Mainos

Iäkäs muisti virkistyy pelissä

Hilkka Kärkkäinen edistyy BelleMemory -muistipelissä.
Hyvä Elämä 12.12.2009 0:00
Anssi Juntto

Hilkka Kärkkäinen, 87, istahtaa tottuneesti tietokoneen ääreen ja alkaa sormeilla sen kosketusnäyttöä. Ruudulle ilmestyy BelleMemory-muistipeli.

Keskittymiskykyä vaativan pelin ideana on muistaa, missä järjestyksessä symbolit esitetään tehtävän alussa. Pelin edetessä muistettavien symbolien määrä lisääntyy, samalla vaatimustaso kasvaa.

"Pelaaminen on mukavaa hommaa. Kyllä minä olen aika uutteraan yrittänyt pelata, mutta en ole saanut kuin kahdeksan oikein. No niin, taas meni yksi väärin", Kärkkäinen sanoo.

"Mutta kahdeksankin on tosi hyvin", VTT:n tutkija Salla Muuraiskangas huomauttaa.

Kärkkäinen on pelannut BelleMemorya tammi-helmikuulta asti. Peli on ollut osana Älykäs toimintaympäristö vanhuksille (AmIE) -hankkeen kenttäkokeilua, jonka VTT on toteuttanut yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa.

Kansainvälisen projektin tavoitteena on kehittää vanhusten kotona selviytymistä tukevia älykkäitä teknologisia palveluja ja ratkaisuja.

BelleMemoryn loihtineen oululaisen pelialan yrityksen Belleviewsin toimitusjohtajan Pirjo Ritokangas-Huttusen mukaan pelissä on kyse muistin virkistämisestä sekä ikääntyvän ihmisen mahdollisuudesta osallistua omaan hoitoonsa ja hyvinvointiinsa.

"Alun perin pelin kehittelyn taustalla olivat aivovammat ja niiden kuntoutustarkoitukset, mutta vähitellen kohderyhmä laajeni", Ritokangas-Huttunen kertoo.

"Alkuidea oli, että päätelaite on puhelin. Kosketusnäyttö kuitenkin tarjosi mahdollisuuden ikääntyviin päin. Nyt heidän ei tarvitse ruveta opettelemaan hiiren tai muiden ohjaimien käyttöä, vaan he saavat koskettaa omilla sormillaan, ja peli tottelee."

Iso näyttö taas mahdollistaa ison fontin ja sopii siten huononäköisemmillekin. Kosketusnäytöllisessä ja tavallisessa tietokoneessa toimivien versioiden lisäksi BelleMemorysta on myös kännykkäversio, joka soveltuu paremmin nuoremmille pelaajille.

Ritokangas-Huttunen sai ajatuksen muistipelistä alkujaan aivoverenvuodon saaneen potilaan omaiselta. Potilaan kuntoutusprosessissa käytettiin paljon pelaamista, mutta vähitellen samat korttipelit rupesivat maistumaan puulta.

Virallisesti peliprojekti käynnistyi viime vuoden elokuussa.

Jo varhaisessa vaiheessa BelleMemoryn taustalle koottiin asiantuntijatiimi, joka koostui pelisuunnittelijoista, muistikuntoutuksen ammattilaisista ja nuorista muistikuntoutujista. Ikääntyvät loppukäyttäjät tavoitettiin AmIE-hankkeen kautta.

Käytännön toteutuksessa Belleviews on pitänyt langat omissa käsissään.

Yritys on huolehtinut pelisuunnittelusta, koodaamisesta, myynnistä ja markkinoinnista. Vain joitakin yksittäisiä tehtäviä on hoidettu alihankintana.

BelleMemory ei ole pelkkä muistipeli, vaan pikemminkin se on muistin aktivointiin ja virkistykseen suunniteltu palvelu. Keskeinen osa sen ammattilaisversiota on internet-selaimen kautta toimiva palauteportaali, jonka kautta kuntouttaja voi seurata kuntoutujan pelitulosten kehittymistä.

BelleMemoryn tiimoilta ei varsinaisesti voida puhua kuntoutumisesta, sillä pelin vaikutuksia muistiin ei ole vielä tutkittu tieteellisesti.

Tutkimustietoa on luvassa vuodenvaihteen jälkeen, kun kaksi toimintaterapian opiskelijaa alkaa selvittää pelin vaikutuksia lopputyönään OYS:ssa.

"Minusta tuntuu, että sillä on ollut hyvä vaikutus", Kärkkäinen sanoo.

"Tuota samaa palautetta olemme saaneet muiltakin loppukäyttäjiltä. He ovat tunteneet, että sillä on ollut vaikutusta", Ritokangas-Huttunen nyökkäilee.

Neuropsykologi Satu Winqvist on pelannut BelleMemoryn puhelinversiota, mutta hänkään ei uskalla ottaa kantaa sen hyödyllisyyteen, ennen kuin potilaskokemuksia on tutkittu. Pelin perusajatus vaikuttaa kuitenkin hyvältä.

"Kännykkäpelit tuovat uuden ulottuvuuden muistikuntoutukseen ja mahdollistavat muistihäiriöisen omaehtoisen harjoittelun uudella menetelmällä. Kuntoutuksen tuloksellisuus voi perustua lukuisiin toistoihin ja treenaukseen", Winqvist toteaa.

Tuotekehittelyyn Winqvist kaipaa monipuolisuutta. Nykyisellään tarjolla on vain yksi pelisovellus etu- ja takaperin, ja se käy pian tylsäksi.

Puolitoistavuotisen kehitystyön jälkeen BelleMemory on siinä kunnossa, että sitä on voitu ruveta myymään. Toistaiseksi peliä on markkinoitu lähinnä ikääntyvien hoivakodeille. Seuraavaksi on tarkoitus kaupitella pro-versiota kunnille ja sairaanhoitopiireille.

"Yksittäistä kännykkäpeliä tarjoamme loppukäyttäjille sähköisten kanavien kautta", Ritokangas-Huttunen kertoo.

Pelin kieleksi on valittavissa suomi tai englanti, ja niinpä mielessä siintävät myös kansainväliset markkinat. Saksan markkinoita kartoitetaan parhaillaan.

Vaikka BelleMemory on Belleviewsin päätuote, on yrityksellä työn alla muutakin. Marraskuussa 2004 perustettu Belleviews työllistää tällä hetkellä kolme kokopäiväistä ja muutaman osa-aikaisen työntekijän.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222

---

Lue Kalevasta kiinnostavimmat jutut Oulusta ja kauempaa. 🗞
Tilaa nyt alk. 9,90€/kk!

---

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Tulevaisuuden vanhukset ei ole viisaita kuten ennen. Muistelevat vain Thaimaan-ja Kanarianmatkojaan, hotellien-ja ruokalajien nimiä ja muotijuttuja. Ennen vanhuksilla oli hiljaista tietoa todellisessa elämässä tarvittaavista olennaisista asioista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Vastikkeeton tuki

138 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Vastikkeeton tuki

Yhteiskunta maksaa vastikkeellista tukea tuhansille ihmiselle, jotka työskentelevät ns. julkisen sektorin työpaikoissa. ... Lue lisää...
vastikkeellista

Jari ja sarjakuvat

Jari

22.10.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image