Mainos
Kaupallinen yhteistyö

Kysymys & vastaus

PPY 13.9.2017 13:00
Ilpo Koskela / Harri Lämsä
Ilpo Koskela GST Graafinen Studio 

Roskaposti eli spammi haittana sähköpostikirjeenvaihdossa

Mitä tehdä kun sähköpostiosoitteeseen tulee enemmän roskapostia kuin oikeita työhön liittyviä viestejä?

Roskaposti saattaa olla ongelma varsinkin yli kymmenen, tai jopa kaksikymmentä vuotta käytössä olleilla osoitteilla. Yleensä roskaposti on englanninkielistä, mutta viime vuosina ovat yleistyneet suomen kielellä lähetetyt viestit, monta kertaa pankkien ”nimissä” tulevat.

Englanninkieliset viestit tulevat .com, .top, .date, tai .info-päätteisistä verkko-osoitteista, ja niissä myydään tuotteita, palveluja tai lääkkeitä. Jos viestin alareunassa on perumislinkki, kannattaa sitä käyttää. Osa toimijoista poistaa osoitteen listoiltaan tällä tavalla. Osoitteiden tallentaminen sähköpostiohjelman roskapostikansioon auttaa myös. Ylimääräistä työtä toki molemmat. Jos roskapostitulva vain jatkuu, kannattaa osoitteita kopioida talteen ja lähettää lista kotisivu- ja sähköpostipalvelut tarjoavan yrityksen tukipalveluun. He voivat pyynnöstä rajoittaa ko. verkkotunnuksista tulevien postien määrää.

Miten osoite päätyy roskapostilistoille? Kirjautuminen sähköpostiosoitetta käyttäen erilaisille ulkomaisille ajanvietesivuille on yksi tapa, toinen jos tilaa tavaroita tai palveluja kansainvälisistä verkkokaupoista osoitetta käyttäen, auton tai hotellihuoneen varaaminen ulkomaanmatkoille, jne. Osalla yrityksistä tietoturva on kunnossa, jolloin osoitteita ei ”karkaa” roskapostifirmoille, osalla ei. Ulkomailta tulevissa tuntemattomien yhtiöiden sijoitusneuvonta- tai vastaavissa puheluissa saatetaan kysyä sähköpostiosoitetta. Älkää antako. Muutenkin puhelu kannattaa lopettaa välittömästi. Puheluiden perimmäinen tarkoitus saattaa olla oikeiden olemassa olevien osoitteiden kalastelu.

Miten välttyä tältä kaikelta? Suosittelen luomaan vapaa-ajan ja shoppailukäyttöä varten oman, esimerkiksi ilmaisen gmail-tilin, jonka kautta kirjautuminen tällaisiin palveluihin tapahtuu. Näin työosoite pysyy puhtaasti työkäytössä eikä korruptoidu.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Olen palkkaamassa uutta työntekijää. Työntekijä saa tietoonsa kaikki yrityksemme tärkeimmät liikesalaisuudet.

Minkälaisesta työsuhteen päättymisen jälkeisestä kilpailukieltosopimuksesta voin hänen kanssaan sitovasti sopia?

Kilpailukieltoehtojen sisällyttäminen työsopimuksiin on entistä yleisempää. Ehdon yleistymisestä huolimatta pätevästä ja sitovasta kilpailukiellosta sopiminen on lainsäädännöllisesti merkittävästi rajoitettua.

Työsopimuslain 35 §:n mukaan kilpailukieltosopimus voidaan tehdä vain erityisen painavasta syystä, joka voi liittyä työnantajan toimintaan tai työsuhteeseen. Arvio tehdään aina tapauskohtaisesti ja huomioon otetaan liiketoiminnan laatu, liikesalaisuuksien suojan tarve, työntekijä työnantajalta saama erityiskoulutus sekä työntekijän asema ja tehtävät.

Mikäli ehdon pätevyyden edellytykset täyttyvät, pääsäännön mukaan kilpailevan toiminnan kielto voi olla voimassa enintään kuusi kuukautta työsuhteen päättymisen jälkeen. Mikäli työntekijä saa kohtuullisen korvauksen kilpailukieltoehdon sisällyttämisestä, määräaikaa voidaan jatkaa enintään yhteen vuoteen. Työsopimukseen kannattaa sisällyttää sopimussakkoehto sekä kilpailukiellon rikkomisen että salassapitovelvollisuuden rikkomisen osalta. Sopimussakon määrä voi vastata enintään työntekijän työsuhteen päättymistä edeltäneen kuuden kuukauden palkkaa.

Harri Lämsä
Asianajaja, Kurikka & Lämsä Oy, Kuusamo

MAINOS
Mainos
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomen etu olisi Natoon liittyminen

186 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Oliko ennen paremmin?

Kyllä oli ennen paremmin. Pienessäkin kylässä oli monta kauppaa, posti ja koulu. Linja-autot ja junat kulkivat. Töitä sa... Lue lisää...
Minä vuonna -60 synt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.9.

Naapurit

20.9.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image