Moottori

Nyt kannattaa aidosti kadehtia ruotsalaisia - Volvon uusi katumaasturi on sopusuhtainen ja tyylikäs

Volvo XC60:n muotoilu on sopusuhtaista. Autossa on porschemaisia piirteitä, joita pysty keula ja iso rengaskoko korostavat entisestään. Saksalaisten kanssa Volvo asiakkaista kilpaileekin.
Moottori 23.9.2017 19:15
Kari Pitkänen

Vaikea väittää, että nykyisistä katumaastureista voisi kehittää vielä paremman tuotteen kuin uusi Volvo XC60. Sekin voi vanheta, kun sähkö- ja hybridiautot yleistyvät.

Ollapa nyt ruotsalainen. Silloin voisi ylpeillen sanoa, että katsokaa, tällaista meiltä löytyy.

Autoteollisuus on maailman ehkä kilpaillun teollisuudenala ja erikokoiset SUV-maasturit juuri se tuoteryhmä, jolla kaikki haluavat korostaa omaa osaamistaan.

Silti juuri hapansilakan purijat osaavat tehdä omasta mallistaan selkeästi muista erottuvan laatutuotteen.

Volvon etuvalot on nimetty Thorin vasaraksi muinaisskandinaavisen ukkosen jumalan mukaan.

Aidosti volvomaisia piirteitä löytyy uudistuneen XC60:n muotoilusta, varustelusta, turvajärjestelmistä ja pikku yksityiskohdista. Made in Sweden -sanomaa viestittävät pienet Ruotsin liput istuinverhoilun saumassa ja kojelaudassa.

Tyylikäs ja itsetietoinen signeeraus, ei voi muuta sanoa.

Monet Volvo XC60:n hienouksista on nähty muissakin tuoreissa Volvo-malleissa. Aika ei ole ehtinyt himmentää niiden hohtoa tai viehätystä, ja jotenkin kokonaisuus puhkeaa kukkaan juuri nyt.

Ehkä se johtuu korin mittasuhteista, jotka miellyttävät ainakin omaa silmääni enemmän kuin isomman XC90-maasturin ulkonäkö.

Pienemmänkin XC60:n matkustamo on mitoitettu väljästi viidelle, ja tavaratilan peruskoko on kasvanut 505 litraan.

Kekseliäitä säilytystiloja löytyy esimerkiksi hansikaslokeron alta (kengät) tai takaistuimen alta (tablettitietokoneen mentävä kolo). Istuinergonomia on tyypilliseen tapaan yksi parhaista, jonka vakiomalliseen autoon saa.

Volvolainen turvallisuusniksi: salvan punaväri kertoo, että takaistuin ei ole lukkiutunut kunnolla paikoilleen.

Alustasäädöissä on korostettu joustavaa mukavuutta, ei niinkään hakkaavaa suorituskykyä. Varsinkin ilmajousitettuna Volvo liitää asvaltilla kevyesti kuin pilven päällä. Matkustamon ei kuulu alustasta eikä renkaista juuri ääntäkään.

Volvo on aina profiloitunut turvallisuudella, ja onneksi sen nykyiset kiinalaisomistajat eivät ole tunteneet tarvetta katkaista tätä tarinaa.

Nyt XC60:ssä on vakiona nokkakolareita estävä turvajärjestelmä, josta voisi olla paljonkin hyötyä erityisesti Suomen kapeilla ja kaksikaistaisilla maanteillä.

Oncoming Lane Mitigation -järjestelmä toimii 60-140 kilometrin nopeusalueella. Jos Volvo on törmäyskurssilla vastaantulevan ajoneuvon kanssa, järjestelmä ohjaa auton automaattisesti toiselle ajolinjalle nokkakolarin estämiseksi.

Toinen turvapuolen vakiovaruste on kaupunkinopeuksissa toimiva City Safety. Tämä "apukuski" huomaa liikenteestä toiset ajoneuvot, jalankulkijat ja pyöräilijät - jopa isot eläimet, varoittaa niistä ja osaa väistää automaattisesti ennen kolaria.

Selkeä, valoisa ja ergonominen sekä mahdottoman mukavat istuimet. Näistä aineksista syntyy auton moderni skandinaavinen sisustus.

Täysautomaattisesta liikenteestä tarjoaa esimakua Pilot Assist -toiminto. Se pitää auton itsenäisesti kaistaviivojen välissä noin 130 kilometrin tuntinopeuteen eli suomalaisiin moottoritienopeuksiin saakka.


Moottoripaletista
löytyy nelisylinterisiä bensiini- (2 kpl) ja dieselvaihtoehtoa (3 kpl) sekä yksi bensiinihybridi mallimerkinnällä T8 Twin Engine. Kaikki mallit ovat AWD-nelivetoja.

