Pitkäaikainen karppaus voi olla haitallista sydämelle. Vähän hiilihydraatteja ja paljon proteiineja sisältävä ruokavalio lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä, ilmenee ruotsalaistutkimuksesta.
Sairastumisriski kasvoi noin viisi prosenttia, kun päivittäistä hiilihydraattien saantia vähennettiin 20 grammalla ja proteiineja lisättiin viidellä grammalla. Tämä merkitsee karppaajien ryhmässä vuosittain neljää tai viittä ylimääräistä sydän- ja verisuonitautitapausta 10 000 naista kohden.
Karppaus on saavuttanut suuren maailmanlaajuisen suosion. Suomessakin sianliha ja voi käyvät kaupaksi, mutta leipomot ovat sen sijaan kärsineet.
Vähän hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla tähdätään usein painon pudotukseen. Ruokavalio voisi olla terveellinenkin vaihtoehto, jos proteiinit saadaan pääasiassa kasviksista ja hiilihydraatteja vähennetään makeisista, limsasta ja naksuista. Väestö ei kuitenkaan välttämättä noudata tätä linjaa, epäilevät tutkijat.
British Medical Journalissa julkaistussa tutkimuksessa oli mukana lähes 44 000 ruotsalaisnaista, joita seurattiin keskimäärin 15 vuotta.