Kaupallinen yhteistyö

Missä Oulun start up -pöhinä?

KUVA: Kalevan arkisto
PPY 8.6.2018 10:00
Anni Jyrinki

Ouluun ei synny tällä hetkellä riittävästi uusia start up-yrityksiä. Näin on kommentoinut muun muassa Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinikoski ja tämän hiipumisen ovat huomanneet niin yrittäjäjärjestö kuin oppilaitokset sekä BusinessOulu ja Starttaamo.

Vaikuttaa siltä, että Nokian ja muiden isojen teknologia-alan yritysten alasajon mukanaan tuoma buusti on nyt takana päin. Innovaatioympäristö on muuttunut ja kaipaa edelleen muutosta. Mitä Oulussa pitäisi nyt tehdä toisin? Onko start up -kato huolestuttavaa?

Hiipuminen on luonnollista

”Ouluun syntyy kyllä edelleen startuppeja, mutta kysyntä osaajille jo olemassa olevissa yrityksissä on nyt niin kova, että osaajia hakeutuu näihin yrityksiin”, pohtii Polar Bear Pitching -konseptin kehittäjä Mia Kemppaala.

Kemppaala myös muistuttaa, että isommilla yrityksillä on nykyään useasti sisäisiä startuppeja, joissa kehitetään uusia tuotteita ja palveluita. Niitä joita ei nähdä itsenäisinä uusina startuppeina.

”Startuppeja ei voi väkisin synnyttää. Ne tulevat yrittäjien intohimosta – valtiovallasta ja kaupungista riippumatta, tai niiden estelyistä huolimatta.”

Rakennemuutoksen aikana ensimmäisessä aallossa vapaille markkinoille jääneet osaajat perustivat runsaasti yrityksiä, mutta nyt suuri osa heistä on jo työllistynyt.

”Olemme kiinnittäneet huomiota, että uusien yritysten synnyn painopiste on siirtymässä enemmän korkeakoulujen suuntaan ja on todennäköistä, että seuraava aalto uusista start up -yrityksistä tulee juuri sieltä. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että viime aikoina alueen korkeakouluissa on satsattu merkittävästi innovaatio- ja yritystoimintaan. Oulun yliopistolle on esimerkiksi nimitetty työelämäprofessoriksi Janne Haverinen, joka on paitsi tekniikan tohtori myös IndoorAtlas-yrityksen perustaja ja hallituksen jäsen”, Polar Bear Pitching -tiimistä kerrotaan.

Pöhinälle ei ole nyt tarvetta

Ykä Marjanen, Starttamon puheenjohtaja, kommentoi tilannetta näin:

”Syntyy startuppeja edelleen, mutta niin sanotusti normaalilla tahdilla. Eli pöhinä syntyi, kun yhtäkkiä oli satoja ICT-alan työttömiä, joita yrittäjyys kiinnosti, mutta osaamista, tietoa tai tapahtumia ei ollut. Niitä alettiin järjestämään ja aina tuli yli 100 osallistujaa. Tällöin keskityttiin nimenomaan pöhinään eli verkostoitumiseen ja pitchaukseen, josta tulikin muotisana. Nyt tälle pöhinälle ei ole samalla tavalla tarvetta.”

”Hiipuminen johtuu pääasiassa siitä, että määrän vähentymisen lisäksi uudet yrittäjät ovat jo kokeneempia, jolloin pitchaus- ja muita verkostoitumistapahtumia ei enää tarvita samalla tavalla. Lisäksi pidemmällä olevat start up -yritykset keskittyvät oikeaan myyntiin ja tuotekehitykseen”, Ykä Marjanen toppuuttelee.

Kuinka saada uusia startuppeja?

”On keksittävä lisää keinoja kohtauttaa eri alojen osaajia. Yksi uusi esimerkki on uusi Founder & Tech meetup, joka kerää yhteen yrittäjyydestä ja tech-alasta kiinnostuneita”, Mia Kemppaala kertoo ja jatkaa, että samalla on tietysti satsattava koulutukseen, jotta osaajia saadaan lisää.

”On myös vahvistettava kansainvälisiä verkostoja, houkuteltava osaajia tänne ja kohtautettava heitä alueemme osaajien ja maailman luokan tuotantolaitosten kanssa”, Kemppaala jatkaa.

”Oulussa on paljon hyviä varhaisen vaiheen yrittäjyyttä tukevia toimintamalleja, kuten erilaisia workshopeja, työpajoja ja koulutuksia -Startup Weekend, Venturing Research Challenge, OuluES-toiminta, Terwa-Akatemia, LAB-toiminnat. Ne lisäävät intoa yrittäjyyteen ja auttavat käyntiin polkaisemisessa. Lisäksi pidemmälle edenneille on erilaisia palveluita, mutta hyvin varhaisen vaiheen ja pidemmälle edenneen vaiheen välille kaivataan lisää tukea ja sparraamista.”

Narulla ei voi työntää

Starttaamossa on koettu, että vaikeaa asialle on mitään tehdä.

