Digi

Monet Facebook-arvonnat rikkovat palvelun sääntöjä

Digi 27.2.2013 11:09
Janne-Pekka Manninen

Yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjät näkevät nykyisin paitsi kavereidensa statuspäivityksiä myös kutsuja erilaisiin kilpailuihin tai arvontoihin.

Tykkää ja jaa -tyyliset arvonnat, joissa arvotaan jokin rahanarvoinen tuote esimerkiksi kaikkien yrityksen julkaisemasta kuvasta tykänneiden kesken, ovat arkipäivää. Ne eivät kuitenkaan ole tarkkaan ottaen sallittuja Facebookin pelisääntöjen mukaan.

Yrittäjä ja some-kouluttaja Harto Pönkä otti asian puheeksi jo pari vuotta sitten, mutta hänen mukaansa käytäntö jatkuu yhä. Facebookin säännöissä nimenomaisesti kielletään Facebookin perustoimintojen käyttö kilpailuihin osallistumisen mekanismina.

"Klikkaamalla tykkää-nappia ei saa Facebookin mukaan osallistua kilpailuun. Sama koskee esimerkiksi kuvien lähettämistä tai viestin kirjoittamista arvonnan järjestävän yrityksen Facebook-sivulle, sillä nämä ovat palvelun perustoimintoja", Pönkä sanoo.

"Facebook-mainontaa koskevat samat säännöt kuin vaikkapa sanomalehtimainontaa. Markkinointi pitää selvästi erottaa muusta sisällöstä ja jos kyseessä on maksullinen kampanja, se pitää selvästi kertoa."

Pöngän mukaan sääntöjen rikkomiseen syyllistyvät useat suomalaiset tai Suomessa toimivat yritykset.

"Alan yrittäjänä haluan edistää rehtiä ja reilua peliä netissä, ja toivoisin, että alalla mentäisiin oikeiden pelisääntöjen mukaan."

Tykkää ja jaa -kampanjoilla yritykset saavat nopeasti näkyvyyttä itselleen Facebookin käyttäjien avustuksella. Pönkä penää ihmisiltä myös kriittistä ajattelua, kun he valjastavat omat sosiaaliset suhteensa markkinointivälineeksi.

"Yleensä tällaisissa kampanjoissa ei ole edes näkyvillä mitään perussääntöjä, vaan niiden toiminta on hyvin epämääräistä. Tykkäämällä tuotteesta käyttäjä saa ehkä mahdollisuuden voittaa vaikkapa sormuksen tai muun vastaavan tuotteen, mutta mistä tiedämme sitäkään, onko kukaan ikinä niitä voittanut."

Facebookissa voi kuitenkin toteuttaa arvontoja tai muita kilpailuja, kunhan noudattaa pelisääntöjä. Tällöin tulee käyttää Facebookiin upotettuja sovelluksia tai linkittää Facebookiin yrityksen kotisivuilla oleva osallistumislomake. Näissäkin tapauksissa on ilmoitettava, että Facebook ei ole kilpailun järjestäjä eikä osallistujan tietoja välitetä Facebookilla.

Epämääräiset kampanjat voi ilmiantaa Facebookille, joka päättää, rikkooko kampanja sen sääntöjä vai ei. Facebook voi myös poistaa sääntöjä rikkovan sivuston.

Facebookin promootioita koskevat säännöt löytyvät täältä (englanniksi).

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Ideapakka on loistava työväline, jota itsekin käytän. On todella ikävää, että yritys on nyt sortunut Facebookin sääntöjen vastaiseen markkinointiin ja yrittää käyttää meitä pakkalaisia hyväkseen. Tästä jäi paha maku.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä noita kyllä suoraan voi ilmiantaa. Ite oon ilmiantanut tällaiset "T&J"-kuvat roskapostiksi tai huijaukseksi, koska sellastahan ne kuvat on - roskapostia. Tosin Facebook ei ole vielä tähän mennessä tehnyt koskaan ainakaan omien ilmiantojeni perusteella yhtään toimenpidettä. Että semmosta moderointia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu, Suomi taitaa olla vielä liian pieni markkina, tai rikkojat liian pieniä, ettei FB pääse kunnolla laskuttamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ota mihinkään arvontoihin muutenkaan osaa,vielä vähemmän klikkailen moisia facebookissa !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen pistänyt "ignorelistalle" paljon kavereita jotka harrastavat näitä kampanjoita. En halua että ystäväni lähettävät minulle suoramainontaa. Ihmettelen kuinka alas ihmiset vajoavat "ilmaisen lounaan" toivossa. Olipa hyvä huomio tuo asiattomien kampanjoiden raportointi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

30
Kanada-malja jo Kärppien kosketusetäisyydellä – Manner muistuttaa tamperelaisten vaarallisuudesta: ”Tappara on mestareita täynnä, eivätkä mestarit luovuta koskaan”
10
Eurojackpotista tuli Suomeen yli puolen miljoonan euron voitto – voittoisa rivi jätettiin Raksilan K-Citymarketissa
10
Sipilä: "Sote-uudistuksen vastustamiseen käytetyllä energialla lämmitettäisiin puoli Suomea"
7
Kaivattu maamerkki vai pompöösi pimentäjä? – Oulun torinrannan tornihotelli kirvoitti lukijoilta keskusteluryöpyn
7
Puheenaihe: Onko A1-kielen opiskelu jo ensimmäisellä luokalla perusteltua?
5
Kärppähyökkääjä jäi torstain liigafinaalista sivuun viime hetkellä – Nyt Leskinen paljastaa syyn  
4
Oulun kauppahallin yrityksille pitää järjestää väistötilat, se on kaupungin tehtävä Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suuri sotaharjoitus 2021

144 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suuri sotaharjoitus 2021

Missä tuo vakinainen osasto USA:n sotilaita majoittuu? Lue lisää...
Kerro tarkemmin!

Jari ja sarjakuvat

Jari

22.4.

Naapurit

21.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image