Moottori

Peräkärryn rakentamiseen tarkkuutta

Huolto tärkeää . Peräkärryjen rakentaja Sauli Jurvakainen muistuttaa, että perävaunun kytkentälaitteen puhdistaminen estää kärryn kolinat vetokoukussa. KUVA: Tapio Maikkola
Moottori 25.7.2003 0:00
Janne Salmivaara
Peräkärryn tekeminen onnistuu tee-se-itse-mieheltäkin. Aivan summamutikassa nikkarointiin ei tarvitse ryhtyä, sillä esimerkiksi katsastusasemalta saa seikkaperäisen ohjevihkosen, jossa kerrotaan peräkärryn eli perävaunun sallitut mitat sekä rakenne- ja rekisteröintimääräykset.

Ohjeita noudattamalla peräkärry saadaan sujuvasti rekisteriin ja säästytään ylimääräisiltä vaivoilta. Omavalmisteiset peräkärryt ovat useimmiten aivan laatutavaraa, kertoo Suomen Autokatsastuksen Ruskon katsastusaseman esimies Heikki Manninen. "Taso on kirjavaa, mutta pääsääntöisesti ne ovat hyviä", Manninen kehuu. Suurimmat puutteet ovat yleensä pieniä mittavirheitä valojen, heijastimien ja akselin kiinnityksissä. "Monesti ne johtuvat tietämättömyydestä ja saadaan kuntoon helposti." Mannisen mukaan puutteellisia peräkärryjä tulee katsastukseen vain muutamia vuodessa.



Omavalmisteinen ei kannata rahallisesti


Ruskon katsastusaseman katsastusmies Arvo Kallinen arvioi, että omavalmisteiseen peräkärryn tekeminen ei nykyään ole taloudellisesti erityisen kannattavaa. "Kaupasta saa tehdasvalmisteisia kärryjä jo niin edullisesti, ettei siinä oikein palkoille pääse."

Kallisen mukaan ensikertalainen peräkärryn tekijä joutuu melko usein tekemään korjauksia kärryynsä, jotta rekisteröintikatsastus onnistuu. "Valot ja heijastimet on yleensä vähän sinne päin. Jarruttomissa, alle 750 kilon kärryissä on joskus myös materiaali turhan köykäistä. Myös jousitus voi olla puutteellinen." Isommissa yli 750 kilon peräkärryissä jarruista, jousituksesta ja valmistusmateriaaleista on tiukemmat määräykset ja niiden suhteen tuleekin harvemmin ongelmia katsastuksessa.

Katsastusmies Pekka Ojala Oulun Testi- ja tarkastusasemalta sanoo, että etenkin jarrullisia perävaunuja pitäisi muistaa huoltaa. "Monesti vaunut seisoo talven yli ja käyttämättöminä jarrut voivat ruostua", Ojala muistuttaa. Jarrujen huolto ja testaaminen on tärkeää myös asuntovaunuissa ja esimerkiksi hevosten kuljetusvaunuissa. Muutama vuosi sitten poliisi tehoratsasi juuri hevosten kuljetusvaunuja niissä ilmenneiden vikojen takia. Ojalan mukaan tilanne on niiden suhteen kohentunut.

Kevyissä jarruttomissa peräkärryissä on Ojalan mukaan harvemmin ongelmia rekisteröintikatsastuksissa. "Valojen ja heijastimien sijoittelusta tulee jonkun verran huomautuksia, mutta eipä niissä isompia ongelmia ole."

Ojala ei pidä tavanomaiseen käyttöön tulevan perävaunun rakentamista itse kovinkaan kannattavana ainakaan taloudellisesti. Etenkin isojen jarrullisten peräkärryjen tekeminen vaatii jo ammattilaisen osaamista. Tehdasvalmisteisia kevytperävaunuja saa myös suhteellisen edullisesti, jopa alle 700 eurolla

Kesäkuun 2003 lopussa Suomessa oli rekisteröity yhteensä 569 858 perävaunua. Luvussa ei ole mukana puoliperävaunut eivätkä matkailuvaunut. Valtaosa perävaunuista, lähes 510 000, on alle 750 kg:n vaunuja. Kaikista perävaunuista 159 544 on omavalmisteisia.



Poliisi muistuttaa oikeasta kuormaamisesta


Poliisi on huolissaan suomalaisten peräkärryn käyttötavoista. "Etenkin kevytperävaunuissa on paljon puutteita", sanoo Liikkuvan Poliisin Pohjois-Suomen osaston päällikkö Kari Puranen. Peräkärryllä voi olla useita käyttäjiä, jolloin sen kunnossa pitäminen saattaa jäädä retuperälle. Omavalmisteiset kärryt pysyvät Purasen mielestä tehdasvalmisteisia kärryjä paremmassa kunnossa, koska ne ovat useimmiten omassa käytössä.

Suurimmat tekniset puutteet ovat yleensä valoissa. Purasen mukaan kevytperävaunujen säännöllisellä vuosikatsastuksella voitaisiin ehkäistä ainakin pahimmat puutteet. Alle 750 kg:n kevytperävaunuja ei tarvitse vuosikatsastaa.

