Moottori

Mainos

Koeajo: Daciassa edullisuus puree

Dacian sisustus on hiukan aiempaa korkeatasoisempi ja krominhohtoisempi. Mittaristosta selviää kaikki oleellinen. KUVA: Auto Bild
Moottori 16.4.2017 9:00
Pekka Virtanen

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Edullisuudesta tunnetun Dacian hinnoittelu on pysynyt viime syksynä pudotetulla tasolla, vaikka Sandero, Sandero Stepway ja Logan MCV ovat kokeneet tervetulleita parannuksia ja päivityksiä.

Dacia on menestynyt Euroopassa selvästi odotettua paremmin. Kun 60-luvulla toimintansa aloittaneen romanialaismerkin historiassa käännettiin 2000-luvun alkupuolella uusi sivu, oletuksena oli, että halpismallien päämarkkinat olisivat kehittyvillä automarkkinoilla.

Nyky-Daciat eivät ole enää vanhoja Renault-malleja, vaikka niissä käytetäänkin pääosin Renaulteista tuttuja komponentteja. Tämä on tietysti kustannustehokasta – ja Dacian menestyshän perustuu juuri edulliseen hintaan.

Mutta edullisuus on purrut erityisen hyvin Euroopassa, ja tällä mantereella Dacian myynti kasvoi vuonna 2016 noin 11 prosenttia. Dacioita valmistetaan nykyään Romanian lisäksi myös Algeriassa ja Marokossa kahdessa  tehtaassa.

Renaultin kokonaan omistaman Dacian valmistamia edullisia autoja on tuotu Suomeen tämän vuosikymmenen ajan. Suomen Dacia-kanta on noin 7 500 kappaletta.

Duster on meillä myyvin malli. Sen osuus Dacioista on 56 %. Kakkosena on farmari Logan MCV (20 %) ennen 5-ovista Sanderoa ja sen crossover-ilmeen omaavaa Stepway-versiota (yhteensä 15 %). Suomessa myydään myös Lodgy-tila-autoa ja Dokker Van -pikkupakettiautoa, mutta nyt tehty lievä facelift koskee lähinnä B-segmentin Sandero-malleja ja Logan MCV:tä.

Mitkä avustimet?

Faceliftit on tehty erittäin kevyesti ja kustannustehokkaasti, mutta ne parantavat autojen ulkonäköä, sisäilmettä ja käytettävyyttä. Nykytyylin vastaisesti mallipäivityksen kohdalla ei luetella puuduttavaa listaa tarjolle tulleista avustimista – niitä kun ei ole. Ainoa tähän liittyvä kohennus on mäkilähtöavustin, joka on nykyään vakiona lähes kaikissa uusissa autoissa.

Joihinkin Dacia-malleihin saa nyt peruutuskameran, joka on sijoitettu puskuriin rekisterikilven yläpuolelle. Kameran näyttöalue on matalasta paikasta huolimatta riittävä, mutta linssi on varsin likaantumisalttiissa paikassa. Aavistuksen huono asennuspaikka johtuu kustannustehokkuudesta: linssin sijoittaminen takaluukkuun olisi ollut huomattavasti kalliimpaa.

Hyvällä paikalla olevan monitoiminäytön käyttö on helppoa. Näyttö peilaa kuitenkin todella pahasti, ja kirkkaalla säällä esimerkiksi navigaatiotiedot näkyvät todella huonosti. Dusterissa näyttö on käytön kannalta huonommassa paikassa eli alempana kuin henkilöautomalleissa, mutta SUV-mallin näyttö ei heijastele yhtä pahasti.

Vaihtoehto käytetylle

Väite, että halvalla ei saa hyvää, ei päde Dacian kohdalla, mutta edullisesti ei saa tuoreinta tekniikkaa. Dacioille myönnetään kolmen vuoden/100 000 km:n takuu, ja jo sen vuoksi Dacia on varteenotettava vaihtoehto käytetylle autolle.

Dacian kohdalla asiakastyytyväisyys on korkea, ja edulliset autot säilyttävät varsin hyvin myös arvonsa. Kotimaisen Bisnoden vuotuisessa vertailussa Dacia nousi vuoden 2015 vetovoimaisimmaksi automerkiksi. Vetovoima kertoo siitä, miten paljon merkki on ontajista.

