Moottori

Liikenteessä on autoja, joiden takavalot eivät toimi kaikissa olosuhteissa

Auton mittaristonäkymä kertoo kuljettajalle aina vihreänä palavalla valosymbolilla, mikä valotila on käytössä. Kia Stingerissä on varmuudeksi tilavalikko, joka välähtää hetken näkyvissä ruudulla valokatkaisijaa käännettäessä.
Moottori 25.11.2017 19:30
Kari Pitkänen

Autojen pimeät perät ovat riski syksyn ja talviajan liikenteessä. Jos ajat huomio- eli päiväajovaloilla, muista varmistaa, että takavalotkin palavat.

Ikään kuin sumu, lumituisku, ilta- ja aamuhämärän aika tai täysin pimeät tieosuudet eivät olisi tarpeeksi.

Syy moiseen on EU:n paljon purnattu päivävalodirektiivi. Se koskee henkilö- ja pakettiautoja, jotka on tyyppihyväksytty helmikuun 2011 jälkeen.

Direktiivi teki pienitehoisista päiväajovaloista eli huomiovaloista pakolliset uusissa automalleissa. Näin ne ovat täysin laillisia tieliikenteessä.

Direktiivi paransi turvallisuutta maissa, joissa ei ennestään ollut ajovalopakkoa, mutta Suomessa sille ei hurrattu. Energiansäästön nimissä huomiovalojen ei näet tarvitse palaa yhtä aikaa takavalojen kanssa. Osassa uusiakin autoja valot kuitenkin toimivat yhtä aikaa.

Useimmiten valokatkaisijan Auto-asento sytyttää takavalot viimeistään silloin, kun ulkoilma hämärtyy riittävästi. Syyspimeillä teillä ja kaduilla sekä huonossa säässä auto jää varjoihin ilman tehokkaita ja kunnossa olevia takavaloja.

Pimeät takavalot ärsyttävät suomalaisia. Jos edessä ajaneen auton valokatkaisija on unohtunut väärään asentoon, keulalla voi olla hyvinkin kirkasta mutta takana täysin pimeää.

Kun kuljettajan paikalle näkyvät huomiovalot vielä on usein toteutettu kirkkailla ledeillä, takavalojen toimimattomuuteen ei osata kiinnittää huomiota senkään vertaa.

Useimmissa uusissa automalleissa ajovaloautomatiikka sytyttää ajovalot, kun auto käynnistetään ja valokatkaisija on ajovalo-asennossa. Tällöin takavalotkin palavat.

Jos valokytkin on säädetty 0-asentoon, käynnistäminen sytyttää huomiovalot. Takavalot eivät pala, ellei niitä ole kytketty toimimaan yhtä aikaa huomiovalojen kanssa.

Auto-asento sytyttää huomio- tai lähivalot anturien mittaaman valoisuuden perusteella. Takavalot saattavat myös syttyä.

- Kuljettajan pitäisi aina muistaa perehtyä oman autonsa valojen toimintaperiaatteisiin ja kääntää valokatkaisija tarvittaessa asentoon, jossa takavalotkin palavat, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

- Katkaisijan Auto-asennon pitäisi ohjata valoja niin, että päiväajovaloilta vaihdetaan lähivaloille olosuhteiden vaatiessa. Järjestelmien toimintaherkkyydessä on kuitenkin eroja.

Poliisi puuttuu pimeisiin takavaloihin muun liikennevalvonnan yhteydessä, jos säätila ja vuorokaudenaika jo edellyttäisivät valojen käyttämistä.

- Moni ei tunne valojensa toimintaa, ja takavalojen syttymisherkkyyksissä on eroja, ylikonstaapeli Jouko Kilpi Sisä-Suomen poliisista toteaa.

- Perään emme lähde eikä takaa-ajoja suoriteta, mutta jos tilanne sen sallii, jututamme kuljettajaa ja kehotamme sytyttämään takavalotkin. Mikäli olosuhteet ovat tosi huonot, voidaan mennä maksullisellekin puolelle eli rikesakkoihin.

