Mainos

Maybach, kun hinta ei ratkaise

Suuren maailman auto. Maybachin päämarkkinat löytyvät USA:tsa, öljynviejämaista ja vauraista Aasian maista, mutta hyvin auto istuu suomalaiseenkin maisemaan. Vuonna 2003 autoja tehtiin 700 kappaletta. Tehtaan vuosituotantokapasiteetti yltää tarvittaessa tuhanteen autoon. Suuren maailman auto. Maybachin päämarkkinat löytyvät USA:tsa, öljynviejämaista ja vauraista Aasian maista, mutta hyvin auto istuu suomalaiseenkin maisemaan. Vuonna 2003 autoja tehtiin 700 kappaletta. Tehtaan vuosituotantokapasiteetti yltää tarvittaessa tuhanteen autoon.
Moottori  3.12.2004 | Matti Heikura Muuta tekstin kokoa -+
Auton ostaminen on useimmille suomalaisille jo varsin arkipäiväinen tapahtuma. Siihen verrattuna Maybachin osto on jotain muuta. Tosiostajaa palvellaan tavalla, josta tavallinen kaasupolkimen tallaaja voi vain uneksia.

Kauppa aloitetaan lennolla Stuttgarttiin. Center of Excellence-erikoismyymälä asiantuntijoineen palvelee vain sinua. Halutessasi voit koeajaa auton, mutta yleensä tässä vaiheessa auton yksityiskohdista päättäminen on tärkeämpää. Laskennallisesti sinulla on valittavissa yli kaksi miljoonaa erilaista vaihtoehtoa, mutta valmistajan tähän mennessä saamien kokemusten mukaan eniten aikaa vie tehdä päätös auton väristä.

Jotta asiakas saisi todella oikean kuvan siitä, miltä auto näyttää tulevassa ympäristössään, liikkeeseen pystytään luomaan keinotekoisesti oikea valaistus oli auto sitten menossa kuuman ja keltaisen auringon arabimaihin tai tuli se sitten Pohjois-Euroopan kylmemmän sävyisen auringon alle.

Mikäli sinulla sattuisi kaiken tämän jälkeen olemaan muutama erikoistoive, ja kenellä meillä ei olisi, kaikki mikä on teknisesti mahdollista eikä ole lakien tai hyvien tapojen vastaista luonnollisesti toteutetaan.

"Auton saa vaikka ruudullisena, mutta mahdollisen jälleenmyynnin vuoksi en sitä suosittele", toteaa Veho Group Oy:n tekninen koulutuspäällikkö Max Blauberg.



Toimitusaika 6 kuukautta


Koska jokainen auto on siis yksilö, eikä yksilöitä voi tehdä varastoon, aloitetaan auton kokoonpano tilauksen teon jälkeen Maybach Manufaktur-tehtaalla Sindelfingenissä Stuttgartissa. Pelkästään käsityönä tehtävä kokoonpano vie kymmenen viikkoa ja tilaaja joutuu odottamaan autoaan yhteensä 6 - 7 kuukautta.

Palvelukonsepti ei kuitenkaan lopu auton toimittamiseen. Jokaiselle autolle nimetään Personal Liaison Manager, jonka palvelut ovat ostajan käytössä 24 tuntia vuorokaudessa. Hän huolehtii muun muassa auton huolloista, jotka neljän vuoden takuuaikana sisältyvät auton hintaan, toimittaa huollon ajaksi sijaisauton (Suomessa S-sarjan Merceds-Benz) ja toimii muutenkin kaikin tavoin ostajan toiveiden mukaisesti.

Jos ostaja vaikka haluaisi lähteä F1-kisoihin, soitto PLM:lle ja hän hoitaa käytännön järjestelyt, eri maksusta tosin, mutta kuitenkin.



Suomessa kaksi


Tähän mennessä Maybach-autoja on valmistettu noin 700. Suurin osa valmistetuista autoista on pienempää Maybach 57 mallia, pitemmän 62-mallin osuus on noin kolmannes.

Suomessa autoja on kaksi. Molemmat 62 -mallia, eikä kumpikaan niistä ole Helsingissä. Toisen voi nähdä liikenteessä Oulun ympäristössä, toisen kotipaikka löytyy Pohjanmaalta. Kaikkiaan Veho on toimittanut autoja Suomeen kolme, mutta kolmas myytiin saman tien eteenpäin Suomen ulkopuolelle.



Loppu häämöttää


Maybachin tuotantoon otto yli 40 vuoden tauon jälkeen oli DaimlerChryslerille suuri investointi, mutta tämän hetkisten suunnitelmien Maybachin elinkaari on tarkoitus rajata noin kymmeneen vuoteen, joista kaksi siis on jo mennyt.

Tänä aikana auton ulkomuotoon ei ole tarkoitus puuttua, mutta tehdas lupaa pitää valmistamansa autot teknisesti koko ajan huipputasolla.

Mahdollisena kuitenkin pidetään, että mallistoa laajennettaisiin kolmannella versiolla. Kyseeseen tulisi silloin auto, jonka pitäisi vedota nykyistä nuorempaan ostajakuntaan.

Yhtä lailla mahdollisena pidetään, että auto olisi esillä jo Geneven autonäyttelyssä ensi vuoden maaliskuun alussa.



Veronmaksajan auto


Maybach on Suomen liikenteessä auto, joka varmasti huomataan. Kovin suurta kademieltä sen omistajan perään ei kuitenkaan kannattaisi kantaa.

Lyhyemmän version lähtöhinta on 585 000 euroa ja 62-mallin 680 000 euroa. Tällä hinnalla saa tosin vain perusauton, jonka varustelusta puuttuu yhtä sun toista makoisaa lisävarustelistalta.

Toisaalta 62-mallin auto perushinta Saksassa on 380 000 euroa, joten Suomessa sen ostaja maksaa veroja yhteiseen kassaan vaatimattomat 300 000 euroa. Maybach siis on todellisen veromaksajan auto kaikki tyyni.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

1/1 kommentti

Toisaalta -ja toisaalta
5.7.2014 22:44

Joo-o, sellanen se -aikaslailla kallis.. Varmaan ihan hyvä kiesi, lienee "mersun" -sisarmalli -kylläkin luxus -sellainen(niiinkuin Toyota -ja Lexus). Vaan eikö olis hankala käytön kannalta omistaa moinen, aina pitäis varoa -ja miettiä -missä liikkuu -ja jos "fyffeä" ajattelee -tippuu se arvo kalliillakin autolla.. Niin, eikö se ois sama jo ottaa se S-sarjan hieman arkisempi mersu, tietty -tarvittavin varustein -ja aika paljon halvemmalla. Sillä olis huolettomampaa ajella -ja sitä vois käyttää ihan arki-autonakin.


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Moottori Down Up
Mainos
stats-image
Takaisin ylös