Moottori

Puhdas biokaasu lisää kiinnostusta kaa­suau­toi­luun – "Kaasulla ajavan ei tarvitse tinkiä mistään"

Juhani Laurikon mukaan biokaasutuotannosta voi kehittyä maaseudulle hyvin tärkeä osa uusia kiertotalousratkaisuja. Biokaasua kannattaa nyt vahvasti Euroopan komissiokin.
Moottori 1.12.2017 19:23
Kari Pitkänen

Nyt ollaan liki täydellisen koeajon äärellä. Audi A4 Avant g-tronissa on riittävästi kaikkea: moottorissa suorituskykyä, matkustamossa tilaa, alustassa ajomukavuutta ja koko autossa saksalaisen laatutyön leima.

Elämyksestä voi vieläpä nauttia hyvällä omallatunnolla, sillä tämä Audi käyttää polttoaineena myös kaasua. Jos tankatessa valitsee biokaasun, auton ilmastovaikutukset ovat lähellä nollaa. 

Tässä on nyt sellainen portti ympäristöystävälliseen autoiluun, josta peruskonservatiivinen lihaa syövä heteromieskin mahtuu vaivatta kulkemaan.

Taitaa olla liian hyvää ollakseen totta?

Otan Espoosta kyytiin VTT:n erikoistutkija Juhani Laurikon. Hän on yksi johtavista liikennesektorin energia-asiantuntijoista Suomessa. Laurikolla on kaasuautoista pelkästään hyvää sanottavaa.

- Kaasu on liikenteessä nollariskivaihtoehto, jossa autoilijan ei tarvitse tinkiä mistään. Auton suorituskyky on ennallaan ja ajomatka riittävä.

Kaasusäiliön tankkausaukko löytyy saman luukun alta kuin bensiinisäiliön korkki. Kun letku on lukittu paikoilleen, tankkaus alkaa ja loppuu automaattisesti.

Koeajo-Audissa on 2-litrainen TFSI-moottori, joka on niin sanottua bi-fuel-tyyppiä. Männät ja venttiilit on suunniteltu käyttämään sekä bensiiniä että kaasua. Jos kaasu loppuu, sähköinen ohjainlaite vaihtaa automaattisesti bensiinikäytölle.

Audi lupaa maa/biokaasulla 500 ja bensiinillä 450 ajokilometriä. Sata ajokilometriä fossiilisella maakaasulla maksaa noin 4,4 ja biokaasulla 5,5 euroa. Jälkimmäinenkin hinta alittaa useimpien vastaavien dieselautojen polttoainekulut. Itse ajelin Audilla 3,8-5,3 kilon kulutuksella.

Audin hiili- ja lasikuituvahvisteisiin neljään säiliöön mahtuu kaasua 19 kiloa. Bensiinitankin koko on 25 litraa.

- Kaasuautoilu ei ole mitään uutta tekniikkaa. Sähköauton akkuteknologian kaltaisia teknisiä riskejä ei enää ole, Laurikko sanoo.

- Jos sähkön ja kaasun väliltä pitää valita, sähköön liittyy liikennekäytössä toistaiseksi enemmän epävarmuustekijöitä.

Kaasuyhtiö Gasumin 24 asemaa myyvät sekä fossiilista venäläistä maakaasua että kotimaista biokaasua. Yksityisiä biokaasuasemia on jo yli tusina, pohjoisin Oulussa.

Uusia asemia on avattu esimerkiksi Kauhavalla, Vaasassa ja Uudessakaarlepyyssä. Noin puolet tankkauksista tehdään jo biokaasulla.

Biokaasu (biometaani) on tuotettu eloperäisestä materiaalista kuten biojätteestä, jätevesilietteestä, lannasta ja kasvibiomassasta.

Maakaasun vertailukelpoinen litrahinta on 0,75 euroa, biokaasun 0,93 euroa. Vastaavat kilohinnat ovat 1,17 ja 1,45 euroa.

Audin mittaristo kertoo, kuinka pitkälle polttoaineet riittävät. Kun kaasu loppuu, auto vaihtaa itsekseen bensiinikäytölle.

