Pidentyneet oppitunnit pilaavat sisäilmaa

Oppituntien pidentyminen vaikuttaa luokkahuoneiden sisäilmaan. Arkistokuva. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Opettajat 1.2.2014 11:17 | Päivitetty 1.2.2014 11:19
Raija Kurki

Alun perin oppitunnin pituus oli 45 minuuttia, nyt 75 minuuttia. Ilmanvaihto ei pysy muutoksessa mukana, kertoo työhygieenikko Tuomo Lapinlampi Oulun alueterveystyölaitokselta.

Ihmisen läsnäolo huoneessa vaikuttaa huoneen hiilidioksidipitoisuuteen. Isoihin pölyhiukkasiin auttaa siivous.

Pienhiukkaset sen sijaan eivät poistu kuin tuulettamalla tai ilmanvaihdolla.

Jos rakenteissa on hometta, alipaineinen ilmastointi ”lypsää” sen kaiken sisäilmaan. Vaurioituneet melun- ja palontorjuntaan käytetyt mineraalivillat, esimerkiksi vanhat akustolevyt, syöksevät hengitysilmaan kuituja.

Muovimattojen pehmittimissä on ftalaatteja. Linoleumissa ja huonekalujen MDF-levyissä on puuainesta, jotka huokuvat ilmaan pienhiukkasia.

Epäpuhtauksien mittausmenetelmät puuttuvat

Henkilökunta on otettava mukaan sisäilmaongelmien selvitykseen, sanoo Lapinlampi. Kun työntekijät oireilevat, ihannetapauksessa tehdään systemaattinen selvitys yhteisesti hyväksytyillä mittausmenetelmiä.

Lausunnot ovat selviä ja ne sisältävät suositukset jatkotoimenpiteiksi.

Päätöksentekijät ovat prosessissa mukana, tieto kulkee ja henkilökunnalle järjestetään palautetilaisuus. Kun kaikilla osapuolilla on yhteinen näkemys ongelman luonteesta ja korjauksista, korjaukset tehdään ja niiden onnistumista seurataan.

Ongelmana vain on, että yhteisesti hyväksyttyjä mittausmenetelmiä sisäilman epäpuhtauksien mittaamiseksi ei paljon ole. Työterveyslaitoksella on kerättynä joitakin toimistoille sopivia viitearvoja, mutta sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysopasta ja sisäilmaluokitusta ollaan juuri uusimassa.

Oirehtiville tulossa apua

Sisäilmaoireiden takia tutkituista vain 15 prosentilla todetaan diagnosoitavia astma- ja allergiaoireita. Loput 85 prosenttia jäävät ilman ammattitautidiagnoosia.

Eduskunnan tarkastusvaliokunta on antanut vuosi sitten hallitukselle mietinnön, jossa vaaditaan hallitusta huolehtimaan, että tutkimuksia, hoitoa ja apua saavat myös ne, joiden oireiden lääketieteellisistä syistä ei ole varmuutta.

Kirjoittaja on OAMK:n opiskelija.

Oamk:n opiskelijat raportoivat Opi-päiviltä perjantain ja lauantain ajan. Julkaisemme myös yleisön Twitter- ja Instagram-päivityksiä tunnuksella: #opioulu.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Pitkää oppituntia ei voi mitenkään puolustella: se lisää istumista, vähentää jaksamista, vähentää lasten omaehtoista liikkumista jne. Ja kaikki tämä aikana, jolloin valtakunnallisestikin ollaan huolissaan liikalihavuudesta, passiivisen elämäntavan aiheuttamista muutoksista yms. Lisäksi on huomattu istumisen aiheuttavan runsaasti terveysongelmia.

Perusopetuslaki velvoittaa huomioimaan oppilaan iän ja edellytykset sekä oppilaan jaksamisen ja hyvinvoinnin. Myös riittävä lepo ja virkistys tauotusten muodossa tulisi taata oppilaille ja opiskelijoille. Lisäksi olisi otettava huomioon oppilaiden ja opiskelijoiden mielipiteet taukojen pituuksista (pol 47a§ ja lukiolaki 27§). Joten jos pitkä tunti sopii lukioon, se ei tarkoita sen sopivan automaattisesti alakouluunkin.

Vaikka oppilaiden koulupäivä lyhenee, opettajien työpäivä ei lyhene: opettajilla on ns. opetusvelvollisuustyöaika. Oppilaiden päivä lyhenee: "saavat" pienet olla aamu- ja iltapäivähoidossa enemmän aikaa - tai yksikseen... Epäselvyyksiä tämä kuitenkin aiheuttaa myös opettajien työaikaan: miten puuttuva työpanos korvataan? Varsin mielenkiintoisia on eri kuntien käytännöt tässä asiassa... Eikä OAJ puutu asiaan, koska muutamat koulut (etenkin lukiot) pitävät käytäntöä hyvänä. Yläkoulut puolustelevat käytäntöä sillä, ettei ole välituntikärhämiä: no ei kai niitä ole, kun ei ole juuri välituntejakaan!