Daciat ovat hyviä perusautoja – egon pönkittäminen ei niillä onnistu, mutta matka taittuu. Ohjaus on tahmean tuntuinen, mutta sen kanssa tulee hyvin toimeen ja autot pysyvät vaivatta tiellä.

Hinnat ennallaan

Logan MCV:n, Sanderon ja Sandero Stepwayn hinnat laskivat elokuussa, kun vanhaa mallistoa myytiin kampanjahinnoilla. Faceliftistä huolimatta hinnat ovat pysyneet pääosin alennetulla tasolla.

Logan MCV:n ja Sanderon hinta alkaen -malleissa on nyt sama TCe 90 -bensamoottori kuin muissa malleissa. Vapaastihengittävän 1,2-litraisen korvaaminen 3-sylinterisellä 0,9 litran koneella parantaa Base-mallien tehoa (+16 hv) ja vääntöä (+33 Nm).

Ilman  toimituskuluja  Sandero TCe 90 Base maksaa 9 999 euroa ja vastaava Logan MCV 10 999 euroa. Parantuneesta   käytettävyydestä huolimatta  Base-mallin  hankinta vaatii luonnetta –  ja varautumisen heikompaan jälleenmyyntiarvoon – sillä autosta puuttuu muun muassa  ilmastointi, radio, istuinlämmittimet ja keskuslukitus.

2 000 euron panostus Ambiancevarusteluun  tuo  Basesta  puuttuvien  varusteiden  lisäksi  mm. faceliftin  myötä  esitellyt  kojelaudan kromikoristeet  ja  etuovien  sähköikkunat. Osa  sähköikkunoiden  kytkimistä  on  siirretty  keskikonsolista oviin. Sanderoa  paremman  näköisessä Stepwayssa on ”kaikki vakiona”, ja sen saa myös 1,5-litraisella 90 hv:n dieselillä.

Pieniä parannuksia

Logan MCV:n, Sanderon ja Sandero Stepwayn etuja takavalot ovat saaneet uudet muodot. Daciat tunnistaa neljästä päällekkäisestä led-etuhuomiovalolampusta – tähän saakka huomiovalot oli toteutettu hehkulampuilla – ja neliruutuisesta takavaloyksiköstä.

Hinnan pitämiseksi  edullisena huomiovaloja ei tietenkään ohjata automaattisesti, eivätkä  takavalot pala  huomiovaloasennossa. Dacia on ainoa Suomessa myytävä automerkki, jonka kaikista malleista puuttuu ajovaloautomatiikka. Ajovalojen – ja niiden myötä takavalojen – sytyttäminen edellyttää siis aina valoviiksen kääntämistä.

Uudistunut maski ja puskuri parantavat mallien ulkonäköä – nyky-Daciat eivät näytä itäautoilta.

Sisustus on hiukan aiempaa korkeatasoisempi ja krominhohtoisempi. Torven käyttö on siirtynyt viiksen päästä uuteen nelipuolaiseen ohjauspyörään, ja parhaissa varustetasoissa ratti on pehmeäpintainen. Myös verhoilumateriaalit ovat parantuneet.

Lisääntyneistä pikkutavaratiloista voidaan olla ainakin kahta mieltä. Keskikonsolin sivussa on apukuskin puolella verkkotasku. (Kuljettajan) kännykkää varten on apumiehen penkin sivussa tasku, jonka käyttöasteen voi olettaa jäävän vähäiseksi.

Asialliset tilat

Autojen hinta huomioiden istuimet ovat kohtuullisen hyvät ja antavat mukavasti sivuttaistukea. Hyvää ajoasentoa ei välttämättä löydä helposti, sillä ratin ja istuimen korkeussäätömahdollisuus on vain korkeimmissa varustetasoissa.

Kaikissa faceliftatuissa malleissa on takana kohtuullisen hyvin tilaa sekä pituus että korkeussuunnassa. Takapenkki on asiallinen kahdelle. Vaikka keskikonsoli on matala, se haittaa jonkin verran keskipaikan käyttöä.

Sandero-malleissa laajennettu tavaratila ei ole aivan tasainen, mutta porras on varsin pieni. Logan MCV:ssä saumakohtaa on loivennettu lattiapalalla. Tavaratilan näkösuoja on vain farkun kalleimmassa varusteversiossa.

EDC ja robotti

Dacian moottorit on varustettu sammutusautomatiikalla, joka pitää moottorin ”elossa” pitkään jopa silloin, kun kuljettaja on poistunut autosta – tämä ominaisuus voi aiheuttaa pieniä yllätyksiä.

