"Tutkimus vahvistaa, että keski-iän kolesterolitaso vaikuttaa elinikään ja elämänlaatuun vanhana", Hyttinen kertoo.
Mitä matalampi kolesterolitaso tutkimuksessa mukana olevilla miehillä oli keski-iässä, sitä paremmin he voivat vanhana. Suurin kuolleisuus oli miehillä, joilla oli korkein kolesterolitaso keski-iässä.
Tutkimusjoukko kattoi yli 3000 keski-iässä tervettä johtajamiestä. Heidän kolesterolinsa tutkittiin lähtötilanteessa 1960-70-luvulla.
Miehille tehtiin elämänlaatukysely vuonna 2000, jolloin he olivat keskimäärin 73-vuotiaita. Miesten kuolleisuutta seurattiin vuoden 2010 tammikuuhun.
Toisen tutkimusjoukon muodosti 37 perinnöllistä korkeaa kolesterolia sairastavaa, 65-84-vuotiasta potilasta. Yhtä lukuun ottamatta kaikki olivat käyttäneet statiinilääkitystä keskimäärin 15 vuotta.
"Perinnöllisestä riskistä huolimatta kolesterolilääkkeitä pitkään käyttäneiden terveydentila ja elämänlaatu olivat vähintään yhtä hyvät kuin muullakin väestöllä", Hyttinen jatkaa.
Perinnöllistä korkeaa kolesterolia eli familiaalista hyperkolesterolemiaa (FH) sairastavilla voi puhjeta sepelvaltimotauti nuorena.
"Varsinkin FH-miehet sairastuvat hoitamattomina sepelvaltimotautiin keski-ikään mennessä, jotkut jopa 30-vuotiaana."
Yllättävin tutkimustulos tuli Hyttisen mielestä perinnöllistä korkeaa kolesterolia sairastavien muistitestistä: he saivat muistitestistä paremmat tulokset kuin samanikäinen väestö keskimäärin.
Pisimpään statiineja syöneet potilaat menestyivät muistitestissä parhaiten.
"Kiivaasti keskustellaan, onko statiineilla dementiaa ehkäisevää vaikutusta. Yleinen varovainen mielipide on, ettei sitä ole osoitettu", Hyttinen kertoo.
Hän korostaa, että asiaa pitää tutkia lisää ja hänen oma aineistonsa oli melko pieni.
"Väittäisin kuitenkin, että jos potilaalla on syy syödä statiineja, statiinilääkitys saattaisi ehkäistä dementiaa", Hyttinen arvioi.
Kahdelta FH-potilaalta löytyi magneettikuvauksissa merkkejä huomaamattomasta aivoinfarktista. Hyttinen pitää määrää yllättävän pienenä.
"Hiljaiset aivoinfarktit ovat yleisiä väestössä. Jopa joka viidennellä ikäihmisellä löytyy niitä. Statiinit vaikuttavat aivoverenkiertoa suojelevasti", Hyttinen lisää.
Kohonnut kolesteroli on tunnettu sydänsairauksien riskitekijä, mutta keski-iän kohonneen kolesterolin vaikutusta terveyteen vanhana on selvitetty harvoin.
Hyttinen pitää lohdullisena, että FH-potilaiden terveydentila pysyi lääkityksellä yhtä hyvänä kuin muillakin.
FH on geenivirheen aiheuttama sairaus, jossa kolesteroli on koholla jo yksivuotiaasta lähtien. Moni potilas aloittaa statiinit kouluiässä. Suomessa arvioidaan olevan 10 000 FH-potilasta, joista lääkkeitä käyttää vajaat 6000.
Hyttinen vastaa FH-potilaiden hoidosta Pohjois-Karjalan keskussairaalassa Joensuussa. Hän väittelee aiheesta 16. joulukuuta Oulun yliopistossa.

Kommentoi
Mitä tehdään niille hemmetinmoisille lihaskivuille joita statiinit aiheuttaa, ei voi sanoa että parantaa elämänlaatua.