Miksi koulupäivä lyhenee pitkien oppituntien myötä? Siksi, että välitunteja ei pidennetä, vaikka oppitunteja pidennetään. Jos oppitunti on 45 min, välitunti on 15 min. Jos oppitunti on 75 min, välitunti on 25 min. Oppitunnin ollessa 90 min, välitunnin pitäisi olla 30 min jne. Näin ei toimita. Välitunteihin käytetyn ajan pitää koulupäivän aikana täyttää nämä säännökset: joku välitunti voi olla lyhyempikin, JOS joku välitunti on vastaavasti pitempi.

Miksi mikään taho puutu tähän järjettömään käytäntöön, joka ei oikeasti ole edes opettejien työehtosopimuksen mukaista? OVTES ei tunne 75 min oppitunteja, joten kunnissa tulisi olla kirjallinen paikallinen sopimus, mikäli tällainen käytäntö on kouluihin otettu. Monessako kunnassa kirjallinen paikallinen sopimus on allekirjoitettu? Entä monessako kunnassa huoltajien, oppilaiden ja opettajien mielipide on otettu huomioon, kun 45 min oppitunnit on muutettu 75 min oppitunneiksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihme juttu, minusta meni vähän otsikon ohi. Ensinnäkin Oulussa on alakouluissa käytössä jopa 90 minuutin oppitunnit, eikä tunnu sisäilma vaivaavan. Ja nykyäänhän ei enää saa edes tuulettaa avaamalla ikkunoita. Varsinainen ongelma ei siis ollutkaan 75 minuutin oppitunnit, vaan koulujen ja ilmastointisysteemien huono kunto!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

no ei ihme että kännykät alkavat olemaan ongelma, kuka nuori jaksaa todella kuunnella tunnin ja vartin mittaisia oppitunteja koko päivän. Ei mitään hyötyä noin pitkistä tunneista, mutta haittoja näemmä on. Varmasti jatketaan siis tällä huonommalla metodilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koneelliseen ilmanvaihtoon tulisi aina kuulua myös ilman sisäänpumppaus, mielellän vielä puhdistettuna, niin ei tarvitse imeä hometta, pölyä ja radonia seinien läpi. Pienhiukkasia (nokea, siitepölyä) tulee myös ulkoa, joten siihen ei tuulettaminen auta, vaan sisääntuleva ilma pitää puhdistaa suodattimilla.

