Moottori

Sähkövoimaa ja suorituskykyä – robottiauto voidaan helposti "tankata" au­to­maat­ti­ses­ti sähköllä

Kaikki autoilussa ei ole haudanvakavaa, osoittaa Smartin poliisiautoversio. Sekin käy tietysti sähköllä, mutta ainakaan rosvoja tällä ei kuljetella. Nelipaikkaisesta Smartista puolestaan on tehty messuille erityinen pelastusautoversio.
Moottori 30.9.2017 15:21
Kari Pitkänen

Euroopan autoteollisuus laittoi parasta pöytään Frankfurtissa. Keskiössä olivat liikenteen sähköistäminen ja robotiikan nopea edistyminen.

Frankfurtin autonäyttely järjestettiin 14.-24. syyskuuta. 

Kiinalaiset automerkit yrittävät Eurooppaan maasturi- ja sähköautobuumin vanavedessä. Wey XEV:ssä yhdistyy piirteitä molemmista; se on sähköautokonsepti, jolla voisi ajaa 500 kilometriä latauksella. Toistaiseksi kiinalaisten tulo Eurooppaan on hyytynyt kotimarkkinoiden kovaan kysyntään ja teknisiin ongelmiin. XEV:n kaltaiset autot haastaisivat täkäläiset mahtimerkit ehkä jo tosissaan.

Sähköautojen osuus Euroopan automyynnistä on 15-25 prosenttia vuonna 2025. Tai sitten aivan jotakin muuta. Kukaan ei tiedä varmasti.

Autonvalmistajat joutuvat hiomaan päätöksensä ja tuotestrategiansa tässä epävarmuudessa. Alun prosenttiluvut ovat Daimlerin arvio sähköautobuumin nopeudesta, mutta vauhti voi hidastua tai varsinkin kiihtyä nopeastikin poliittisten päätösten mukaan.

Kiina väläytti viimeksi kieltoja bensiini- ja dieselautoille. Jos se toteutuisi maailman nopeimmin autoistuvassa maassa, seuraukset olisivat tuntuvat koko autoteollisuudelle.

Frankfurtin IAA-autonäyttelyssä sähkö ei enää ollut poikkeus, vaan valtavirta. Saksalaisvalmistajat ilmoittavat nyt kilpaa mallistojensa sähköistämisestä ainakin niin, että erilaiset hybridiratkaisut yleistyvät.

Täyssähköautoille BMW, Mercedes-Benz ja Volkswagen-ryhmä ovat luoneet kokonaan uudet omat tuotemerkkinsä: Bemarilla se on lyhyesti i, Mersulla EQ ja Volkkarilla I.D.

BMW aikoo sähköistää 25 malliaan vuoteen 2025 mennessä. Mercedeksen vastaus on jopa 50 erilaista sähköistettyä autoa.

Kummaltakin on tulossa tusinan verran kokonaan uusia sähköautoja. Ensimmäinen EQ-sähköauto on keskikokoluokan eli C-segmentin katumaasturi vuoden 2019 alkupuolella.

Auton ohjaamot ovat jatkossa entistä pelkistetympiä, Volkswagenin I.D.-konseptimallisto osoittaa. Ajoympäristö alkaa muistuttaa tieteiselokuvaa, varsinkin kun autot hoitavat itsenäisesti yhä uusia tehtäviä.

Samassa tahdissa sähköistämisen kanssa etenee myös robottiautojen kehitys. Nämä trendit tukevat toisiaan: robottiauto voidaan helposti "tankata" automaattisesti sähköllä, mutta perinteiselle mittarikentälle niillä tuskin on enää asiaa.

Suomi on sähköautomaana muista jäljessä, mutta luvut ovat sentään menossa ylöspäin.

Mini siirtyy sähköaikaan vuonna 2019, jolloin nyt nähtävä konseptimalli tulee tuotantoon. Minin Electric Conceptin aerodynaamisissa upotuksissa ja ilmanohjaimissa käytetyissä osissa on hyödynnetty 3D-tulostusta.

Heinäkuun loppuun mennessä tänä vuonna sähköautoja oli rekisteröity 306 kappaletta. Koko viime vuoden luku oli 223 autoa.

Tavoite päästövähennyksistä on kova. Tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä pitäisi alentaa 15 prosenttia vuoteen 2020 mennessä vuoden 2005 tasosta.

Vuoteen 2030 mennessä kaikkien ensirekisteröitävien autojen pitäisi pystyä hyödyntämään jotain vaihtoehtoista voimanlähdettä: sähköä, kaasua tai erilaisia biopohjaisia polttoaineita.

Katso kuvia Frankfurtin autonäyttelystä.

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Kyllä autoista muttA minulla on jalat ja pyörä vain niin silmät pääkopassa ja kuulo ja aistit jotka eivät kaikilla tomi samallalailla ja se just " mielikuvitus joka on todellisuutta ja muisti joka on aivokopassa ja pitkä on matka

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Tavoite päästövähennyksissä on kova".
Onko autoteollisuus, autokaupat / myyjät mukana näissä "talkoissa", vähennysten kannalla.
Se tulee, tullenee näkymään sähköautojen hinnoissa. Tällä hetkellä vaan on niin että tällainen päästötön vaihtoehto maksaa niin paljon että sitä ei tavallisella työssä käyvällä kuluttajalla ole vara hankkia.
Ettei vaan kävisi niin että kun kyseessä muoti-ilmiö, luonnon säästäminen, tämän kaiken maksaakin sitten yllätys yllätys tavallinen ihminen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköauto ei ole päästötön.

