Moottori

Mainos

Suomen eniten re­kis­te­röi­dys­tä hen­ki­lö­au­to­mal­lis­ta löytyy versio kaikille

Nissan Qashqain V-Motion-keula tuo autolle entistä sähäkämmän ilmeen. Loiventunut korimuotoilu keventää auton ilmettä, ja sisälle jää kohtuulliset tilat ainakin neljälle matkustajalle.
Moottori 20.10.2017 20:30
Kari Pitkänen

Nissan Qashqain tapainen vähän kaikessa kyllin hyvä auto kelpaa suomalaisille.

Nissan Qashqai teki sen, mitä siltä malliuudistuksen perusteella uumoiltiinkin: nousi syyskuussa Suomen eniten rekisteröidyksi henkilöautomalliksi 510 auton myynnillään.

Suomalaiset ovat ottaneet Qashqain omakseen. Kymmenessä vuodessa niitä on rekisteröity yli 40 000, viime vuonnakin vielä 4 665 kappaletta, vaikka edellinen malli veteli jo viimeisiään.

Suosio tuskin on laskusuunnassa. Qashqai on kaikissa suhteissa riittävän hyvä auto kelvatakseen meistä useimmille. Eikä se erotu liikaa massasta.

Qashqain koeajolla isännät korostivat joka käänteessä, kuinka nyt tehty malliuudistus vie tuotteen lähemmäs arvostetuinta premium-laatua.

Hmm. Yritys on kyllä kova - on kauniisti taivuteltua peltiä, sisustuksessa nahkaa ja varustepuolella uutuuksia - mutta vaikea Nissanista kuitenkin on leipoa suoraa kilpailijaa vaikkapa saksalaisille SUV-autoille.

Kuljettajan työpaikalla vallitsee rauhallisen konstailematon tunnelma. Nissan häviää saman konsernin Renaulteille selvimmin keskikonsolin näytön koossa.

Tuskin siihen on tarvettakaan. Qashqaihin voi valita neljästä moottorista, seitsemästä varustetasosta (uutena Tekna+) ja näiden noin 40:stä eri yhdistelmästä hinnastossa. Nelivetokin on saatavana tehokkaamman 1,6-litraisen dieselmoottorin yhteyteen.

Hinnasto alkaa 23 000 eurosta ja päätyy juuri 40 000 euron rajan alle. Hintavaihtoehdot osuvat juuri siihen haarukkaan, joissa valtaosa meistä tavallisista omaa rahaa käyttävistä autonostajista operoi.

Erityisesti keulaan tehdyt parannukset tuovat tavis-Qashqaihin lisää omaleimaista ilmettä. V-Motion-nimen saanut Nissanille tyypillinen keula on lisäksi aiempaa vahvemmin muun korin värinen.

Ohjaus on käteen sopivan tarkka, ja sisällä on muutenkin helppo viihtyä. Asiakaspalautteen perusteella tuuli- ja äänieristystä on kehitetty, mikä lisää matkustusmukavuutta. Karkean kotimaisen asvaltin ääni tosin tunkee yhä rengaskoteloiden läpi.

Ylemmissä varustetasoissa on entistä paremmin muotoillut ja riittävästi tukevat istuimet. Kuljettajan istuinsäädöt saa vakiona, mutta etumatkustajan jakkaran korkeutta voi muuttaa vasta Acenta-tasosta eteenpäin.

Nuolimaiset etu- ja huomiovalot ovat näyttävä yksityiskohta keulassa.

Vakuuttavan kuuloisen Bose-äänentoiston saa vasta Tekna+-tason autoihin. Se on sääli, sillä näin muhkeat soundit kiinnostaisivat varmasti halvempienkin malliversioiden ostajia.

Kaiken kaikkiaan Qashqain varustelu on onneksi varsin kattava jo perusmalleista lähtien.

Mukavuusvarustelu alkaa olla jo tapissa Acenta-tasosta lähtien, ja turvapuolella Acentaa seuraava N-Connecta tarjoaa jo melkein kaikki nykyauton tärkeimmät turvavarusteet.

