Sa­de­ve­si on ter­veel­lis­tä, sanovat aust­ra­lia­lai­set

Sadeveden juominen ei vaikuta olevan sen epäterveellisempää kuin kraanavedenkään, kertoo australialaistutkimus. Tutkijoiden mielestä sadevettä voitaisiinkin käyttää nykyistä enemmän hyödyksi esimerkiksi kuivuusaikoina.

Sadeveden juominen ei vaikuta olevan sen epäterveellisempää kuin kraanavedenkään, kertoo australialaistutkimus. Tutkijoiden mielestä sadevettä voitaisiinkin käyttää nykyistä enemmän hyödyksi esimerkiksi kuivuusaikoina.

Melbournelaisen Monashin yliopiston tutkimukseen osallistui 300 perhettä, jotka ovat käyttäneet sadevettä pääasiallisena juomavetenään. Tutkijat jakoivat joka kotiin suodattimen, jonka sanottiin poistavan vedestä kaikki suolistotulehduksia aiheuttavat bakteerit. Tosiasiassa vain puolet suodattimista oli toimivia.

Perheitä seurattiin vuoden päivät, jolloin havaittiin, ettei suodattamatonta vettä juovilla ollut sen enempää sairauksia kuin suodatetun veden tai kraanaveden nauttijoilla.

- Tutkimus osoittaa, että sairausriski on matala, sanoi tartuntatautitutkija Karin Leder.

Hän kuitenkin muistutti, että tutkimukseen osallistuneet perheet olivat entuudestaan tottuneet sadeveteen, joten heidän vastustuskykynsä saattaa olla tavallista parempi.

Ilmoita asiavirheestä