Käytännössä kaikki on yhtä ja samaa metaania. Eri laadut syötetään samaan putkistoon, ja autoilija päättää, kumpaa hän käyttää. Valinta on samanlainen ekoteko kuin sähköauton akun lataaminen "vihreällä sähköllä".

- Polttoaineena kaasu on erinomainen. Se palaa puhtaasti eikä pienhiukkasia tai rikkidioksidia synny. Biokaasun kasvihuonevaikutus on erittäin vähäinen, Laurikko sanoo.

Biokaasu ei aiheuta lainkaan ylimääräisiä hiilidioksidipäästöjä. Fossiilisenkin maakaasun CO2-päästöt ovat noin neljänneksen pienemmät kuin ajettaessa perinteisillä nestepolttoaineilla.

- Kaasu saattaa jatkossa syrjäyttää varsinkin dieselin, jonka tulevaisuus näyttää nyt paljon epävarmemmalta.

Biokaasulaitoksissa tuotettavan kotimaisen biometaanin potentiaaliseksi määräksi on arvioitu vähintään 10 terawattituntia vuodessa. Se riittäisi miljoonalle ajoneuvolle, kun Suomessa nyt on noin 3 500 kaasukäyttöistä autoa.

Suomessa markkinoita hallitsevat VW-konsernin automerkit. Euroopassa vahva tekijä on Fiat, sillä Italiassa kaasuautoja on melkein miljoona jo nyt.

Kaasu yleistyy myös ammattiliikenteessä raskaiden ajoneuvojen voimanlähteenä. Gasum on edistänyt kaasuautokauppaa erilaisilla polttoaineen pakettitarjouksilla.

Biokaasutankkauksen hinta 340 kilometrin ajomatkan jälkeen. Kaasua kului 3,8 kiloa sadalla kilometrillä eli juuri valmistajan ennakoima määrä.

Yksi este kaasuautoilun yleistymiselle on edelleen vuotuinen käyttövoimavero, joka keskikokoiselta autolta on keskimäärin 200 euroa.

Useimmat jo käytössä olevat bensiinikäyttöiset autot voitaisiin muuttaa eli konvertoida kaasukäyttöisiksi 2 500-4 000 euron hintaan. Tällöin kaasusäiliöt sijoitetaan auton tavaratilaan.

Kaasu saa lisätukea Euroopan komission juuri julkaisemasta puhtaan liikkuvuuden paketista, joka ehdottaa uusia standardeja autojen ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöille.

Arvion mukaan 80 prosenttia uusista autoista käy polttomoottorilla vielä vuonna 2030. Päästöjen on kuitenkin tuolloin oltava 30 prosenttia pienemmät kuin vuonna 2021. Päätös siitä, millä teknologialla päästövähennykset toteutetaan, jää autonvalmistajien käsiin.

Komissio kannattaa biokaasun käytön lisäämistä. Kun lasketaan eri polttoainelaatujen niin sanottuja elinkaaripäästöjä, biokaasun tase on poikkeuksellisen hyvä.

- Suomen ilmasto- ja energiastrategian mukainen tavoite on 50 000 kaasuautoa. Biokaasua tuotetaan jo nyt enemmän kuin tällainen automäärä tarvitsee, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen huomauttaa.

- Kaasuasemia tarvitaan toki vielä paljon lisää. Kun uudet ja läpimenokapasiteetiltaan riittävät asemat saadaan pääväylien varsille ja kaupunkeihin, lisäystarve ei lopulta ole valtavan suuri

- Pitää myös muistaa, että kaasuautot ovat bi-fuel-autoja, joilla voi tarvittaessa ajaa bensiinillä tai etanolilla.

 

Audi A4 Avant g-tron Business Sport

Teho/vääntö 125 kW (170 hv)/270 Nm

Yhd. kulutus 5,6 l/100 km

CO2-päästöt 104 g/km

Kiihtyvyys 0-100 km 8,4 s

Huippunopeus 210 km/h (raj.)

