Mainos
Kaupallinen yhteistyö

Vetovoimainen Oulu tehdään yhdessä

PPY 26.12.2017 0:00
Sanna Keskinen

Kuntien ja yritysten suhde on symbioottinen. Kumpikin on riippuvainen toisesta. Kunta luo edellytyksiä yritysten toiminnalle kaavoituksella, infra-hankkeilla ja elinkeinoelämän kehittämisellä. Yritykset puolestaan tuovat kuntiin elintärkeitä työpaikkoja ja asukkaiden elämisen edellytyksiä.

Kumpikin siis tarvitsee toista, mutta siitä huolimatta suhde ei aina ole mutkaton. Julkisen organisaation tempo on joskus liian verkkainen ketterän yrityksen tarpeisiin. Kummallakin on omat intressinsä, jotka eivät aina kohtaa. Paljon on kiinni myös siitä, millainen vuoropuhelu osapuolten välille on osattu synnyttää.

Sanna Keskinen, vs. viestintäjohtaja Oulun kaupunki

Oulussa on tehty paljon yrittämisen edellytysten kohentamiseksi. BusinessOulun toimintatavalla on hyvä kaiku kauempanakin Suomessa. Työtä on tehty määrätietoisesti laajalla verkostolla ja jatkuvasti kehittäen.

Tuloksiakin on syntynyt. Tällä hetkellä ict-ala työllistää Oulussa enemmän ihmisiä kuin Nokian hurjina vuosina. Jopa siinä määrin, että osaavasta työvoimasta alkaa olla pulaa, mikä taas haittaa kasvua ja heijastuu koko kaupungin elinvoimaan.

Toisaalta tulee muistaa, että yhden toimialan varaan ei voi rakentaa tervettä ja kriiseissä vahvaa elinkeinoelämää. Tarvitaan monenlaisia yrityksiä ja niissä monenlaisia toimia. Vaikka tuote tai palvelu olisi kuinka hyvä, ei se vielä takaa menestystä. Omaa osaamistaan pitää myös markkinoida. Siinä me suomalaiset emme ole koskaan olleet kovin taitavia. Markkinointibudjetit laahaavat selvästi muiden länsimaiden perässä, brändityö on monin paikoin lapsenkengissä ja ”hyvä tuote puhuu puolestaan” –ajattelu istuu syvässä.

Alueen brändäys ja markkinointi on vielä astetta vaikeampaa. Tuskin koskaan löydetään kaupungista tai alueesta näkemystä tai tunnuslausetta, jonka kaikki alueen asukkaat, yritykset ja toimijat voisivat tuntea omakseen. Näkökulmia ja erilaisia intressejä on liikaa: Oulussakin osa haluaa korostaa luontoa, osa kehittää urbaania sykettä. Joku näkee kaupungin profiilin ict- ja bisneskaupunkina, toinen tahtoo lisää pehmeyttä Oulun brändiin.

Ihmiset valitsevat asuinpaikkansa yhä enemmän sen mukaan, millaisia palveluja, harrastusmahdollisuuksia ja tapahtumia kunnassa tai kaupungissa on tarjolla. Pelkkä työpaikka ei enää määritä asuinpaikkavalintaa. Kaupunkien ja kuntien tärkeimmäksi tehtäväksi yritysten elinvoiman edistämisessä alkaakin nousta se, että ne pystyvät houkuttelemaan ihmisiä asukkaikseen. Jos kaupungin brändi on kunnossa ja vetovoima hyvä, tarkoittaa se myös yrityksille vakaata työvoiman tarjontaa.

Oulussa on perinteisesti ymmärretty yhteistyön päälle. Meidät tunnetaan mutkattomuudesta ja ratkaisukeskeisyydestä. Nyt on aika ratkaista se, miten yhdessä huolehdimme Oulun vetovoimasta. Asukkaita ja osaajia houkutellakseen kaupunki tarvitsee lisää tapahtumia, toimintaa, elämyksiä ja eteenpäin menemisen meininkiä. Ne syntyvät vain yhdessä tekemällä.

MAINOS
Mainos
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Väyrysen voitto takaa meille uuden hallituksen

Näyttää Paavokin kiusaavan toimittajia. He ovat ihmeissään, kun Paavon pätevyys on päässyt heiltä unohtumaan jo kuudessa... Lue lisää...
Minusta

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.1.

Naapurit

18.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image