Lukekaa toi väitös. Tämä on hyvä esimerkki siitä miten tuloksia väännellään ensin tutkimuksessa ja sitten uutisoinnissa vielä lisää. Kappaleessa 5.6.2 selviää että kolesterolitasolla vanhempana ei ollut MITÄÄN korrelaatiota kuolleisuuteen. Samoin statiinikäyttäjien ja ei-käyttäjien kuolleisuudella ei ollut eroa. Vasta kun arvoja vähän "säädettiin" niin saatiin statiinikäyttäjille maaginen etu tyhjästä. Eli vanhukset syövät lääkkeitä aivan turhaan.
Edelleenkin uskon enemmän siihen mitä esim. FT, dosentti Jussi Halleen (mm. Kaleva 6.12.11) kirjoittaa kolesterolista ja kolesterolilääkkeistä.
Kolesteroli on kortisonin johdannainen ja aiheuttaa mm. mielihyvän tunnetta. Lieneekö tällä kolesterolin lääkepohjaisella alentamisella yhteys lisääntyneeseen mieliala lääkkeiden käyttöön? Hiukan kuin naistenlehtien leipomis/laihdutus juttujen vuorottelu
Milta tuo kolestroli maistuu ku nain vauhkotaan? Onko se jotain voin tapaista.
Realisti, mistä olet tietosi repinyt? Väität että lääkefirmat hyvää hyvyyttään valmistavat ja myyvät kolesterolilääkkeitä??? ;)
"Täälläkin kirjoittelevista suurin osa ei tiedä, että kolesterolilääkkeillä ei lääkefirmat tienaa yhtään mitään. Moni lopettaisi niiden valmistamisen kokonaan, jos pelkän rahan vuoksi niitä tekisivät, ne ovat muihin lääkkeisiin verrattuna naurettavan halpoja." Tuntuu olevan hyvinkin kannattava bisnes, sillä statiinien aiheuttamiin sivuoireisiin myydään erittäin paljon lääkkeitä. Eipä ole montaa ihmistä joka selviää montaa vuotta pelkillä statiineilla ilman uusia lääkkeitä milloin huimaukseen, milloin lihas- ja nivelkipuihin, masennuslääkkeistä puhumattakaan.
Eikös se ole niin että, mitä enemmän on tuomittu jostakin ruoka-aineesta niin se onkin "terveellistä" ja sitä "pitääkin" syödä. Milloin todetaan että,NE jotka eivät hengitä niin NE elävätkin.
Täälläkin kirjoittelevista suurin osa ei tiedä, että kolesterolilääkkeillä ei lääkefirmat tienaa yhtään mitään. Moni lopettaisi niiden valmistamisen kokonaan, jos pelkän rahan vuoksi niitä tekisivät, ne ovat muihin lääkkeisiin verrattuna naurettavan halpoja. Toiseksi monille lääkäri Heikkilä näyttää olevan jumalasta seuraava, ylöspäin. Mitä luulette kirjoittaako se Heikkilä niitä kirjojaan ilmaiseksi? Onko siinä mukana mitään bisnestä? Niimpä.