Pituus/leveys/korkeus 472,5/184,2/143,4 cm

Paino/akseliväli 1 670 kg/282 cm

Tavaratila 415 l

Renkaat 225/50 R17

Perävaunu jarruin/jarruitta 1 500/750 kg

Vapaa autoetu/käyttöetu 865/715 e/kk

Hinta 47 973 euroa

PLUSSAA

Ehkä Suomen täydellisin kaasukäyttöinen henkilöauto juuri nyt, mahdollisuus ajaa lähes 0-päästöillä, erinomaiset urheiluetuistuimet

MIINUSTA

Turhankin isokokoinen bensiinimoottori, ei peruutuskameraa eikä mukautuvaa vakionopeussäädintä, kaasuautoista perittävä käyttövoimavero

ARVIO

****

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (34)

Täyttä asiaa asiantuntijalta! Suomessa on potentiaalia korvata kaikki liikenteessä käytettävä polttoaine biokaasulla. Mutta koska monopolit eivät pääse sillä sektorilla vielä rahastamaan, asiaa ei vielä edistetä kovin vomallisesti. Maaseudulla on raaka-ainetta riittävästi. Mutta ei Kokoomuksen eikä demareiden agendalla ole ollut viime vuosikymmenten aikana satsata maaseudulle. Mikä lienee Sipilän ja Bernerin tilanne? Tarvitaan pitkäaikaista rahoitusta infran rakentamiseksi. Kaasuautot kyllä tulevat, jos olosuhteet sen mahdollistavat.

Miten sähköautolla ajetaan, jos pakkasta on 30 astetta? Kaasulla ajetaan vielä kylmemmässäkin. Sähköauton tekniikka ei ole vielä luotettavaa. Akut ovat ongelmajätettä. Tuotammeko sähkön ydinvoimalla vai hiilellä? Se siitä kestävästä kehityksestä.

Himmelikeula-Audia ei ensimmäisenä tarvitse hankkia, jos kaasuauto on mielessä. Paljon taloudellisempia ratkaisuja on olemassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Biokaasu on tulevaisuuden polttoaine.
Siihenkin liittyy valitettavasti paljon ennakkoluuloja ja vastustusta.
Liminkaan rakennettu biokaasulaitoskin sai vähän aikaa sitten paljon kritiikkiä ja vastustusta mm hajuhaitoista.
Liminkalaisena en ole kertaakaan havainnut hajuhaittaa vaikka vierestä on paljon kuljettu. Maatalouden lantalietteestä tulee 100 kertaiset hajuhaitat biokaasun tuotantoon verrattuna.
Ehdottomasti paras keino biojätteen hyödyntämiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennakkoluulot ja vastustustus olisivat paljon pienempiä jos tämä hallitus pättäisi luopua kaasukäyttöisten autojen käyttövoimaverosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä niitä kaasuasemia pitää tulla muuallekin kuin kaupunkeihin ja nelostien varteen muutaman sadan kilometrin välein. Meitä kun asuu täällä maaseuduilla paljon ihmisiä jotka eivät kaupunkeihin ajele välttämättä kertaakaan vuosiin. Ajellaan vain kotikonnuillamme pakolliset ajot. Pitääkö meidän lähteä kaupunkeihin saakka pelkästään tankkaamaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä niitä asemia laitetaan sinne missä on tankkaajia, ei sinne missä yksi tankkaaja tankkaa vuodessa 5 kertaa.
Te käytte siellä tankkaamassa missä on asemat ja piste.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa aina lukea artikkeli ensin ja rynnätä vasta sitten kommentoimaan joutavia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen ajanut 4kk kaasuautolla Volvo V70. En ole hetkeäkään katunut. Teen ekoteon joka kerta tankatessani. Tankkiin menee maatilalla lannasta ja biojätteistä tuotettua metaania, joka muussa tapauksessa menisi suoraan ilmakehään, hajuineen päivineen. Volvoni siis toimii metaanin suodattimena ja samalla muuntaa haittakaasun liike-energiaksi.

