Moottori

Mainos

Romuauton arvo on 100 euroa tonnilta

Kahden tonnin punnus jysähtää Corollan päälle Stena-metallin Ruskon romukentällä ja tekee autosta sopivan lättänän kuljetettavaksi Etelä-Suomeen, jossa se muuttuu kierrätettäväksi metallirouheeksi. KUVA: MIKA LESONEN
Moottori 29.9.2006 0:00
Matti Heikura
Romuauton hylkääminen parkkipaikalle tai syrjäisen tien varteen on nykyisin täyttä tyhmyyttä. Laki romuautojen kierrätyksestä on ollut voimassa pari vuotta. Sen myötä viimeinen auton omistaja pääsee kulkuneuvostaan irti vähintään ilman kustannuksia, kunhan toimittaa sen valtuutettuun vastaanottopisteeseen.

Oulussa Ruskon teollisuusalueella, Piuhatiellä sijaitseva Stena-metallin vastaanottopiste onkin löydetty melko hyvin, sillä piste on yksi suurimmista romutustodistusten kirjoittajista koko maassa, kertoo aluejohtaja Riku Räätäri.

"Tämän vuoden aikana täällä on kirjoitettu jo 346 romutustodistusta, vain pääkaupunkiseudulta löytyy kaksi suurempaa vastaanottopistettä."

Koko maassa romututetaan vuosittain 120 000-150 000 autoa. Vaikka autojen kierrätyslaki on ollut voimassa jo pari vuotta, virallisten kierrätyspisteiden kautta autosta kulkee vain noin 10 prosenttia.

Kun kaupungit ja kunnat keräsivät alueilleen hylättyjä autoja noin 10 000 kappaletta ja vakuutusyhtiöt poistivat tuhoutuneina noin kahdeksan prosenttia romutettavien autojen kokonaismäärästä, jää yli 100 000 autoa vuosittain kadoksiin ja vaille virallista romutustodistusta.

Ympäristön kannalta ongelmallisinta on, että kukaan ei tiedä, mitä näiden autoromujen ongelmajätteille, kuten jäteöljyille tapahtuu.



Vastuuvapaus
kaupanpäälle


Virallinen romutustodistus on kuitenkin paras tae siitä, että auton viimeinen omistaja vapautuu luovutushetkestä lähtien kaikista ajoneuvoon liittyvistä velvoitteista ja auto poistetaan varmasti myös rekisteristä, huomauttaa Räätäri.

Lisäksi auto kuivataan määräysten mukaisesti ennen romutusta, eli siitä poistetaan ongelmajätteet, kuten öljyt, bensiini, akut, renkaat ja muut nesteet, jotka kaikki saadaan kierrätykseen. Tämän jälkeen auto yksinkertaisesti lyödään kasaan 2 000 kiloa painavalla punnuksella ja lähetetään edelleen Etelä-Suomeen murskaamoon, jossa auton osat ja eri metallit erotellaan toisistaan ennen kuin ne hyötykäytettään uudelleen.

"Pohjoissuomalaisten tämä on helppokin käsittää, sillä sekä Rautaruukki että Outokumpu käyttävät kumpikin prosessissaan nykyisin runsaasti romumetallia.

Käytännössä onkin täysin mahdollista, että romuauton metalli tulee pian vastaan toisessa autossa, sillä kumpikin teollisuuslaitos toimittaa tuotteitaan myös autoteollisuuden käyttöön.



Romumetallin arvo
on noussut kohisten


Räätäri huomauttaa, että virallisia vastaanottopisteitä on Pohjois-Suomessa Ruskoon lisäksi kolmetoista.

Kun laki autojen kierrätyksestä astui voimaan 1.9.2004, katsottiin, että auton kierrätysarvo riittää juuri ja juuri kattamaan sen hautajaiset. Sen jälkeen romumetallin arvo on kuitenkin noussut huimasti. Niinpä romuautot ovat nykyisin arvotavaraa, joista ollaan kiinnostuneita.