Sähkö on aina tuotettavalla jollain primäärienergialla. Sähköautoilun vaatimaa lisäenergiaa ei ole nopealla aikataululla saavutettavissa muuten kuin fossiilisilla polttoaineilla. Ja sähkövoimalan hyötysuhde on aika huono: 30% - 40%. Primäärienergian tarve siis lisääntyy sähköautoiluun siirryttäessä.

Sähköautoilun mainostaminen päästöttömyydellä on suuri kupla, joka puhkeaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kertokaapa kansantajuisesti, miksi sähköautoja ei yleensä voi ladata tavallisesta pistorasiasta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotta sähköauton akun voi ladata täyteen nopeasti, tarvitaan suuri virta. Tavallinen pistoke on yleisesti esim. 16 ampeerin sulakkeen takana, joten lataaminen kyllä onnistuu mutta tavattoman hitaasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi ladata, mutta paljon hitaammin, koska 'tavallisen pistorasian' piuhat on mitoitettu alemmille amppeeriluvuille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavallisesta pistorasiasta voi ladata, mutta se on todella hidasta puuhaa. Yön yli lataamalla saa kyllä normaalit päivän ajot ladattua. Kymmenen ampeerin virralla tunnissa saa teoriassa ladattua 2,3 kWh energiaa akkuun. Tyhjän akun lataaminen voi kestää pitkälle toista vuorokautta.

Sähköautohype menee ohi parissa vuodessa pääasiassa juuri tämän latausongelman vuoksi. Toinen ongelma on akkujen kalleus, minkä vuoksi sähköauto on normaaliautoa kalliimpi. Rahojaan ei normaali autoilija saa investoinnistaan sähköön.

Energian säästöstä sähköautoilussa ei myöskään voi olla kyse, sillä sähkön lisätuotannon hyötysuhde on huono, ja siihen joudutaan käyttämään fossiilisia polttoaineita.

Parin vuoden sisään markkinoille tulevat 48 voltin kevythybridit tulevat yleistymään nopeammin kuin sähköautot, sillä niillä käyttäjä saa taloudellista hyötyä ilman erityisiä verohelpotuksia. Hyötysuhde paranee erityisesti kaupunkiliikenteessä energian talteenottojärjestelmän ansiosta. Käyttö on myös vaivatonta, koska latausongelmaa ei ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Akkuteknologia kehittyy kokoajan ja on kehittynyt huimasti viimeisen 20 vuoden aikana. Tämän seurauksena autojen tolmintasäde kasvaa ja akkujen hinta halpenee. Samaan aikaan polttomoottoriautojen hinta nousee ja on noussut kiristyvien päästörajojen ja niiden saavuttamisen vaadittavan tekniikan takia, mm hybriditekniikka on tällaista. Ei autokanta kerralla muutu sähköautoiksi. Mutta niiden määrä tulee kasvamaan ja autot alkavat yhä kasvavassa määrin liikkua sähköllä.
Sähköauto on hyötysuhteeltaan ylivoimainen verrattuna tavalliseen polttomoottoriautoon. Vaikka sähkö tuotettaisiln kivihiilellä jää hiilidioksidi päästöt pienemmiksi. Lisäksi keskitetyssä tuotannossa on niiden päästöjen puhdistaminen helpompaa. Voimalaitoksessa voidaan hiilidioksidia kerätä hyötykäyttöön helpommin kuin autossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköauton hyötysuhde jää alle 30%:n, kun nykyaikainen polttomoottori lähentelee jo 40%.

Lämpövoimalassa sähkön tuotannon hyötysuhde on parhaimmillaan siinä 40%:n korvilla. Kun tähän laskee mukaan sähkön siirtohäviöt, akun lataus- ja purkaushäviöt ja sähkömoottorin (hyvän) hyötysuhteen, niin ollaan alle 30%:n kokonaishyötysuhteessa.

Akkuteknologia on todellakin kehittynyt. Mitään suurempaa läpimurtoa akkujen hinnassa ei kuitenkaan ole näköpiirissä, vaan hinta laskee hyvin maltillisesti.

Sähköautoilun suosion määrää auton ostaja lompakollaan. Muilla tahoilla ei siihen ole sanomista. Jos sähköauton latausongelmia ei saada ratkaistuksi, niin suosio tulee jäämään vähäiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa erittäin tukalaa hellettä maan eteläosassa. Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä maan keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä- ja Keski-Lapissa.

Metsäpalovaroitus päättyy tänään klo 6 seuraavissa Lapin kunnissa: Ylitornio, Pello, Pelkosenniemi, Savukoski, Inari ja Utsjoki. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Tervola, Rovaniemi, Kemijärvi, Salla ja Muonio.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

327 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Luikuri-työnantaja yritti viilata linssiin

Kirjoittajan ensimmäinen lause alkaa: "Olin aikeissa vaihtaa työpaikkaa..." Joillakin on vain selkärangassa saakka sama ... Lue lisää...
Sisälukutaito

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image