Peräkärryn käyttäjä voi omalla toiminnallaan aiheuttaa vaaraa liikenteessä. Väärä kuormaaminen voi johtaa vakaviinkin onnettomuuksiin. "Takapainoisuus on kaikkein vaarallisinta, koska silloin vetoaisaan ja -autoon kohdistuu noste ja se voi johtaa tieltä suistumisiin", Puranen muistuttaa. Tänä vuonna ei Purasen muistin mukaan ole sattunut vakavia peräkärrystä johtuvia onnettomuuksia, mutta pienempiä tieltä suistumisia sattuu silloin tällöin.

Takapainoisen kuormaamisen lisäksi ylikuorma on riskitekijä. Liian painava kuorma voi räjäyttää renkaan tai ylikuumentaa pyöränlaakerit, jolloin ollaan vaikeuksissa. Poliisi puuttuu myös liian pitkiin kuljetuksiin tai kuljetuksen huonoon kiinnitykseen. Seurauksena on yleensä rikesakko tai sakkorangaistus.

Liikkuva Poliisi valvoo peräkärryjä normaalin liikennevalvonnan yhteydessä. "Keväällä, kun rakentaminen alkaa, tien päällä on paljon peräkärryjä, samoin mökkikauden alkaessa. Pitää muistaa myös, että peräkärryn kanssa suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Se pääsee usein unohtumaan", Puranen sanoo.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Seitsemällä sadalla saa kärryn, mihin ei kannata juuri painavampaa laittaa kuin pihan siivouksessa kerättyjä koivunlehtiä. Eräs nimeltä mainitsematon hevosensukuisen kärryn pohja hajosi, kun kuomun päälle oli tullut talven lumet. Kun katsoi akselin kiinnitystä, huomasi, ettei kärryssä ollut lainkaan oikeaa runkoa. Akseli oli kiinnitetty pokattuihin laitapelteihin. Ne eivät ko. merkissä ole muutenkaan vahvat.

Ison kärryn teko lienee nykyisin Suomessa melkein mahdotonta. Suomessa on eri säännöt kuten vaikkapa Virossa. Että eikun vain hitsarit kortistoon!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Soon vaan niin kun vuodet on tästäkin uutisesta vierineet ja ollaan saatu nämä hienot eu-direktiivit voimaan sellainen tilanne, ettei kärryjä pysty enään suomessa rakentamaan "Heikkikään". Aisoille, akseleille jne. tartee olla hyväksymiset ja homma tökkää siihen. Näin on taas yksi askel saavutettu suomen täydellisen autioitumisen tiellä. Harmi, monesti yritykset alkoivat pienestä, vaikkapa kärryn rakentamisesta yhden miehen voimin ja joku saattoi kasvaa ja työllistää muitakin. Mutta kai ne päättäjät on laskeneet, että suoemlla on varaa elättää ihmiset kotisohville.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saako vanhasta asuntovaunun pohjasta tehdä peräkärryn? Kyseessä on soliferin 1980-luvun vaunu, joka on laho tai kannattaako myydä jollekkin joka haluaisi rakentaa telistä peräkärryn

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meinaatko, että peräkärryjen kysyntä nousisi samalla, vai mistä markkinat joka nyrkkipajalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaveri rakensi aikoinaan itselleen kunnon jarruttoman kärryn johon kestää laittaa kunnon kuormia . Kävi sitten sen näyttämässä konttorilla , kärrystähän tuli painava ja kuormaa sai laittaa 150 kiloa .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan sama. IKINÄ ei ole punnittu tienpäällä. Hyvällä kärryllä on hyvä vetää -myös ylikuormaa. Enemmän vaikuttaa kokonaisuuden yleisilme. Kun ei ole ylityksiä ja käyttää paksuja, näkyviä liinoja, kaikki käy....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

25
Lassintalon laitospaikkojen alasajolle sinetti – 44 pitkäaikaishoidon paikkaa lakkautetaan
21
Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys vahvistaa Pohjois-Euroopan turvallisuutta – tärkeä puheenvuoro julki molemmissa maissa
14
24 vinkkiä karavaanareille – Millaisella ajokortilla saa ajaa minkäkinlaista vaunua?
11
Oulun lautakunnilta tukea lapsiperheille: syksyllä kokeilu maksuttomasta kotipalvelusta, subjektiivinen päivähoito-oikeus halutaan palauttaa
5
Hammashoitoon tulee muutoksia Oulussa – aukioloaikoja on tarkoitus pidentää
4
Elina Lepomäki: "Tarve, joka Suomella oli sote-uudistukseen kymmenisen vuotta sitten, on aika pitkälle jo mennyt ohi."
4
Turvapaikanhakijoiden mielenterveyspalveluille huomattava tarve – "Palvelut eivät ole riittäviä kantasuomalaisillekaan"

Etusivulla nyt

Kaleva.fi suosittelee

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Päijät-Hämeen, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa länsituuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Metsäpalovaroitus päättyy tänään klo 6 Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan länsiosassa. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnissa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

197 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

Sipilä jatkoon! Höpö höpö, mies joka luulee että kun rangaistaan köyhiä, eläkeläisiä, työttömiä, opiskelijoita, eläkeläi... Lue lisää...
Härski

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.6.

Naapurit

20.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image