Monien automerkkien kuten Toyotan, Nissanin, Mazdan ja Volkswagen-konsernin autojen ajotietokoneista löytyy valikko, jossa valojen hämärätunnistimen toimintaa voi säätää.

Valokatkaisijan 0-asento kytkee huomiovalot eli päiväajovalot toimimaan. Edessä huomiovalot palavat, mutta takavalot jäävät pimeiksi. Huomiovaloilla saa ajaa valoisaan aikaan; kun näkyvyys huononee, päälle on kytkettävä lähi- ja takavalot.

Syksyn pimetessä tunnistin kannattaa asettaa herkimmilleen auton käyttöohjekirjan neuvojen mukaan.

Käyttöoppaissa kuitenkin usein kerrotaan valoista ja niiden toiminnasta vähän ja sekavasti.

Mahdollisesti pimeiksi jääviä takavaloja ei mainita ohjeissa ehkä lainkaan. Pöllyävä lumi, sankka sumu tai vesisade saattavat vielä sotkea hämärätunnistimen toimintaa.

- Auton valojen toimintaan ja kuntoon kiinnitetään ylipäätään liian vähän huomiota. Huoltovälit voivat olla jopa 30 000 kilometriä. Siksi auto voi olla pitkään liikenteessä puutteellisillakin valoilla, ellei käyttäjä huolehdi itse valojen kunnosta, Vesalainen huomauttaa.

Huomiovaloratkaisuissa on muitakin puutteita.

- Monessa autossa lampunpesurit eivät toimi lainkaan päiväajovalojen kanssa. Auton keulaan voi kertyä päivän aikana paksu kerros kuraa, joka ei sitten irtoakaan hämärän koittaessa, kun ajovalot kytketään päälle.

Kaikista nykyisistä valolähteistä syntyy enää vähän hukkalämpöä. Siksi huomio-/päiväajovalot ja takavalot voivat talvikaudella kerätä umpion pintaan jäätä, jonka puhdistaminen jää autoilijan omalle vastuulle.

EU muutti valosäännöt

Ajovalojen käyttö talviaikana taajamien ulkopuolella tuli Suomessa pakolliseksi 1972.

Vuonna 1982 ajovalot määrättiin pakollisiksi kesäaikana.

Ajovalojen käyttöpakko laajeni taajama-alueille 1997.

1970-1980-luvun autoissa käytettiin usein ”huomiovaloja” ajovalojen asemasta.

Nykyiset huomiovalot eli päiväajovalot tulivat pakollisiksi helmikuussa 2011.

Lakia täsmennettiin 2013, jonka jälkeen takavalot saivat taas palaa yhtä aikaa huomiovalojen kanssa.

Huomiovaloja käytetään henkilöautojen lisäksi myös pakettiautoissa.

Huomio- ja ajovalojen oikeat säädöt ja niistä kertovat mittarivalot on hyvä tarkistaa myyjältä tai auton käyttöoppaasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (118)

ajoin pimeällä moottori tiellä niin audi menee edellä sateessa näkyvyys huono taka valot pimeänä , kenokaula ajaa eikö tajoa vääntää napista valoja tai sitten automatiikka ei toimi veis köuhä huoltoon autosa tai lukis ohje kirjaa jonnin aikaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noin se pitäisi olla ylinopeuksienkin kohdalla ,perään ei lähdetä ,eikä takaa-ajoon ,jututtamalla hoideltais.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö se nyt mene umpiluupäähänkin, että kun vääntää valonamikan siihen asentoon, jossa ajovalot ja takavalot syttyvät samantien kun auton käynnistää ja kaikki toimii valojen suhteen niin kuin pitääkin.
Muuten, yksikään rekkakuski ei ole väläytellyt minulle valojaan takasumuvalon takia ikinä lumipyryssä ajaessani

