Moottori

Mainos

Kia Souliin ahdettu voimakas biitti

Urheilullinen ulkonäkö kätkee sisuksiinsa enemmän paukkuja, kuin mitä Soulissa on aiemmin koettu. KUVA: Auto Bild
Moottori 24.9.2017 22:20
Juha Peltonen

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Soul-mallistoon todella kaivattiin Beat-version tapaista ahdettua menopeliä – 204-hevosvoimainen malli viestii osaltaan Kian aiempaa suorituskykyisemmästä suuntauksesta. 

Kone herätetään käyn­nistyspainikkeesta – se tarkoittaa arjen hel­pottumista, kuuluuhan kuvaan samalla ovien avaimeton käyttö. Kun Soul Beatin T-GDI-moottorin käynnistää, sen mu­reista vauhtivaroista ei ole vielä varmuutta, vaikka auton muske­limainen ulkonäkö siitä vahvasti viestiikin.

Beatin varsinainen bingoruutu on 1,6-litrainen bensaturbo – Sou­lissa ei ole tähän saakka ollut näin tehokasta konetta. 204-hevosvoi­maisen tarjoama 265 Nm:n mak­simivääntö on käytössä laajalle käyntinopeusalueella 1 500–4 500 r/min, joten tarvittaessa saadaan rutkasti voimaa ohituksiin.

Keskikulutus oli auton oman ajotietokoneen mukaan 7,9 l/100 km. Se saattaa kuulostaa korkealta, mutta pitää muistaa, että nyt pu­hutaan suorituskykyisestä turbo­moottorista.

Suorituskykyä

Beatin luvataan kiihtyvän satasen nopeuteen 7,8 sekunnissa, mikä on kompaktille tila-autolle erittäin asiallinen arvo. Matkustamosta tar­kasteltuna Soul ei tunnu kiihtyvän yhtä riuskasti, kuin mitä nopeus­mittarin osoitin viestii – eli rajoi­tusten kanssa on oltava tarkkana.

Tehoversiossa on 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti, joka korvaa Soulissa aiemmin olleen 6-portaisen momentinmuunnin-automaatin. Koeajon alkuvaihees­sa laatikko vaihtoi melko laiskasti, eli oppivainen laatikko oli omak­sunut korostetun rauhallisen ajo­tyylin – mutta se oppi nopeasti hieman nopeamman vaihtosyklin. Rauhallisessa ajossa vaihdot suju­vat pehmeästi, nopeassa kiihdy­tyksessä räväkämmin. Automaatti sopii tähän pakettiin hienosti.

Normaalia huomattavasti jäy­kempi jousitus kaasuiskunvai­mentimineen on suorassa suh­teessa Soulin kasvaneeseen suorituskykyyn, mutta kuopis­sa ja nopeushidasteissa se tun­tuu tarpeettoman pintakovalta. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on aivan koh­tuullinen, ja tehostusvasteen voi valita kolmesta vaihtoehdosta.

Myös jarruihin on kiinnitetty li­sähuomiota: keulalla on 280-mil­listen vakiolevyjen sijaan 300-mil­liset jäähdytetyt levyt – takana 262-milliset on korvattu 284-milli­sillä. Pitäväotteinen nahkakehäi­nen ohjauspyörä on lievästi D:n muotoinen, ja siinä on tehokas lämmitys.

Valoa ja ääntä

Lähi- ja kaukovalojen vaihto ta­pahtuu automaattisesti. Ajamista helpottava järjestelmä toimii tar­kasti. Huippuversiossa on kaksois­ksenonajovalot, joiden valoteho on lähi- ja kaukovaloilla mainio. Pieni erikoisuus on led-tyyppiset sumu­valot. Elektronisista avustimista mainittakoon kaistavahti ja kuol­leen kulman valvontajärjestelmä.

Osanahkaverhoillut etuistuimet tarjoavat kunnollisen sivuttaistu­en, mutta pidempi istuintyyny ei olisi pahitteeksi. Takaistuimella on pitkilläkin matkustajilla reilusti polvitilaa. Panoraamalasikatto tuo sisätiloihin paljon luonnonvaloa.

Kojelaudan toiminnot ovat mallillaan ja mittaristo nopealukuinen. KUVA: Auto Bild

Kojelaudan järjestelyt ovat koh­dillaan. Nopealukuisia päänäyttöjä tulkitsee niiden ison koon vuok­si mielikseen. 8-tuumaista kos­ketusnäyttöäon helppo käyttää. Selkeästi perille opastavaan na­vigaattoriin on puolestaan nopea ohjelmoida katuosoitteet. Keski­konsolin isohkossa avolokerossa on usb-portti.

Äänentoistoon on panostettu ta­vanomaista enemmän. Varsin te­hokas ja miellyttävästi soiva JBL Premium -audiojärjestelmä pitää sisällään seitsemän kaiutinta, sub­barin ja ulkoisen vahvistimen – eli se sopii osuvasti Beat-tehoversioon. Äänenmuokkauskin löytyy aliva­likosta, ja sen säätö sujuu mutkat­tomasti. Miinusta tulee siitä, että kojelaudan päällä oleva kookas kai­utin heijastuu ikävästi tuulilasiin.

Soul Beatin sporttisia ajo-omi­naisuuksia on omiaan kompensoi­maan reilu tavarankuljetuskyky, sillä tavaratilaa saadaan enim­millään 1 367 litraa. Kun takasel­känojat taitetaan alas, niin synty­vä lattia ei ole aivan tasainen.

Miellyttää: Laaja huippu­väännön alue antaa hyvät etenemisrahkeet.

Ärsyttää: Jousitus on tarpeettoman pintakova.

Yllättää: Suorituskyky ja hyvä tilojen käyttö ovat muka­vassa sopusoinnussa.

Yhteenveto: 204 ahdettua hevosvoimaa tekevät kompaktista tila-au­tosta rivakan tapauksen, jossa perheauto ja urheilullisuus yhdistyvät tyylikkäällä tavalla. Ajo-ominaisuudet, tilankäyttö ja valojen teho ovat hyvät, mutta jousituksen pintakovuutta voisi pienentää.

Tilaa Auto Bild täältä!

Kalevan digitilaajana voit tutustua Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Kia Soul 1.6 T-GDI Beat

Moottori R4, turbo, 1591 cm³, 150 kW (204 hv)/6000 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 200 km/h

Kulutus 6,9 l/100 km, bensiini

CO2-päästöt 156 g/km

Voimansiirto A7, etuveto

Mitat p. 4140, l. 1800, k. 1593 mm, akseliväli 2570 mm, omamassa 1289–1438 kg, vetomassa 1100/550 kg, tavaratila 238–1367 l, tankki 54 l

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Mainos
Mainos

Uutisvirta

64
Niinistöä haastettiin rajusti MTV:n tentissä – vältteli epäselviä vastauksia
51
Kylmä on myrkkyä akillesjänteille - tennareiden ja nilkkasukkien käyttö ympäri vuoden on lisännyt oireilua
46
Kolme Kärppäpelaajaa olympiajoukkueeseen, Kukkonen neljänsiin kisoihinsa
42
Iissä Postin jakeluautot välittävät jo kuvaa tien päältä – Destia tutkii keinoja digitalisoida maanteiden hoitourakoita
42
Uhka taas ilmassa: Sähköyhtiö Loisteen mukaan sähkölinjat eivät kestä kuuran painoa, jopa 5 000 voi jäädä sähköttä tällä viikolla
42
Cheek esiintyy Qstockissa vielä kerran – "Tulossa näyttävä ja tunteikas show"
31
Puolustusministeri Jussi Niinistö: Viranomaisilla oltava keinot estää soluttautuminen kriittisten kohteiden lähelle

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin itäosassa lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

245 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Voi voi Sipilä

tullessaan, että hän eroaa, jos homma ei toimi. Sipilällä on mennyt homma lukemattoman monta kertaa pieleen eron edestä.... Lue lisää...
Sipilä lupasi päämin...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

22.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image