Lataushybridissä akkuvoima riittää 40 kilometriin, joka ei ole kovin paljon. Normin mukainen CO2-päästötaso jää kuitenkin 49 grammaan kilometrillä. Volvon perinteisten polttomoottorien vastaavat päästöt asettuvat 136-176 gramman haarukkaan.

Koeajossa olivat peräkkäin kokeiltavina D5-diesel- ja T6-bensiinimoottorit. Molemmilla pärjää enemmän kuin hyvin, mutta auton herättämiin odotusarvoihin nähden valintani olisi selviö. Joustava voiman tunne ja ajamisen helppous painavat vaakaa dieselin puolelle.

Volvon ilmoituksen mukaan kaikki sen valmistamat autot ovat hybridi- tai sähköautoja jo vuodesta 2019 lähtien. Nyt esiteltävää XC60:tä myydään silloin vasta kolmatta vuotta. Volvon suunnitelmiin nähden nyt valikoimassa oleva moottorimallisto ehtii muuttua ikävän vanhanaikaiseksi turhankin nopeasti.

 

Volvo XC60 D5 AWD Momentum

Teho 173 kW (235 hv)/480 Nm

Yhd. kulutus 5,5 l/100 km

CO2-päästöt 144 g/km

Huippunopeus 220 km/h

Pituus/leveys/korkeus 468,8/190,2/165,8 cm

Paino/akseliväli 1 879 kg/286,5 cm

Tavaratila 505 l

Perävaunu jarruin/jarruitta 2 400/750 kg

Käyttöetu/vapaa autoetu 935/1 085 e/kk

Hinta 62 690 euroa

Plussaa

Skandinaavisuuden ylistys, paras Volvo ikinä?

Miinusta

Kannattaako Volvoa enää ostaa polttomoottorilla?

 

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (61)

Miksi kadehtia, kun ei edes ruotsalainen puske tuohon autoon turvallisesti 7+2 henkilöä. Pysymme siis japanilaisessa edelleen. Turvallinen kun ei kiihdy nollasta sataan sekunnissa (tai edes tunnissa) ja lapset sopii istumaan turvaistuimissaan niin kauan kuin on tarvis. Pienempi riski joutua onnettomuuteen ylipäätään, kun ei luule istuvansa kotisohvalla. >:)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toki, mutta löytyy Uudestakaupungista myös kelvollisia ajoneuvoja. Ollaan Me suomalaiset ylpeitä "suomalaisista" mersuista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kadehtia? Minkä takia? Jopa ruotsin liput istuinverhoilujen saumoissa
! Kyllä ne kiinalaiset keksii!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sisätilat liian vaaleat ei pysy kauan puhtaana varsinkaan lapsiperheissä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ymmärrä tätä polttomoottoriin lyttäämistä ja varsinkaan dieselin. Mersu laittoi juuri 2mrd euroa dieselmoottoriin kehittämiseen, eli eiköhän se ole tulevaisuuden sana, kun kohta joku kunnon insinööri voi kotonaan alkaa tekemään biodieseliä. Kannatan polttomoottoreita ja tulen aina kannattamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täytyyhän kaivosteollisuuden ja sähköyhtiöidenkin saada jostain lisätuloa kun muuten ihmiset säästävät kulutuksessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai kiinalainen, Volvolla ei ole ikinä ennen ollut näin paljon rahaa ja resursseja oman auton suunnitteluun.
Pohjalevy, moottori ja koko arkkitehtuuri on ruotsalaisten käsialaa!
Ihan sama mistä raha nykyään tulee, olihan Nokiakin loppuun saakka suomalainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tosiaan täytyy kadehtia nyt ruotsalaisia. He saavat tuonkin auton paljon halvemmalla, heillä kun ei ole autoveroa ollenkaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rahalla saa ja hevosella pääsee,
Autoissa ei mitään vikaa mutta ne kait nykyään erottelee herran ja narrin. Ja tietty se on mannaa että alkaa herrat erottumaan tavallisesta kansasta. Heillähän olikin jo hätä kun narrit alkoi päästä liian lähelle jopa auto valinnoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Typerys.
Mistä lähtien Göteborg on kiinassa?
Osake-enemmistön omistus on yksi hailee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko tämäkään enää aito ruotsalainen kun koko merkkihän on kiinaan myyty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (61)

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suuri sotaharjoitus 2021

219 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suuri sotaharjoitus 2021

Venäjä ei yksin omista kansainvälisiä vesiä. Suomi itsenäisenä maana voi kutsua tänne ketä itse haluaa. Siihen ei tarvit... Lue lisää...
Luvat ja valtuudet k...

Jari ja sarjakuvat

Jari

22.4.

Naapurit

23.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image