Vielä jokin vuosi sitten olisi ollut vaikea kuvitella, että Qashqain hintaluokan autoihin olisi edes saanut 360 asteen laajuista ympäristökamerajärjestelmää tai kuljettajan vireystilavalvontaa. Nyt näidenkin hinta on laskenut ja saatavuus kohentunut niin, että normaalin perheauton voi helposti varustella autoalan parhaimpien esikuvien mukaisesti.

Niinpä. Tässä suhteessa Qashqai kuten jo moni muukin autoalan uutuus todella lähestyy monta kertaa kalliimpia ja hyvin arvostettuja premium-tason automerkkejä ja -malleja.

Nissan DIG-T 115 6-v. Tekna

Teho 85 kW (115 hv)/190 Nm

Yhd.kulutus 5,6 l/100 km

CO2-päästöt 129 g/km

Huippunopeus 185 km/h

Pituus/leveys/korkeus 439,4/180,6/159 cm

Paino/akseliväli alk. 1 318 kg/264,6 cm

Tavaratila 430-1 598 l.

Perävaunu jarruin/jarruitta 1 200/675 kg

Vapaa autoetu/käyttöetu 605/455 e/kk

Hinta 28 890 euroa

PLUSSAA

Turbomoottori, etupenkkitilat, varustelu, keula, laaja hinnasto

MIINUSTA

Takapenkkitilat, pienikokoinen monitoiminäyttö, rengaskohina

ARVIO



MAINOS
Mainos

Kommentoi

Mistähän se johtuu että mersut ja volvot ovat aina tientukkona kun ja liikkeellelähtö liikennevaloista on etanan vauhtia?Volkkaria ei lasketa koska se ei ole auto vaan traktori.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yleensä siinä käy lopulta niin, että auton mitat, hinta ja varustetaso kasvaa suosiosta ulos ja alkaa alamäki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tää oo mikään Tatsuni vaan Rellu. Tässä on vaan Tatsunin merkit ja on muuten huonompi kuin vastaava Rellu!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kannattaa jättää kauppaan, jos ei ehdoin tahdoin halua ongelmia autoonsa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei löydy kaikille. Neliveto Diesel automaattia ei ole valikoimassa. Ja muutenkin diesel saisi olla tehokkaampi. Myös hybrid mallit puuttuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei muuten löydy! Liian korkea, puuttuu peräkontti ja liian pienet moottorit. Enkä muutoinkaan halua sellaista autoa mitä tulee vastaan joka liikennevaloissa. Enkä ymmärrä miksi joku haluaa samanlaisen auton kuin naapureillakin on?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

MINÄ en ymmärrä koko "citymaasturi" hypeä.. Kuka tarvii autoa, johon neljä aikuista just juuri mahtuukin, muttei tavarat? Perus-sedania ei mikään voita, jossa vain on peräkontti johon saa tavaroitakin sijoitettua tarpeen tullen. Sitte jos tilaa tarvii enempi tavaroille, farkku on sitä varten.. Jos tarvii vielä enempi kuljtella tavaraa, pakut on sitä varten.. Erikseen tietty pitää puhua isoista maastureista, kuten mm. Porsche Cayenne, jne. NE on autoja johon sopii tavaraakin, ihmisten lisäksi ja ajo-ominaisuuksia riittää..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla on, vuoden vanha ja tosi tyytyväinen. Minulla kyllä kaikki mahdolliset lisukkeet ja automaattivaihteet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos tyytyy tuollaiseen kansanautooon , joka kulkee kuin traktori ja meluisa. Saa olla kuulosuojat motarilla ja tylsän näköinen purkki muutenkin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Koillismaalla ja seuraavissa Lapin kunnissa: Posio, Kemijärvi, Salla, Sodankylä, Pelkosenniemi ja Savukoski lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi sunnuntaina aamupäivällä Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakunnissa lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Merja Kyllönen ylivoimainen !

340 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eri ikäluokkien kulutusmahdollisuudet ja -tottumukset

Millaisen neuvon antaisit nuorille sukupolville heidän eläkkeidensä suhteen, jotta he eivät joutuisi vastaavaan tilantee... Lue lisää...
Olet sitä mitä salaa...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

20.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image