Imetys ehkäisee uuden tutkimuksen mukaan lapsen sydän- ja verisuonisairauksia myöhemmin elämässä. Rintaruokinnan vaikutus perustuu tutkijoiden mukaan siihen, että vauva kasvaa ensimmäisten viikkojensa aikana hitaammin kuin muulla ravinnolla.
- Ruokavalio, joka saa vauvan kasvamaan nopeammin, vaarantaa hänen terveytensä vuosia myöhemmin nostamalla verenpainetta ja kolesteroliarvoja sekä lisäämällä alttiutta diabetekseen ja lihavuuteen. Nämä ovat neljä tärkeintä aivoveritulpan ja sydänkohtauksen riskitekijää, sanoo professori Alan Lucas lontoolaisesta Lasten terveyden instituutista.
Brittitutkijat julkaisivat tutkimustuloksiaan tänään The Lancet -nimisessä lääketieteellisessä julkaisussa.
Lucasin mukaan imetyksellä pystyy vaikuttamaan enemmän verenpaineeseen ja kolesterolitasoon kuin millään aikuisiän keinolla lääkkeitä lukuun ottamatta.
- Alustavan arvioni mukaan länsimaissa voitaisiin ehkäistä satoja tuhansia kuolemia lisäämällä imetystä.
Maailmassa kuolee Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan sydän- ja verisuonisairauksiin 17 miljoonaa ihmistä vuodessa.