Digi

Monet Facebook-arvonnat rikkovat palvelun sääntöjä

Digi 27.2.2013 11:09
Janne-Pekka Manninen

Yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjät näkevät nykyisin paitsi kavereidensa statuspäivityksiä myös kutsuja erilaisiin kilpailuihin tai arvontoihin.

Tykkää ja jaa -tyyliset arvonnat, joissa arvotaan jokin rahanarvoinen tuote esimerkiksi kaikkien yrityksen julkaisemasta kuvasta tykänneiden kesken, ovat arkipäivää. Ne eivät kuitenkaan ole tarkkaan ottaen sallittuja Facebookin pelisääntöjen mukaan.

Yrittäjä ja some-kouluttaja Harto Pönkä otti asian puheeksi jo pari vuotta sitten, mutta hänen mukaansa käytäntö jatkuu yhä. Facebookin säännöissä nimenomaisesti kielletään Facebookin perustoimintojen käyttö kilpailuihin osallistumisen mekanismina.

"Klikkaamalla tykkää-nappia ei saa Facebookin mukaan osallistua kilpailuun. Sama koskee esimerkiksi kuvien lähettämistä tai viestin kirjoittamista arvonnan järjestävän yrityksen Facebook-sivulle, sillä nämä ovat palvelun perustoimintoja", Pönkä sanoo.

"Facebook-mainontaa koskevat samat säännöt kuin vaikkapa sanomalehtimainontaa. Markkinointi pitää selvästi erottaa muusta sisällöstä ja jos kyseessä on maksullinen kampanja, se pitää selvästi kertoa."

Pöngän mukaan sääntöjen rikkomiseen syyllistyvät useat suomalaiset tai Suomessa toimivat yritykset.

"Alan yrittäjänä haluan edistää rehtiä ja reilua peliä netissä, ja toivoisin, että alalla mentäisiin oikeiden pelisääntöjen mukaan."

Tykkää ja jaa -kampanjoilla yritykset saavat nopeasti näkyvyyttä itselleen Facebookin käyttäjien avustuksella. Pönkä penää ihmisiltä myös kriittistä ajattelua, kun he valjastavat omat sosiaaliset suhteensa markkinointivälineeksi.

"Yleensä tällaisissa kampanjoissa ei ole edes näkyvillä mitään perussääntöjä, vaan niiden toiminta on hyvin epämääräistä. Tykkäämällä tuotteesta käyttäjä saa ehkä mahdollisuuden voittaa vaikkapa sormuksen tai muun vastaavan tuotteen, mutta mistä tiedämme sitäkään, onko kukaan ikinä niitä voittanut."

Facebookissa voi kuitenkin toteuttaa arvontoja tai muita kilpailuja, kunhan noudattaa pelisääntöjä. Tällöin tulee käyttää Facebookiin upotettuja sovelluksia tai linkittää Facebookiin yrityksen kotisivuilla oleva osallistumislomake. Näissäkin tapauksissa on ilmoitettava, että Facebook ei ole kilpailun järjestäjä eikä osallistujan tietoja välitetä Facebookilla.

Epämääräiset kampanjat voi ilmiantaa Facebookille, joka päättää, rikkooko kampanja sen sääntöjä vai ei. Facebook voi myös poistaa sääntöjä rikkovan sivuston.

Facebookin promootioita koskevat säännöt löytyvät täältä (englanniksi).

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Ideapakka on loistava työväline, jota itsekin käytän. On todella ikävää, että yritys on nyt sortunut Facebookin sääntöjen vastaiseen markkinointiin ja yrittää käyttää meitä pakkalaisia hyväkseen. Tästä jäi paha maku.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä noita kyllä suoraan voi ilmiantaa. Ite oon ilmiantanut tällaiset "T&J"-kuvat roskapostiksi tai huijaukseksi, koska sellastahan ne kuvat on - roskapostia. Tosin Facebook ei ole vielä tähän mennessä tehnyt koskaan ainakaan omien ilmiantojeni perusteella yhtään toimenpidettä. Että semmosta moderointia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu, Suomi taitaa olla vielä liian pieni markkina, tai rikkojat liian pieniä, ettei FB pääse kunnolla laskuttamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ota mihinkään arvontoihin muutenkaan osaa,vielä vähemmän klikkailen moisia facebookissa !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen pistänyt "ignorelistalle" paljon kavereita jotka harrastavat näitä kampanjoita. En halua että ystäväni lähettävät minulle suoramainontaa. Ihmettelen kuinka alas ihmiset vajoavat "ilmaisen lounaan" toivossa. Olipa hyvä huomio tuo asiattomien kampanjoiden raportointi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

13
Jumbo-Lippo takoi viisi kunnaria KPL:n kentästä
12
Jalkapallofinaalin keskeyttäneitä aktivisteja kuulusteltu - Pussy Riot: Asianajajaa ei ole päästetty heidän luokseen
10
Antibiootteja käytetään liikaa ja osa kuureista on liian pitkiä – kuurien pituuteen ei ole mitään yleistä nyrkkisääntöä
8
Kustannustehokkuutta päihdehoitoon - päihteettömyyteen ja toipumiseen tähtääviin hoitoihin on usein vaikea saada maksusitoumusta Lukijalta
8
Trump on saapunut Helsinkiin – tviittasi lentokoneesta "Venäjän synneistä"
8
Helle jatkuu ainakin torstaihin asti – etenkin tänään ja huomenna on kuuma, Ouluun luvassa jopa 29 astetta
7
Oululaismies nosti 70 metrin syvyydestä hurjan pedon Norjassa – "Saattaa tarttua vaikka jalkaan kiinni, eikä päästä irti"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa erittäin tukalaa hellettä maan etelä- ja keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa. Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa.

Metsäpalovaroitus on voimassa Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Tervola, Kemijärvi, Salla ja Muonio.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

327 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työttömät sylkykuppina

Ihan vaan mielenkiinnosta kysäisen että... Onko korkea verotus mielestäsi työttömien vika. Voisi luulla että työtön oir... Lue lisää...
Tenavatähti

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image