Vasta alkaneen Kierrätysarvoa-kampanjan aikana romu-autoa vastaan annetaan kierrätyspisteestä arvoseteli, jolla saa 200 euron edun käytetyn auton ostamiseen tai peräti 500 euron arvosetelin uuden auton hankintaan. Arvosetelit hyväksytään rahaksi käytännössä kaikissa merkkiliikkeissä.

Setelien arvo ylittää selvästi romuauton tämän hetkisen arvon, joka on 100 euroa tonnilta, painaahan romutettava auto keskimäärin hieman yli 1 000 kiloa, kertoo Räätäri.

Sen verran haluttua materiaalia romuautot ovat, että esimerkiksi Stena on jopa valmis maksamaan niistä.

Räätärin mukaan heiltä voi lisäksi tiedustella auton noutamisvaihtoehdosta, mutta siitä yritykselle aiheutuvat kustannukset alentavat luonnollisesti auton arvoa.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (31)

Kyllä noille virallisille auton vastaan otto pisteille tulisi antaa selvät ohjeet että autot puretaan ja osat otetaan talteen. Moottori ja vaihdelaatikot koonaisina tietysti on käteviä sitten myydä eteen päin.
Ja muut osat sitten eriksen ja hylytetään kauniisti talteen. Nettiin lista mitä löytyy ja siihen automaattinen päiviys kun jotakin myydän poistuu a kun uusi auto puretaan tulee lisää osia.
Näin osia ostajia tulee nopeaanpa ulkomailtakin.
Tietenkin ne tilaan netin kautta a pitää lähettää mutta siitä tule kätevästi lisä työtä ja toimeen tuloa jolekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"öljyt, bensiini, akut, renkaat ja muut nesteet, jotka kaikki saadaan kierrätykseen."

Öljyt menevät uusio käyttöön. Ne kylvetään Ekokemin harvesteriöljyinä metsään!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