Kaasun hinta on kohdallaan, vertailuhinta energiasisällön puolesta bensiiniin on 0,93€/litra.
Kaasuautossa ei talvella palele. Ei ole akkuongelmia, jotka odottavat ympäristöpommina, kun sähköautot yleistyvät.

Asun Keski-Suomessa, josta pääsen yhdellä tankkauksella Ouluun (käyttösäde 400km), jossa on nykyään seuraava tankki. Mahtavaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muutama vuosi sitten Laurikko antoi Helsingin sanomien toimittajalle lausunnon jossa totesi uusien pienten besiinimoottoreiden tuottavan eniten vaarallisia pienhiukkasia.
Elikkä silloisen tiedon mukaan ne olivat vaarallisempia kuin diesel-moottorit.
Vanhat bensiinimoottorit todettiin myös vähemmän vaaralliseksi kuin uudet.

Olisi kiintoisaa kuulla mikä on päästöjen ja pienhiukkasten suhteen tilanne tänäpäivänä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt 5 vuotta kaasuautolla ja tosi tyytyväinen. Vaihdoin autoa juuri ja nytkin alla kaasuauto. Olen säästänyt paljon rahaa, koska kaasuautoilu on paljon halvempaa kuin bensalla tai diiselillä ajo. Muuten, löytyy paljon halvempiakin kaasuautoa kuin jutun Audi, ja sekin paljon halvempi vähän käytettynä verrattuna uuteen ja kaasulaitteidton voi asennuttaa melkein mihin tahansa autoon jälkiasennuksena.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uskon kaasuauton syrjäyttävän sähköauton pian.
Syynä sähkönsiirtovero, jonka vapaavuori ja katainen vapauttivat tyhmyydessään.
Sähköautoa ei suomessa kannata itse ladata kotona, kustannus sama kuin jos sähkökiuas olisi koko yön päällä. Siirtovero on jo kaksi kertaa sen mitä sähkön tekemisen menee, ei järkeä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei onnistu tässä maassa. Jos menet tähän investoimaan tullaan siitä verottamaan rangaistukseksi. Autovihamielisyyttä ihmettelen myös suuresti, kateusko se laittaa hipit huutamaan rivissä, että sinä autoilija, maksa paljon? Itäeurooppa on ajellut aika monta vuosikymmentä kaasuautoja. Täällä mietitään jo kuumeisesti kuinka senkin voisi verottaa hengiltä. Toivotonta tässä sarvikuonojen maassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jutun alussa oli kyllä uskomatonta huuhaata: Audi ja ajomukavuutta. Se on kyllä täysin mahdoton yhdistelmä, sen voi näin Audilla ajavana sanoa. Ja vielä se laatutyön leimakin pitäisi jostain löytää. Jos haluan mukavuutta ja laatua, jätän Audin kotiin ja lainaan vaimon vanhempaa Citroëniä. Audista tulee nopeasti mieleen vain yksi hyvä asia: kunnollinen neliveto. Niin ja tosiaan, mukiteline on fiksu, mutta se nyt ei liene kaikkein oleellisin asia.