Tekniset uudistukset kohdistuvat vaihteistoihin. Logan MCV:n, Sanderon ja Sandero Stepwayn saa nyt myös automatisoidulla vaihteistolla. Robottivaihteistoon on päädytty tietysti kustannussyistä. Bensiinimoottorin yhteyteen tarjottava Easy-R-vaihteisto maksaa vain 799 euroa, mikä helpottaa sen ominaisuuksien hyväksymistä. Easy-R jättää kytkinjalan toimettomaksi ja sopii kiireettömään menoon – vaikka silloinkin vaihdot tapahtuvat hiukan viipyilevästi ja nyökkivästi.

Duster ei kuulu facelift-malleihin, mutta myös katumaasturissa on uusi vaihteistovaihtoehto. Renaultin valmistaman EDC-kaksoiskytkinautomaatin saa keväästä alkaen 1,5-litraisen 110 hv:n dieselin yhteyteen. Koska katumaastureiden myynti painottuu etuvetoisiin malleihin, EDC:tä ei saa nelivetoihin. Etuvetoinen Duster EDC 4x2 maksaa parhaiten varustellun nelivetoisen Duster Laureate 4x4:n tapaan 21 000 euroa.

Tilaa Kaleva diginä ja pääset samalla tutustumaan Auto Bildin lehtiin!

Miellyttää: Hinta
Perusmallien myynti on vähäistä, mutta parempi varustelukaan ei nosta hintaa kuin pari tonnia.

Ärsyttää: Monitoiminäyttö
Helppokäyttöinen näyttö on hyvällä paikalla, mutta se heijastelee todella pahasti.

Yllättää: Pimeys
Ajovalot pitää kiertää päälle manuaalisesti, ajovaloautomatiikkaa ei ole.

Yhteenveto
Daciat tarjoavat paljon autoa järkevällä hinnalla. Ostopäätöstä helpottaa kolmen vuoden takuu. Perusvarusteluun ei kuitenkaan kannata päätyä, sillä varsin pie- nellä satsauksella saa enemmän käyttömukavuutta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (41)

Daciat tarkoitettu autoilun suhteen kehittyville maille ,eli juuri Suomen kaltaisille kehitysmaille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Dacia Logan perusmalli käytössä paras. Yhteistä kaikille automalleille on se, että mitä enemmän siihen tulee automaattisia toimintoja sen useammin toimintahäiriöitä. Tässä asiassa ei auton hinnalla ole mitään merkitystä. Häiriön sattuessa kaikki seisovat kuin A aapisen lehdellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kertoisitko automallin jossa on ollut toimintahäiriöitä yleisesti automaattisten toimintojen lisääntyessä. Minä en sellaista tiedä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tänne eu, kehitysmaahan käy todella askeettisetkin autot. Kyllä dacia on hyvä auto. Audin ja mersun romut voittaa aina. Eu, kehitysmaahan pitää tuoda vain 0-5000 euroon maksavia autoja. Kehitysmaan kansalla ei ole kalliimpiin enään varaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mää en ymmärrä tuota että joku tahtoo välttämättä ajovaloautomatiikan autoon ja haukutaan kun sitä ei ole. Talvella kun pistän moottorin käyntiin niin en todellakaan halua siihen mitään valoja viemään virtaa käynnistyksen aikana enkä sen jälkeen. Laitan myös penkinlämmittimet ja puhaltimen pois päältä. Nykyisessä autossa on automatiikka ja otin siitä sulakkeet irti että saa automatiikan pois. Toisekseen tuossa ei laturi lähde heti kylmäkäynnistyksessä mukaan vaan siinä menee jopa n. 20 sekuntia ennenkuin se lähtee mukaan, säästää hihnaa ja moottori pyörii helpommin kun ei ole laturi heti ahdistamassa. Sen kuulee sitten käyntiäänestä milloin laturi lähtee mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se ole ajovaloautomatiikkaa sinun kotterossasi.
Ajovaloautomatiikka on se, joka itse sytyttää ajovalot kun alkaa hämärtämään, se myös hoitaa itse pitkienvalojen käytön eli sinun ei tarvitse tehdä mitään automatiikka hoitaa valojen vaihdot, ym.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun investoi riittävästi, auto ymmärtää itse, millon ajovalot, istuinlämmittimet yms. on järkevää kytkeä päälle äärimmäisessä kylmäkäynnistyksessä. Se on sitä automatiikkaa. ;-)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpön löpön soopaa. Valot voi napsauttaa päälle auton käynnistyttyä, itsekkin. Eikä ole huolto-ongelmia kalliita sellaisia. Mulla on dacia ja 2 Ladaa ne riittää. Ja pari harrasteautoa. Dacia kun on täynnä automatiikkaa, Ladan pyöräytän suorastartista käyntiin 38 asteen pakkasessa. Tehkää perässä.!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

