Tut­ki­mus: Ter­veel­li­nen ruo­ka­va­lio tukee lasten lu­ku­tai­toa – näin ter­vel­li­syys ar­vioi­tiin

Uuden tutkimuksen mukaan terveellisesti syövillä lapsilla on parempi lukutaito kuin niillä lapsilla, jotka eivät syö terveellisesti.

Terveelliseen ruokavalioon katsottiin kuuluvan muun muassa runsaasti vihanneksia ja hedelmiä.
Terveelliseen ruokavalioon katsottiin kuuluvan muun muassa runsaasti vihanneksia ja hedelmiä.
Kuva: Tapio Maikkola

Uuden tutkimuksen mukaan terveellisesti syövillä lapsilla on parempi lukutaito kuin niillä lapsilla, jotka eivät syö terveellisesti. Tutkimus kertoo myös, että terveellisesti syöneet myös kehittyivät lukutaidossa enemmän kuin heikommin syöneet.

European Journal of Nutrition -lehdessä julkaistu tutkimus perustuu Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopiston tutkimusten aineistoihin.

Tutkimuksessa seurattiin 161:tä kuopiolaista lasta ensimmäiseltä kolmannelle luokalle ruokapäiväkirjan ja koulutaitoa mittaavien testien avulla.

Ruokavalio arvioitiin sitä terveellisemmäksi, mitä paremmin se noudatti niin sanottua Itämeren ruokavaliota ja suomalaisia ravintosuosituksia eli sisälsi runsaasti esimerkiksi kasviksia, hedelmiä, kalaa, täysjyväviljoja ja rasvatonta maitoa sekä niukasti punaista lihaa ja sokeria.

Ilmoita asiavirheestä