Kaasu on kyllä pitkään ollut kiinnostava vaihtoehto, mutta uskomattoman vähän bi-fuel-autoja autoliikkeiden vaihdokkiriveissä näkyy. Kohtuuhintaista ratkaisua etsivällehän uusi auto ei ole vaihtoehto. Toivottavasti tulevat jatkossa yleistymään. Mieluisampi vaihtoehto olisi toki sähköauto, mutta akkutekniikan kehitystä saanee odotella vielä vuosikausia, ennen kuin ainuttakaan varteenotettavaa vaihtoehtoa on olemassa. Ja jostain kumman syystä nykyisin markkinoilla olevat sähköautot tunnutaan tekevän väkisin muutenkin epäkiinnostaviksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Energiassa on se ongelma, että kun kyseisellä energiamäärällä (riippumatta miten energia on tuotettu) tuotetaan jotain ihmisen tarvitsemaa hyödykettä, niin silloin alkaa ongelmajätteiden tuotos.
Ongelmajätteiden (kuten myöskin kasvihuonekaasut) tuotosta saa tehokkaimmin pienennettyä sillä, että vähennetään energian tuotantoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihme porukkaa. "Eihän meidän kannata mitään tehdä kun ei muutkaan tee". Maailmassa on yli 7miljardia ihmistä ja jokainen on yksilö. Siitä se muutos lähtee kun jokainen tekee oman osuutensa eikä odota, että muut tekevät sen ensin. Jos et muuhun kykene niin kaasulla autoillessa sentään vaikutat omalla vähäisellä osuudellasi. Aloita siitä äläkä pelkästään valita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On tämä Suomi ihme maa,itketään kaasu&sähkö autojen puolesta ja kannetaan huolta koko maapallon ilmaston puolesta,ihmetellään latauspisteistä ja tankkauspisteitä,kun niitä ei ole,ja uusien autojen hinnat niin korkeat että niitä ei tavikset pysty ostamaan,ajetaan 20 vuotta vanhoilla kotteroilla,tämmöstähän tää on,itelläki 19v volovo,haluisin vaihtaa uudempaan ja vähempi syöntiseen autoon,muttaku......meni vielä katastuksesta läpi...olokoon vielä vuosi..näkeepähän jatkuukohan...Hybridi olis varmaan jollainen pelastus,vois kokeilla,ToyotaPrius,tms,kalliita ovat....en tiiä...taitaa olla parei ajella vanhalla Vollella se vähä mitä ajat.Suomessa on sama vaikka" kaikki ajelis polkupyörillä tai kävelis,se ei vaikuttais maapallon ilmastoon mitenkään,rajan takanaki on autoja yhdessä kaupungissa enemmän kuin koko Suomessa,ihmetellä täytyy,että täällä kiristetään maan kansalaisia koko maapallon takia...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millonhan sitä voisi 'kuskinkaasu' hyödyntää, eiku tiettyä ruokavalioo joitaki tunteja ennen ajoon lähtöö ja matka Oulusta-Kehä3 sisään voisi alkaa. Tosin hiilijalanjälestä en oikein osaa sanua vielä mittään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä ei ole utopiaa ja joukko liikenteen kilpailija vaan pitkien matkojen Suomen auto

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Espoossa kirjoitettu juttu sisältää hieman epätarkkuuksia. Ei Oulun putkeen mitään maakaasua työnnetä.

Toivoisi vain lisää asemia, Ouluun toinen asema ja muutama tien päälle, Kemiin, Pyhäjärvelle jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (34)

Uutisvirta

121
Tornitalobuumi hirvittää arkkitehteja: ”Nostan hattua, jos joku pystyy suunnittelemaan hienon tornitalon”
47
Manner luottavaisena kohti kuudetta liigafinaalia: ”Ottelun lopun ansiosta usko omaan tekemiseen heräsi uudestaan”
47
Hulevesimaksut pysyvät ennallaan Oulussa – omakotitalossa asuva maksaa 22,50 euroa vuodessa
46
Valmet Automotive hakee mersujen tekijöitä rekkakiertueella – oululaiset innokkaimpia tulemaan töihin Uudenkaupungin autotehtaalle
37
Vahvempi lonkero jyräsi miedomman – Kaakkurin Citymarket-kauppias: "Vahvemman osuus on 60–70 prosenttia"
31
Uudessa Heinäkengässä karaoke raikaa kellon ympäri – uutta ravintolan toimintamallia kokeillaan Oulussa
25
Rannan Terwa Towerin suunnitteluvaraus eteni Oulun kaupunginhallituksen ratkaistavaksi

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suuri sotaharjoitus 2021

301 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miljonääri opastaa köyhää:Tämä päivittäinen tapa olla rikastumatta.

Miksi sitten mljoonia pääomatuloja saavilla lopullinen veroprosentti on alle ahkeran siivojan lopullisen veroprosentin? ... Lue lisää...
Niinköhän

Jari ja sarjakuvat

Jari

25.4.

Naapurit

25.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image