
Nissan Qashqain tapainen vähän kaikessa kyllin hyvä auto kelpaa suomalaisille.
Nissan Qashqai teki sen, mitä siltä malliuudistuksen perusteella uumoiltiinkin: nousi syyskuussa Suomen eniten rekisteröidyksi henkilöautomalliksi 510 auton myynnillään.
Suomalaiset ovat ottaneet Qashqain omakseen. Kymmenessä vuodessa niitä on rekisteröity yli 40 000, viime vuonnakin vielä 4 665 kappaletta, vaikka edellinen malli veteli jo viimeisiään.
Suosio tuskin on laskusuunnassa. Qashqai on kaikissa suhteissa riittävän hyvä auto kelvatakseen meistä useimmille. Eikä se erotu liikaa massasta.
Qashqain koeajolla isännät korostivat joka käänteessä, kuinka nyt tehty malliuudistus vie tuotteen lähemmäs arvostetuinta premium-laatua.
Hmm. Yritys on kyllä kova - on kauniisti taivuteltua peltiä, sisustuksessa nahkaa ja varustepuolella uutuuksia - mutta vaikea Nissanista kuitenkin on leipoa suoraa kilpailijaa vaikkapa saksalaisille SUV-autoille.
Tuskin siihen on tarvettakaan. Qashqaihin voi valita neljästä moottorista, seitsemästä varustetasosta (uutena Tekna+) ja näiden noin 40:stä eri yhdistelmästä hinnastossa. Nelivetokin on saatavana tehokkaamman 1,6-litraisen dieselmoottorin yhteyteen.
Hinnasto alkaa 23 000 eurosta ja päätyy juuri 40 000 euron rajan alle. Hintavaihtoehdot osuvat juuri siihen haarukkaan, joissa valtaosa meistä tavallisista omaa rahaa käyttävistä autonostajista operoi.
Erityisesti keulaan tehdyt parannukset tuovat tavis-Qashqaihin lisää omaleimaista ilmettä. V-Motion-nimen saanut Nissanille tyypillinen keula on lisäksi aiempaa vahvemmin muun korin värinen.
Ohjaus on käteen sopivan tarkka, ja sisällä on muutenkin helppo viihtyä. Asiakaspalautteen perusteella tuuli- ja äänieristystä on kehitetty, mikä lisää matkustusmukavuutta. Karkean kotimaisen asvaltin ääni tosin tunkee yhä rengaskoteloiden läpi.
Ylemmissä varustetasoissa on entistä paremmin muotoillut ja riittävästi tukevat istuimet. Kuljettajan istuinsäädöt saa vakiona, mutta etumatkustajan jakkaran korkeutta voi muuttaa vasta Acenta-tasosta eteenpäin.
Vakuuttavan kuuloisen Bose-äänentoiston saa vasta Tekna+-tason autoihin. Se on sääli, sillä näin muhkeat soundit kiinnostaisivat varmasti halvempienkin malliversioiden ostajia.
Kaiken kaikkiaan Qashqain varustelu on onneksi varsin kattava jo perusmalleista lähtien.
Mukavuusvarustelu alkaa olla jo tapissa Acenta-tasosta lähtien, ja turvapuolella Acentaa seuraava N-Connecta tarjoaa jo melkein kaikki nykyauton tärkeimmät turvavarusteet.
Vielä jokin vuosi sitten olisi ollut vaikea kuvitella, että Qashqain hintaluokan autoihin olisi edes saanut 360 asteen laajuista ympäristökamerajärjestelmää tai kuljettajan vireystilavalvontaa. Nyt näidenkin hinta on laskenut ja saatavuus kohentunut niin, että normaalin perheauton voi helposti varustella autoalan parhaimpien esikuvien mukaisesti.
Niinpä. Tässä suhteessa Qashqai kuten jo moni muukin autoalan uutuus todella lähestyy monta kertaa kalliimpia ja hyvin arvostettuja premium-tason automerkkejä ja -malleja.
Nissan DIG-T 115 6-v. Tekna
Teho 85 kW (115 hv)/190 Nm
Yhd.kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Huippunopeus 185 km/h
Pituus/leveys/korkeus 439,4/180,6/159 cm
Paino/akseliväli alk. 1 318 kg/264,6 cm
Tavaratila 430-1 598 l.
Perävaunu jarruin/jarruitta 1 200/675 kg
Vapaa autoetu/käyttöetu 605/455 e/kk
Hinta 28 890 euroa
PLUSSAA
Turbomoottori, etupenkkitilat, varustelu, keula, laaja hinnasto
MIINUSTA
Takapenkkitilat, pienikokoinen monitoiminäyttö, rengaskohina
ARVIO
Kommentoi ()
Nipponi on nipponi vaikka voissa paistas.
heikoin auto tuo volvo v70 mitä on ollut
Mistähän se johtuu että mersut ja volvot ovat aina tientukkona kun ja liikkeellelähtö liikennevaloista on etanan vauhtia?Volkkaria ei lasketa koska se ei ole auto vaan traktori.
Yleensä siinä käy lopulta niin, että auton mitat, hinta ja varustetaso kasvaa suosiosta ulos ja alkaa alamäki.
Kaikki autot ovat uutena hyviä.
Se o tatsuni.
Ei tää oo mikään Tatsuni vaan Rellu. Tässä on vaan Tatsunin merkit ja on muuten huonompi kuin vastaava Rellu!
kannattaa jättää kauppaan, jos ei ehdoin tahdoin halua ongelmia autoonsa.
Ei löydy kaikille. Neliveto Diesel automaattia ei ole valikoimassa. Ja muutenkin diesel saisi olla tehokkaampi. Myös hybrid mallit puuttuu.
Ei muuten löydy! Liian korkea, puuttuu peräkontti ja liian pienet moottorit. Enkä muutoinkaan halua sellaista autoa mitä tulee vastaan joka liikennevaloissa. Enkä ymmärrä miksi joku haluaa samanlaisen auton kuin naapureillakin on?
MINÄ en ymmärrä koko "citymaasturi" hypeä.. Kuka tarvii autoa, johon neljä aikuista just juuri mahtuukin, muttei tavarat? Perus-sedania ei mikään voita, jossa vain on peräkontti johon saa tavaroitakin sijoitettua tarpeen tullen. Sitte jos tilaa tarvii enempi tavaroille, farkku on sitä varten.. Jos tarvii vielä enempi kuljtella tavaraa, pakut on sitä varten.. Erikseen tietty pitää puhua isoista maastureista, kuten mm. Porsche Cayenne, jne. NE on autoja johon sopii tavaraakin, ihmisten lisäksi ja ajo-ominaisuuksia riittää..
Paras auto minukin mielestä.Jos haluat traktorin niin osta volswagen.
Minulla on, vuoden vanha ja tosi tyytyväinen. Minulla kyllä kaikki mahdolliset lisukkeet ja automaattivaihteet.
No jos tyytyy tuollaiseen kansanautooon , joka kulkee kuin traktori ja meluisa. Saa olla kuulosuojat motarilla ja tylsän näköinen purkki muutenkin