Tut­ki­mus: Sokerin käyttö lisää hai­ma­syö­vän riskiä

Runsas makeiden juomien ja ruokien nauttiminen saattaa tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan lisätä riskiä sairastua haimasyöpään.

Runsas makeiden juomien ja ruokien nauttiminen saattaa tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan lisätä riskiä sairastua haimasyöpään.

Karoliinisessa instituutissa tehdyn tutkimuksen mukaan suurin riski sairastua on niillä, jotka juovat sokeripitoisia virvoitusjuomia tai mehuja vähintään kaksi kertaa päivässä. He jopa kaksinkertaistavat riskinsä sairastua haimasyöpään.

Sokerin lisääminen ruokaan tai esimerkiksi kahviin vähintään viisi kertaa päivässä nostaa haimasyövän riskiä 70 prosenttia, tutkimuksessa todettiin.

Tutkimuksen mukaan haiman erittämä runsas insuliini ja haimasyövän puhkeaminen voivat olla yhteydessä toisiinsa. Haiman insuliinineritys lisääntyy kun ihminen nauttii suuria määriä sokeria.

Ruotsalainen tutkimus on ensimmäinen laatuaan, joten yhteyden varmistamiseksi tarvitaan vielä lisää tutkimuksia.

Vuonna 1997 aloitettuun tutkimukseen osallistui lähes 80 000 ihmistä.

Haimasyöpä on melko harvinainen syöpätyyppi, mutta vaikeasti todettavana ja hoidettavana se on usein kohtalokas.

Tutkimus julkaistaan yhdysvaltalaisen The American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Ilmoita asiavirheestä