eläkää ihmiset antako ilimatteeks näille bisneksen tekiöille autojanne 100e maksavat ja vielä puolet saavat voittoa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno ajatusmaailma! Kauheeta jos joku saa voittoa. Ei sitten varmaan kannata ostaa edes autoa, kun joku varmaan saa kaupasta voittoa! Näin se Suomi lähtee nousuun!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei pidä paikkaansa että uusi auto olisi parempi kuin vanha auto tämän olen tullut huomaamaan volwagenissa on ollut vikoja paljon ja vie aina korjaamolle. mutta vanha toyota on pelannut kuin unelma kovillakin pakkasilla se on lähtenyt käyntiin -35 ilman roikalämmitystä ja eikä ole ikinä jättänyt välille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö tätä uutista voisi päivittää kun se pyörii koko ajan Kalevan sivuilla? Romuautoista ei ole saanut tuollaista hintaa vuosiin. Jotain 40 euroa / tonni on lähellä elokuun 2014 tasoa. Lisäksi jos lähdetään pohjoiseen, niin virallisten vastaaottopisteiden tavoin mikään hajoittamo ei maksa romuautoista tarjoajalle senttiäkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen nuissa purkaamoissa käynyt,poistavat muka öljy,nesteet,akut ym, ennen litistystä.Freonit R 12 sekä nykyinen R134A ovat ilmastomyrkkyjä joita ei tahallaan saa päästää ilmastoon!Olen omin silmin nähnyt kuinka letkut löysätään ja mennään pihalle isot auki jotta työtila tuultus,en yhdessäkään purkaamossa ole nähnyt talteenottokonetta. Nämä aineet voidaan käyttää uudelleen.Ilmastointilaitteiden huoltajilta vaaditaan TUKESIN koulutus.Purkaamot saavat touhuta miten haluavat,ilmeisesti laki ei heitä koske.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"kaikista ajoneuvoon liittyvistä velvoitteista ja auto poistetaan varmasti myös rekisteristä" huomauttaa Räätäri. ja paskat.kaveri sai stenalta romutustodistuksen.kolomen viikon kuluttua sama kottero oli liikenteessä,poliisilta sitä kyseltiin miten se on mahdollista,muttei se niitä kiinnostau.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kauhea huoli on jäteöljystä. Öljyhän pysyy auton sisällä samoinkuin bensiini kymmeniä vuosia - olen nähnyt. Seisomaan jätetty auto esim varasosien ottoa varten tai odottamaan aikaa parempaa, ei tee autosta jätekasaa samantien.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autopurkaamo on auton paras hävityspaikka! Ehyet ja käyttökelpoiset osat kierrätetään ja hyödynnetään, loput romuksi. Hyvistä yksilöistä purkaamo maksaa jopa satasia. Tämä ei tietenkään sovi Stenan ja muiden romiksien kuvioihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussakin monta romun kerääjää jotka maksaa romu autoista jotain.Nämä isot virmat niiku steena ei maksa mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hehheh... Taas propagandaviestintää. Romuautoista saa kyllä rahaa, mutta nämä näissä "uutisissa" mainostetu "viralliset" tai "valtuutetut" vastaanottopisteet eivät maksa sinulle autostasi mitään. Jotkut paikat vielä edellyttävät maksuttomuudelle sen että autosta ei ole otettu osia. Auton osia ei myöskään näissä vastaanottopisteissä kierrätetä mitenkään, vaan kierrätys palvelee metalliteollisuuden tarpeita. Seteli uuden auton hankintaan on hyvä ajatus, mutta niitä voi käyttää vain yhden uutta autoa kohti. Yhdellä setelillä ei juuri ole merkitystä uuden auton hinnassa ja harvoimpa ne vanhalla romulla ajavat niitä uusia autoja ostavat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä romusetelit ovat pelkkä vitsi ja kuluttajien vedettämistä ja apinan koijaamista. Romusetelillä autoa ostaessa sillä maksamisesta pitää kertoa ennen hintaneuvotteluita autokaupan lasipalatsin takatukalle. Siitä on seurauksena se että auton hinnasta annetaan sen setelin "arvon" verran vähemmän alennuksia. Kyseisellä romutussetelillä olisi mitään arvoa vasta silloin jos sillä voisi maksaa osan auton kauppahinnasta eurojen tyyliin ilman että sillä maksamisesta täytyy etukäteen ennen hintakeskusteluita kertoa autokauppiaalle. Ja toinen vaatimus olisi että romutusseteleiden määrää ei olisi rajattu yhteen per ostettava auto eli niillä voisi maksaa vaikka koko uuden auton kauppahinnan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin. Oikeat setelit kouraan eikä mitään paperilappuja joilla autokauppias pyyhkii.. jokainen arvaa minkä. Tällaiseksi pelleilyksi kun menee että selvästi romuautoilla on arvoa ja annetaan vaan paperilappuja "maksuksi" niin ennemmin kyllä hylkään romuauton metsään kun annan paperilappuja vastaan jollekin apinalle sen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mun auto siis AUTO maksoi 600 € osia siihen nyt ostettu 80 € edestä. Ajettu katsastettu ja toimii ja lämpenee olipa keli mikä tahasa. Ylimääräsiä luistonesto tai muita turhia siinä ei ole, ajan sitä itse.
Ruma se on ku piru vaan eipä ole kuskikaan kaunis.
Eikä tarvihe varoa...senkuin ajelee. Eikä ole vekselivetonen vaan etuvetonen joten tielläkin pysyy. Miksi romuttasin kunnon autoa jolle voi itsekin vielä tehdä jotakin ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työni puolesta voin sanoa että 2000 luvulla ei ole tehty ainuttakaan sellaista autoa jonka haluaisi ostaa käytettynä ja tehdastakuun loputtua. Ja siihen autoteollisuus on pyrkinytkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Romu autojen vastaan otto pisteissä liian moni auto joutuu suoraan präsiin eikä niistä oteta vielä käypiä osia pois.
Koska joka autossa on vielä käyttö kelpoisia osia runsaasti sikksi kaikki autot pitäisi purkaa niiden iästä ja käyttö määrästä huolimatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Romu_auto, vastaan_otto_piste, käyttö_kelpoinen, käyttö_määrä =D =D onko tämä viesti yhdys_sana_virhe_trolli?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (31)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

156 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

Minä en ole Paavolla sen enempiä vouhkannut ja aioinkin äänestää häntä kaikessa hiljaisuudessa, mutta kun otit asian/asi... Lue lisää...
vouhkaampa minäkin, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

22.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image