Moottori

Koko perheen urheiluvaunu

Superb SportLine näyttää ovelasti urheilusedanilta, vaikka sen korimalli onkin käytännöllisyyttä lisäävä liftback. KUVA: Auto Bild
Moottori 17.9.2017 21:31
Juha Peltonen

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

SportLine – mitä kaikkea tuolla käsitteellä Superbin tapauksessa ymmärretään?

Superbin SportLine-pai­noksen saa sekä moni­käyttömallina että far­marina. Koeajossa olleen Liftback-monikäyttömallin tun­nistaa ulkoisesti ennen kaikkea platinanvärisistä 18-tuumaisis­ta kevytmetallivanteista, 15 milliä madalletusta alustasta, SportLine-takahelmasta ja monenmoisista kiiltävänmustista yksityiskohdista.

Testiyksilön erikoisuutena oli vain tähän malliin lisävarusteena saatava näyttävä erikoisväri Dra­gon Skin Gold, joka näyttää limen­vihreän ja kullan sekoitukselta.

Laajavääntöinen moottori

Suorasuihkutuksella toteutetun 2-litraisen turbokoneen murea 350 Nm:n vääntö ei vielä itses­sään ole ison suorituskykyisen liftbackin ”se”-juttu. Eikä sitä ole myöskään 280 hevosvoiman teho.

Varsinainen pointti on vään­nön jakautuminen poikkeuksel­lisen laakealle käyntinopeusalu­eelle 1 700–5 600 r/min. Piirre ei millään muotoa jää havaitsemat­ta nopeassa ajossa, ja esimerkiksi ohitustilanteissa on aina tarjolla riittävästi potkua.

Auton oman ajotietokoneen mukaan 95-oktaanista kului kes­kimäärin 9,1 l/100 km. Lukema voi kuulostaa korkealta, mutta kan­nattaa muistaa 280 hv:n teho ja Haldex-kytkimellä toteutettu ne­liveto. Jos tilanne sitä edellyttä­essä, tämä Superb-malli kiihtyy satasen nopeuteen alle kuudessa sekunnissa, joten sitä voi syystä puhutella koko perheen urheilu­autona.

6-portainen kaksoiskytki­nautomaatti suorittaa vaihdot normiajossa pehmeästi, mutta tarvittaessa DSG vaihtaa myös sä­häkästi. Manuaalisesti voi vaihtaa lattiavalitsimen lisäksi ohjaus­pyörän siivekkeistä.

Ajotilavalinnat (eco/comfort/normal/sport/individual) ovat mo­nipuoliset, mutta sport-tila jäy­kempine ohjaustehostuksineen on monen nopeasta ajotavasta pi­tävän ykkösvalinta.

Edeltäjämalleihin verrattuna huomattavan matkamukavaksi säädetty alusta on nyt perin tun­noton kuopille, mikä sopii lip­pulaivan luonteeseen. Sähköme­kaanisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on varsin täs­mällinen.

Myös valoteho ansaitsee kiitos­ta, sillä AFL- ja kaarreajovalotoi­minnolla varustettujen kak­soisksenonvalojen tehoa voi pitää esimerkillisenä. Huomiova­lot ovat led-tyyppiset.

Sporttilinja jatkuu matkustamossa

Superbissa istutaan SportLineen erityisesti suunnitellulla alcan­tara-verhoillulla sähkösäätöisellä istuimella, joka antaa hyvän si­vuttaistuen. Ajoasennosta saa täs­mälleen oikeanlaisen, ja reilusti mitoitetulla penkillä jaksaa istua kerralla pidepäänkin.

Kookkaista, reiluun kulmaan avautuvista takaovista kelpaa siir­tyä hulppean oloiselle takaistui­melle, jossa polvitilasta ei todel­lakaan ole pulaa. Takana voi istua vaikka jalat suorana, vaikka etu­istuimet olisi säädetty huomat­tavan taakse. Bonuksena etu- ja takaosan jalkatiloissa on courte­sy-valot. Superbilla ei takatilojen osalta ole järin montaa kilpailijaa – ei edes huomattavasti kalliim­missa hintaluokissa. Kookas, kiin­teä lasikatto välittää matkusta­moon runsaasti valoa.

Kojelauta on designiltaan GT-versioksi rauhanomainen, mutta sen näyttävyyttä lisäävät hiilikui­tujäljitelmä sekä 3-puolainen nah­kakehäinen ohjauspyörä. Pimeällä lisätunnelmaa luo tyylikkään vih­reä tai sininen led-valonauha, joka kulkee kojelaudan ja ovipaneeli­en kautta.

Kojelautanäkymä on GT-versioksi hillitty. Tiptronic-valitsimin vaihdot hoituvat manuaalitoiminnolla rivakasti. KUVA: Auto Bild

Kosketusnäyttö on 8-tuumai­nen. Superbin Columbus-navi­gointilaitteisto on sekä helppo ohjelmoida että pätevätoiminen. Cantonin valmistama hifijärjes­telmäkin soi miellyttävästi, ja matalaprofiilirenkaiden synnyt­tämä melu pysyttelee kohtuulli­sella tasolla. Pikku miinus on, että keskikonsolin mukiteline ei toimi pienikokoisen tölkin tapauksessa, mutta sitä vastoin mittava, kan­nellinen konsolilokero on kätevä.

Sähkötoiminen takaluukku luo selkeästi käyttölisäarvoa muuten­kin mittavaan tavaratilaan, jo­ka laajenee tarvittaessa 1 760 lit­raan – jo perusmuodossa tilaa on 625 litraa. Tavaraverkoista on oma hyötynsä ostoskasseja ajatellen – eli Superb SportLine soveltuu yhtä pätevästi perheautoksi kuin nope­aan etenemiseen.

Miellyttää: Kiihtyvyys ja käsi­teltävyys ovat ykköstasoa.

Ärsyttää: Ei varsinaisia ärsytystekijöitä.

Yllättää: Takamatkustajat todella viihtyvät.

Yhteenveto: SportLine-varusteltu 280-he­vosvoimainen neliveto tarjoaa oikeastaan kaikkea, mitä nope­alta perheautolta voi odottaa. Tasapainoiset ajo-ominaisuudet, tarkka ohjaus ja jämäkkä mutta silti matkamukava jousitus eivät jätä juurikaan toivomisen varaa.
---
Tilaa Auto Bild täältä!

Kalevan digitilaajana voit tutustua Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Škoda Superb 2.0 TSI 280 4x4 SportLine DSG

Moottori R4, turbo, 1984 cm³, 206 kW (280 hv)/5600–6500 r/min, 350 Nm/1700–5600 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 5,8 s, huippunopeus 250 km/h

Kulutus 7,1 l/100 km, bensiini

CO2-päästöt 160 g/km

Voimansiirto A6, neliveto

Mitat p. 4861, l. 1864, k. 1468 mm, akseliväli 2841 mm, omamassa 1615–1800 kg, vetomassa 2200/750 kg, tavaratila 625–1760 l, tankki 66 l

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä koko maassa lukuun ottamatta Lapin maakuntaa.

Metsäpalovaroitus on voimassa Ahvenanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Kemi, Keminmaa, Tervola, Muonio, Enontekiö ja Utsjoki.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

takaa-ajon mielekkyys?

342 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

siveysarvojen rappio

Siis sinulla on oikeus olla eri mieltä, mutta seksuaalisilla vähemmistöillä ei sitä oikeutta ole? Lue lisää...
kenellä on, kenellä ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image