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta jos käytät takasumuvaloja ja oikeaan aikaan eli pirullisessa lumimyräkässä niin takatulevat rekkaautoilijat ei tykkää ja laittavat pitkät päällä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen havainnut, että lisäksi liikenteessä on autoja, joiden vilkut eivät toimi kaikissa olosuhteissa. Poliisin pitäisi oikeasti puuttua näihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanoisin että eniten valoja puuttuu kuitenkin niistä autoista joissa minkäänlaista automatiikkaa ei ole ja kuski vain unohtaa kytkeä valot.
Tuo ettei päivävalojen kanssa ole takavaloja ei ole vika vaan haluttu ominaisuus. Ja se on täysin laillista niissä olosuhteissa missä päivävaloja voi ja saa käyttää. Eikä se sjlloin ole myöskään ongelma.
Siitä huolimatta, kaikkien jolla automatiikka on, kannattaisi ohjelmoituttaa takavalot palamaan myös päivävalojen kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti kaikilla olisi kykyjä autoilla turvallisesti eikä sokeasti tuijottaa "laillisuuksiin".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisikohan Trafin viisailla muuta mietittävää, kuin uudessa katsastusasetuksessa ehdotettua "rekisterikilven valon palamattomuutta" hylkäysperusteeksi. Laittasivat ensin vaikka uusien autojen takavalot pakolla palamaan ja sitten näpertelisivät noiden relisterikilpien valojen kanssa. Toivottavasto polliisit sakottaisivat palamattomista takavaloista reilusti ja herkästi. On muuten todella iso riski liikenteessä, myös kaupunkiajossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Trafi todennäköisesti toteuttaa poliitikkojen määräyksiä jossa pyritään saamaan kaikille sakkoja ja muita rangaistuksia. Olisihan se valtion kannalta varsin ikävää menettää sakkotuloja jos poliisi ei näkisi rekisterinumeroa ja autoilija pääsi karkuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja samalla muutetaan säädöksiä nii, että etusumuvalot ei pala yhtäaikaa ajovalojen kanssa. Lakikin sanoo, että etusuvaloja saa käyttää tietyissä olosuhteissa lähivalojen asemesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilijalle sakko jos ei pidä pimeän aikaan autossaan "myös" takavaloja päällä. Näin valtio saa lisää tuloja liikenteen vaarantamisesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, on noita nähty, pimeässäkin kuvittelevat että takana tulevat näkee, kun perä on pimeä, samoin illalla lumituiskussa tai loskassa, joo ei muuten nähdä kuin ihan lähellä. Kyllä sen varmaan oppii kun joku ajaa perään, kun ei nähnytkään pimeässä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos autossa on pimeällä perä pimeänä, niin ei siellä edessäkään valoja ole. Jos tiellä olevia esteitä ei näe ja ajaa niihin pahki, on vikaa näössä tai oman auton valot puutteelliset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyään autot käyttävät ns. päiväajovaloja. Niiden kanssa ei tarvitse olla valot päällä takana. Ongelma mitä tässä artikkelissä pyöritellään on, että kuski (ja joskus myös auton automatiikka) jättää päivävalot päälle olosuhteissä missä pitäisi olla jo oikeat valot.
Ratkaisu on tietysti se että kuski käyttää niitä valoja kuin kulloinkin pitää. Toki päiväajovalojen kanssakin takavalot voi huollossa laittaa toimimaan, mutta se on vain toissijainen ongelma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olosuhteet, joissa automatiikka ei osaa sytyttää ajovaloja on kirkas päivänpaiste ja pöllyävä lumi. Muutoin hämärässä, pimeässä ja vesi sateessa automatiikka toimii hyvin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletko maksanut automatiikasta, josta on vain haitta ja vahinkoa? Miksi?
Minun autossani palaa takavalot aina päivävaloillakin. Ja parkeilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla oli jo 90-luvulla auto jossa nuo valot ei syttyneet taakse ja joskus ei eteenkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (118)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa erittäin tukalaa hellettä koko maassa.

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa lukuun ottamatta Kittilän, Kolarin ja Ylitornion kuntia.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

311 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työttömät sylkykuppina

Mietipä tötä! Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Tämäkin kansanviisaus on totta. Työttömillä on TULLUT MITTA TÄ... Lue lisää...
Preeti

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

18.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image