”Se on vähän kuin narulla työntäisi. Jos yrittäjyys kiinnostaa, niin kyllä löytyy auttajia ja paikkoja. Tärkein motivaattori Oulun alueella olisi kunnon menestystarinat. Eli oululainen startup, joka saisi myytyä yrityksensä tai vietyä sen pörssiin ja vaurastuttua. Tällaisia meillä on jo muutama tulossa tai tehty, mutta niiden keski-ikä on helposti 10 vuotta, jolloin niiden alkua ei enää kukaan muista”, Ykä Marjanen selvittää.

”En keksi mitään tekosyytä olla perustamatta start up-yritystä Ouluun. Jos joku sellaisia keksii, niin ei hänestä sitten yrittäjää tule”, Marjanen toteaa.

Uusia yrityksiä ja startuppeja joka tapauksessa tarvitaan.

”Ne ovat käytännössä ainoita mahdollisuuksia luoda Suomeen uusia 1BEur yrityksiä. Esimerkiksi Supercell on niitä harvoja tällaisia, mutta vastaavia meillä pitäisi olla se kymmenen. Startupit ovat ainoita, joista tällaisia voi tulla alle 10 vuoden ajanjaksolla, koska niiden etukeno on niin valtava. Mutta edelleenkin, startuppeja ei voi väkisin synnyttää. Ne tulevat yrittäjien intohimosta -valtiovallasta ja kaupungista riippumatta, tai niiden estelyistä huolimatta”, Marjanen painottaa.

Karnevaalia ja sijoitustoimintaa

Polar Bear Pitching -tapahtuma on omalta osaltaan osoittautunut hyväksi väyläksi saada näkyvyyttä uusille innovaatioille ja startupeille.

”Laaja kansainvälinen näkyvyys on käynnistänyt osalle mukana olleista yrityksistä merkittävän lumipalloefektin kasvun ja kansainvälistymisen saralla. Se on auttanut startupeja hankkimaan rahoitusta, tavoittamaan asiakkaita ja lisäämään myyntiä”, Ykä Marjanen sanoo.

Tapahtuman kautta Oulu on ollut myös näyttävästi esillä eri puolilla maailmaa, mikä on lisännyt alueemme tunnettavuutta.

Ykä Marjanen Starttaamolta uskoo myös kyseisen tapahtuman olevan hyödyllinen yrittäjille ja yrittäjiksi haluaville.

”Siellä tapaa ihmisiä, jotka ovat kokeneempia ja joilla on rahoituskontakteja ja -resursseja. Toki se näkyy ulospäin aika karnevaalina, mutta taustalla tapahtuu paljon ammattimaista sijoitustoimintaa.”

”Totta kai viihdearvo tekee viestistä muistettavan ja lisää osallistujien näkyvyyttä suuren yleisön eli esimerkiksi potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa”, tapahtuman järjestäjät toteavat.

Verkostoidu! Verkostoidu!

Startup-puolella tärkein asia on verkostoituminen. Tätä kaikki tahot erityisesti painottavat.

”Siksi vaikkapa Slush-tapahtuman esittelyt ja puheet ei ole niin tärkeitä, mutta kun sinne kaikki on menossa, niin voi sitten tavata ihmisiä paljon kerralla. Tämän vuoksi me tapahtumia Oulussakin järjestettiin: puhtaasti verkostoitumisen takia”, Marjanen huomauttaa ja kertoo vielä, että hänelle henkilökohtaisesti esimerkiksi Polar Bear Pitching ei tuo enää merkittävästi lisäarvoa, mutta siellä on hauska käydä ja tavata tuttuja.

”Lähinnä ensikertalaisille ja ihan alkuvaiheen startupeille siitä on hyötyä. Ja tietenkin Oulun maineelle, kun näkyvyys kansainvälisesti on taattu.”

MAINOS

Uutisvirta

102
Kysyimme, mihin aikaan nurmikkoa on soveliasta leikata? – "Asiasta ei ole olemassa mitään varsinaista lakia"
68
Kekkonen poisti hakaristin Valkoisen Ruusun suurrististä, muuallakin swastika on yhä tabu – Tutkija nostaisi muinaisen symbolin arvoonsa
29
Politico: Trumpin nollatoleranssipolitiikka rajalla on käytännössä kuollut ja kuopattu
26
Saksan maaliin johtaneen vapaapotkun aiheuttanut ruotsalaispelaaja lytättiin sosiaalisessa mediassa: "Saavat jatkaa vihaamista"
21
Valkoisen talon tiedottajaa ei palveltu ravintolassa Yhdysvaltojen Virginiassa – syynä Trumpin politiikan puolustaminen
19
Kaupasta vietiin olutta puukolla uhaten ja nyrkit heiluivat Oulussa juhannusaattona, myös rattijuopot työllistivät poliisia
17
Henkilöauton kuljettaja loukkaantui lievästi ulosajossa Kempeleessä – puhalsi 1,8 promillen lukemat

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Mitä ajattelet Venäjästä?

197 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Uhkailulla ja kiristyksellä aikaansaadun kilpailukykysopimuksen kohtuuttomat lomarahaleikkaukset tuntuvat monen kukkaroissa!!

OIkeiden maksumiesten/-naisten tarina olkaa hyvät: "Verohallinnon ja Veronmaksajain keskusliiton tilastojen mukaan hyvä... Lue lisää...
Kylmää faktaa köyhil...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image