Mainos

Miljardin auton raja pian rikki

Opelin Rüsselsheimin tehdas on yksi Saksan merkittävän autotuotannon keskuspaikoista. Yhä useampi auto Euroopassa valmistetaan kuitenkin uusissa EU-maissa eli entisessä Itä-Euroopassa. Opelin Rüsselsheimin tehdas on yksi Saksan merkittävän autotuotannon keskuspaikoista. Yhä useampi auto Euroopassa valmistetaan kuitenkin uusissa EU-maissa eli entisessä Itä-Euroopassa.
Moottori  21.9.2012 | Päivitetty 21.9.2012 | Matti Heikura Muuta tekstin kokoa -+

Tämä merkitsi samalla, että vuodessa autojen kokonaismäärä oli noussut peräti 30 miljoonalla.
Samanaikaisesti autojen valmistusmäärät maailmalla nousevat kiihtyvällä vauhdilla. Instituutin arvion mukaan on hyvin mahdollista, että tämän vuoden loppuun mennessä autokanta voi ylittää miljardin eli tuhannen miljoonan rajan.
”Silloin maapallolla on yksi auto jokaista seitsemää asukasta kohti”, toteaa instituutin vanhempi tutkija Michael Renner.

Autoteollisuuden kasvu on keskittynyt juuri nyt Kiinaan. Sen valmistusmäärät ohittivat USA:n vuonna 2008 ja Japanin 2009. Sen jälkeen ero muihin on vain kasvanut.
Kymmenen vuotta sitten Kiinan autotuotanto oli noin kaksi miljoonaa autoa vuodessa. Nyt niitä valmistetaan noin 19 miljoonaa. USA ja Japani pääsevät kumpikin noin 10 miljoonaan autoon.
Myös Etelä-Korean autotuotanto kasvaa nopeasti. Vuonna 2011 siellä valmistettiin 4,6 miljoonaa yksikköä, eli maan tuotanto lähestyy vauhdilla Saksan tuotantoa.
Isoja valmistusmaita ovat myös Intia (3,6 miljoonaa) ja Brasilia (3,2 miljoonaa).

Autojen myynti kasvoi maailmanlaajuisesti vuoden 2010
75,4 miljoonasta vuoden 2011 78,6 miljoonaan autoon. Jos kasvu jatkuu samalla tasolla, autoja myydään tämän vuoden aikana peräti 81,8 miljoonaa.
Tähän perustuen instituutti arvokin, että kuluvan vuoden aikana uusia autoja voidaan hyvinkin valmistaa yli 80 miljoonaa, eli enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
 
Kovasta hehkutuksesta huolimatta sähköautojen tuotanto on edelleen vaatimatonta, vaikka useat maat pyrkivät tukemaan niiden käyttöönottoa.
Erilaisten hybridien osuus kokonaistuotannosta on tällä hetkellä noin 1,6 prosenttia ja pelkästään sähköä käyttävien osuus jää 0,2 prosenttiin.
Esimerkiksi Kiina haluaisi saada viisi miljoonaa ladattavaa sähköautoa ja -hybridiä liikenteeseen vuoteen 2020 mennessä. Deutsche Bankin ilmastoasiantuntijoiden mukaan 3,5 miljoonaa vuoteen 2020 mennessä on realistisempi arvio. 
Autojen määrän jatkuva kasvu hankaloittaa pyrkimyksiä myös rajoittaa autojen tuottamia kasvihuonepäästöjä.
”Parantunut polttoainetaloudellisuus ja puhtaammat polttoaineet voivat helpottaa vaikutuksia, mutta autojen määrän ja niillä ajettavien kilometrimäärien kasvu uhkaavat musertaa polttoainetaloudessa saavutetut edistysaskeleet”, huomauttaa Renner.

Jutun lähteenä on käytetty Worldwatch Instituutin julkaisemaa raporttia Auto Production Roars to New Records.

Lue lisää 21.09.2012 Kalevasta.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

1/1 kommentti

keheveli
25.9.2012 00:32

ja täällä jotkut luulevat olevansa niiin fiksuja ja hienoja ejellessaan saksan merkkisellä pirssillä :D hahah tai pitäisikö sanoa kiinassa kasatulla merkillä jossa kolme kirjainta tai tähti hmmmm


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Moottori Down Up
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös