Pitkäaikainen karppaus voi olla haitallista sydämelle. Vähän hiilihydraatteja ja paljon proteiineja sisältävä ruokavalio lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä, ilmenee ruotsalaistutkimuksesta.
Sairastumisriski kasvoi noin viisi prosenttia, kun päivittäistä hiilihydraattien saantia vähennettiin 20 grammalla ja proteiineja lisättiin viidellä grammalla. Tämä merkitsee karppaajien ryhmässä vuosittain neljää tai viittä ylimääräistä sydän- ja verisuonitautitapausta 10 000 naista kohden.
Karppaus on saavuttanut suuren maailmanlaajuisen suosion. Suomessakin sianliha ja voi käyvät kaupaksi, mutta leipomot ovat sen sijaan kärsineet.
Vähän hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla tähdätään usein painon pudotukseen. Ruokavalio voisi olla terveellinenkin vaihtoehto, jos proteiinit saadaan pääasiassa kasviksista ja hiilihydraatteja vähennetään makeisista, limsasta ja naksuista. Väestö ei kuitenkaan välttämättä noudata tätä linjaa, epäilevät tutkijat.
British Medical Journalissa julkaistussa tutkimuksessa oli mukana lähes 44 000 ruotsalaisnaista, joita seurattiin keskimäärin 15 vuotta.

Kommentit
Ei ne rasvojen ja varsinkaan eläinkunnan rasvojen haittavaikutukset katoa minnekään, vaikka niiden kanssa nautittaisiin miten vähän hiilihydraatteja tahansa. Jos vetää päivästä toiseen kaksin käsin pekonia naamaan, niin kannattaa raivata kalenterista tilaa ohitusleikkausta varten.
Eihän tässä edes ole tutkittu karppausta joka on rasvadieetti. Tutkimuskohteena on ollut protaus jossa hiilareita korvataan proteiinilla. Protaus on toki jo aiemminkin todettu epäterveellisemäksi kuin karppaus. Iltalehti toki jo ehti kehottaa unohtamaan karppauksen ja aloittamaan protauksen ja taisipa olla, juuri tämän tutkimuksen perusteella.
Väärät johtopäätökset vedetty: Liikalihavuus se on aiheuttanut heille tämän 5 %: lla lisääntyneen sairastumisriskin, normaalipainoiset kun karppaavat harvemmin.
Ei voi olla tottakaan. Jos ennen on syönyt vaikkapa noin 150 gr hiilareita päivässä, joka on todella paljon, ja jos se laskee vaikkapa 120 grammaan, mikä on vielä tuplasti sen minkä ihminen tarvii, niin eihän se voi noin mennä. Ja yleensä ne hiilarit ainakin oikea karppaaja korvaa kasviksilla eikä proteiinilla.
...karppaajat suhtautuvat elämäntapaansa kuin uskontoon? Nuo ravitsemustietämyksen itseoppineet talebaanit. Kuitenkin viiden vuoden säteellä odotettavissa sepelvaltimotautiin kuolevien tilastopiikki. Kaverin vei, viekö sinutkin?
Tämä sairastumisalttius on heillä, joilla GIPR-geenin toiminta on poikeavaa. Geenitestin voi tehdä Suomessakin, poikkeavuus löytyy yli 60 %:lla, joille karppaus on hengenvaarallista
En usko karppaukseen ja muihin erikoislaihdutusdieetteihin. Tavallinen ruokavalio kohtuullisesti nautittuna on paras. Tosin mielestäni kuolleita elukoita ja sokerituotteita ei kannata kovinkaan paljoa syödä.
Olen kävelevä esimerkki karppaamisesta laihdutuksen aloittamisessa, sillä olin jojoillut painon kanssa parikymmentä vuotta vähentämällä ruokaa ja lisäämällä liikuntaa. Enempää liikuntaa en enää voi harrastaa sillä muuten ei vapaa-aikani siihen riittäisi. Aloitin karppaamisen ja ensimmäisen puolen vuoden aikana paino putosi 15 kiloa, ja on pysynyt siinä ja mikä parasta, veriarvot on kaikki viitearvoissa ja ennen kolesterolikin huiteli yli seitsemän.
En edelleenkään ymmärrä enkä miellä PROTEIINIEN lisäystä karppaamiseksi! Karppaaminen on RASVADIETTI ei proteiinidietti. Taas näitä nollatutkimuksia.
Kysykääpä samantien Heikkilän Antilta, mitä mieltä hän on. Hän puhuu järkeä ja on puhunut jo vuosia.
Hyvä uutinen. Karpattu on alle 10v, seurattu 15v.
15 vuotta on aika pitkä aika seurata, ihminen vanhenee ja sairastumisriski kasvaa. Nyt on taas lääketeollisuudella ja ehkäpä myös joillakin muilla aloilla (leipomot) taas välillä aika tuoda näitä tutkimuksia esiin. Eiköhän se vyötärölihavuus lisää sitä sairastumisriskiä enemmän. Jos veriarvot on ihannelukemissa niin pitäisikö kaiken varalta alkaa mättämään taas hiilareita.