MInä en ymmärrä sitä, että nykyaikaisessa autossa pitää mennä irrottelemaan sulakkeita ja ottamaan toimintoja pois päältä. Siinä ei ole mitään järkeä. Jos nyt on niin hirveän huolissaan siitä, että laturi ja hihnat kuluvat jne. Niin asentaa autoonsa lohkolämmittimen, kiinteän akkulaturin ja sisätilalämmittimen ja ehkä vielä Webaston, niin ei ole tasan mitään ongelmia milloinkaan, eikä tarvitse leikkiä pelle pelotonta tai kitupiikki roopea. Ainoa tapa millä akun tappaa on webaston käyttö ilman, että on kiinteä akkulaturi. Silloin voi kupata lyhyessä ajossa akun tyhjäksi. 35 vuoden aikana en ole akkua tai laturia saanut muuten hajalle kuin ensimmäisessä kuppaisessa saab 99:ssä akun kennot hajosivat, ja menivät oikosulkuun. Siinä kaikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tilasin taksin lentokentälle viime torstaina. Pihaan tuli Dacia. Karmeampaa kyytiä en ole eläissäni kokenut taksissa. Hirvittävä räminä ja kolina ja liikenneympöröissä piti jännittää, että kaatuuko vai eikö kaadu. Ja hinta on sama kuin MB:n, BMW:n tai Audin kyydissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka nyt audia tahi bemaria. Parempiaki on tarjolla. Mondeo hassumpi ole, mutta eipä sitä saa 38 asteen pakkasesta suorastartilla käyntiin. Ilman tarpeetonta lokilämmitinjohtoa. Ladapa lähtee. Kokeilkaapa tekin samaa.....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei voi olla niin, että Mersun ja Dacian taksikyydit ovat samanhintaista. Jos Dacia kuski perii samanhinnan niin tämä poika ei kyytiin astu vaan tilaa uuden auton eikä maksa mitään Dacian tilaamisesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän sammui johtotähti. Kuski kävelemään lähti. Oli raaputettu mersun jäiseen ikkunaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentokentältä kotiin jouduin Dacian kyytiin. Ei tiennyt itkeäkkö vai nauraa. Mieleen tuli 80-luku ja Datsun 100A. Oli niin huono kyyti. Meluisa auto. Karseat penkit ja ilmastointi huuti kuin viimeistä päivää vaikka ei varmaan ollut kuin normi nopeudella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (41)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

85
Nuorten määrä psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa on kasvanut rajusti – "Tilanne on hälyttävä ja akuutti"
79
Oulun kaupungintalon remontti laajenee – ongelmia rakenteissa, työntekijät väistötiloihin vuodeksi
51
Oulun raviradan katsomorakennuksessa tuhoisa palo, vahingot merkittäviä – katso video ja kuvia
44
Oulu uudistaa strategiaansa: Skandinavian pääkaupunki vaihdetaan valovoimaisuuteen, vahvuuksina elävät alueet ja kylät
23
Ilves pötkötteli keskellä päivää pihakuusen katveessa Kastellissa ja lähti sitten astelemaan keskustan suuntaan – "Komia otus"
21
Kaksi henkilöautoa törmäsi suteen Limingan ja Revonlahden välillä
21
Arkkiatri ei yllättynyt nuorten hoitotarpeen rajusta kasvusta – "Kouluihin tarvitaan lisää yhdessä tekemistä ja taideterapiaa"

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lapsella kaksi äitiä ?

265 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

suvi linden sopeutumis eläke

Tavalliselle työttömälle pelkkä toiminimifirman olemassaolo riittää perusteksi evätä työttömyyskorvaus. Eikö kansanedust... Lue lisää...
Tyhjä Jouko

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.2.

Naapurit

20.2.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image