Katsokaa MTV3 katsomosta(nettitv) studio55 24.11 lähetys. Siinä täydellinen esimerkki tästä nykyisten suositusten sopimattomuudesta yllättävän suurelle osalle ohmisistä! Studiossa lääkäri Antti Heikkilän lisäksi nainen, joka vielä puolitoista vuotta sitten painoi 70kiloa nykyistä enemmän, sairasti 2 tyypin diabetestä, todella korkeaa verenpainetta, rasvamaksaa ja kärsi valtavista tulehduksista. Nykylääketiede oli voimaton, ja apu löytyi vasta naisen luettua Heikkilän kirjan ja muutettua ruokavalionsa täysin. Nyky-yhteiskunta syyllistää lihavia, vaikka eivät he sille mitään voi nykysuosituksilla. Vaikka miten paljon liikkuisi tai söisi yhtä vähän kaloreita kuin laihat. Siinä korkeintaan elimistö menee säästöliekille vähillä kaloteilla ja pitää kiinni rasvoistaan. Tämä kitudieetti voi olla jopa vaarallinen, kun painonpudotus lähtee lihaksista, sillä sydänkin on lihas. Tälläkin palstalla huutelijat voivat kiittää omia geenejään ja tuuriaan, jos nykysuositus (sikojen lihotusreseptikin sama) pitää terveenä ja hoikkana. Tämä viljahomma on myös valtavasti yhteydessä eri sairauksiin, voi olla jopa puolella suomalaisista. Jos olette vähänkään ylipainoisia tai joltain osin sairaita, suosittelen lämpimästi muutosta. Nykysuositukset ja meno on aivan hullua, tutkimusten mukaan reilun parinkymmenen vuoden kuluttua Suomessa liki puolet sairastaa diabetestä. Miettikääpä sitä.
Arkadi puhuu asiaa! Itselläni statiinit ovat aiheuttaneet nivelkipuja, lihassärkyä ja kihdin kaltaista oiretta ja näitä ei ennen statiineja ollut, joten... En tiedä, mitä lääkäri sanoo seur. kerralla, mutta haluaisin ehdottomasti, että erotetaan LDL:n isot ja pienet partikkelit. Se varmaan maksaa niin paljon, ettei Oulun työ"terveys" voi siihen ryhtyä. Kertokaa, ken tietäis.
Auttaakohan Omega 3:n syönti? Itse olen ainakin huomannut, kun olen vähentänyt Oivariinia ja syön Beceliä ja Lysiä, niin kolesteroliarvot ovat pienentyneet. Ennen saatoin syödä ihan täyttä voita surutta.
Puskan jengillä on vielä toteennäyttämättä se ensimmäinenkin tutkimus, joka osoittaa esim. voin vaarallisuudesta. Sitä kun ei ole. Tätäkin juttua voi tulkita millä tavalla tahansa. Ei vaan vakuuta, kun ei kiinnitetä huomiota esim. ns. pahan ja hyvän kolesterolin suhteisiin. Kaikilla tuntemillani karppaajilla nämä kolesteroliarvot ovat parantuneet mittauksissa huikeasti samalla kun sairaudet paranevat. Tämä lääkkeiden käytön väheneminen huolestuttaa tiettyjä tahoja, joten tällainen soopa on hyvin ymmärrettävää.
10 000 miestä sairastaa perinnöllistä korkeaa kolesterolia.Nämä hyötyvät lääkityksestä JA elintapojen muutoksesta. Miksi sitten suomessa on satoja tuhansia lääkkeen syö ja miksi naiset syövät kolesterolilääkkeitä?
Täällä on taas sellaista kommentointia, että täytyy vain todeta että onneksi luonnollinen poistuma korjaa pois tyhmemmän osan väestöstä.
Lääkärit on nykyään vain häpeilemättömiä myyntikonsultteja
Tyydyttyneiden rasvahappojen syönnin yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin on selvitetty viime vuosina useissa erittäin laajoissa koostetutkimuksissa. Kaikissa on päädytty samaan lopputulokseen: Tyydyttyneellä rasvalla ei ole mitään yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin.
Lääkefirmoilla on kiire laittaa tuoreita kasvoja esille, entiset mannekiinit eivät enää jaksa vakuuttaa.
Lääkefirmat sanelee mikä on milloinkin terveellistä ja mikä ei.Pääasia, että saavat kunnon rahat.Entä sitten lääkärit ja tutkimukset....Missähän ne pätevät tutkimukset sitten tehdään ?
Toinen tutkimus kertoo että matalan kolesterolin omaavilla on noin 10 vuotta lyhyempi elinaika. Onko tämäkin tutkimus kolessterolilääke tehtailijoiden tilaama? Turhia lääkkeitä syödään miljoonien edestä, normaali ruokavalio riittää terveelliseen elämään, ei tarvita mitään pillereitä.