Tuollainen 75 minuutin oppitunti sopineen liikuntaan ja käsityöhön, harvemmin lukuaineille. Sinänsä en tiedä, miksi oppitunnin pitäisi olla kaikilla juuri 45 minuuttia, ainakin pienemmillä tehokas keskittymisaika on paljon lyhyempi. Opettaja voi kuitenkin omalla toiminnallaan tuottaa vaihtelua ja kenties myös tarkkailla oppilaita, jotta määrää välitunnin silloin, kun siltä tuntuu. Ei sellainen tietenkään ylemmillä luokilla toimi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin haitta ylipitkistä tunneista on oppilaiden keskittymisen herpaantuminen. Suurin hyöty on se, että opettajien työpäivää voidaan näin hieman lyhentää. Järkevääkö?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinänsä 75 minuutin oppitunnit ovat ainakin lukiossa erittäin hyvä juttu. Ehtii käydä kunnolla läpi teorian ja sitten vielä tehdä harjoituksiakin. On opettajan työ tehdä tunnista tarpeeksi vaihteleva, ettei porukka nuupahda. Sisäilmaongelmat ovat monimutkainen asia. Monestikaan edes kuntapäättäjät eivät ole kovin hanakoita selvittämään, mistä oireilu työntekijöillä/oppilailla johtuu, koska eihän sitä koskaan tiedä, miten kalliita remontteja/uudisrakentamista tilanne vaatii, jos jotain hälyttävää löytyy...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se,vaan ylibuukatut luokkakoot! Minimissään ilmavaihtoa pitää olla 6..9 L/s/Sierainpari,joka alittuu varmasti,jos tilassa on suunniteltua enemmän oppilaita.CO2-pitoisuus ei saa nousta yli 1000ppm:n.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ymmärsin ensin, että opiskelutekniikka on erilainen kuin ennen ja pääsevät jaloittelemaan välillä, mutta ei kai olekkaan niin? Yli 45 min murrosikäinen paikallaan pulperissa istumassa? Miten ovat jaksaneet?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi peruskouluissa oppitunnit on pidennetty 75-minuuttiin? kun ennen oli oppitunti 45-minuuttua??
Onko Markkinatalous ja Kapitalismi mennyt näin kiireiseksi nykyään?. Silti kouluissa ilmastointia ja lämpötilaa lasketaan säästöjen nimissä?silti jatkuvasti tulee homeisia kouluja esiin vaikka energiaremontteja olisi kouluihin tehty muutama vuosi sitten??
Näinkö yhteiskunta varmistaa että maaseutukoulut lakkautetaan ja suljetaan kun koulut annetaan homehtua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja ennenmuinoin mentiin välitunnilla ulos eikä jääty lorvimaan käytäville jne. Näin aivot, keho sai happea. Unohtamatta sitä että kouluun tultiin kävellen, pyöräillen tai talvella hiihtäen. Samanaikaisesti kun oppilaat oli ulkona, luokissa järjestettiin tuuletus = ikkunat auki.
Kyllä ennen oli helpompaa ja tehokkaampaa. Muutoinkin oli kuri ja järjestys, kouluruoka maistui eikä siitä valitettu jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen huolestuneena kuunnellut monien koulujen suunnitelmia jopa 1,5 tunnin mittaisista oppitunneista. Murrosikäisiä 35 vuotta opettaneena tiedän, että ilmastointi ei pysty hoitamaan riittävää puhdasta ja raikasta luokkaa, vaan kaikki kärsivät huonosta sisäilmasta ja ovat varmasti päivän päättyessä huonossa hapessa. Hyvä huomio kirjoittajalta. 45 minuuttia on varmasti maksimi intensiiviseen työskentelyyn, sanoo emeritius rehtori yläasteelta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heh, 75 minuuttia keskittyneenä oppimaan. Absurdia ja piittaamatonta. Siihen vielä päälle sisäilma ongelmat. Kyvyttömien käsissä koko koulutouhu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täysin typerä päätös pidentää oppitunteja. Ainakin minulla oli täysi työ pysyä hereillä ja keskittyä jo entisessäkin 45 minuutin oppitunnissa. Jo aikanani kokeiltiin kaksoistunteja ja silloin se toinen puolisko oli pelkkää tuskaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jossakin oli tutkimus, että ihmisellä alkaa keskittymiskyky herpaantua uusien asioiden oppimisessa jo 20 minuutin jälkeen. Ei ihme että nykynuoret eivät osaa edes yhdyssanoja, välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia lauseiden alussa. Kysymyksissäkin kysymysmerkki ei mene enää lauseen loppuun, vaan heti kysymys-sanan perään, tyyliin "paljonko? kello on"

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Me riviopettajat emme tälle kouhotukselle saa mitään. Kouluissamme on rehtoreita, joiden pääasiallinen tarve tuntuu olevan koulun "imagon" nosto. Rehtorit keskenään röyhistelevät, mitä MEIDÄN KOULUSSA TEHDÄÄN. Mitä enemmän Kalevan palstoilla uutisia koulusta, sen parempi.
Kun jossakin keksitään jotakin "uutta", sitä pitää päästä kokeilemaan -sekin uhalla, että se ei ehkä sovikaan meidän koululle. Joitakin asioita sovitaan kokeiltavaksi pariksi viikoksi ja yhtäkkiä siitä tuleekin käytäntö.
Riviopettajan on parempi pitää suunsa kiinni -seuraukset näkyvät muuten seuraavan vuoden tuntimäärässä.

Esim. alakoulussa on jo kolmannelta luokalta asti niin paljon "vaihtotunteja" eri opettajien kesken, että näitä "kaksoistunteja" tulee todella vähän käyttöön. Kukaan ei valita siitä, että oppilaat käyttävät parhaimmillaan 5-10 minuuttia luokasta toiseen siirtymiseen kesken tämän hienon kaksoistunnin. Opetus ei pääse alkamaan eli tunnin mitta onkin noin. 35 min! Jopa alle.

Ihmeen vähän huoltajat kommentoivat esim. sitä, että lapsi istuu lähes 40 oppilaan ryhmässä kahden opettajan kanssa. Nykylasten vilkkaus on sitä, että tuollaisessa ryhmässä väistämättä on ääntä, väittää kuka mitä tahansa. Näissä ryhmissä hyvät oppii, kuten ennenkin, heikot putoaa ja keskitasolla olevat putoaa. Tarkkaavaisuutta on vaikeampi ylläpitää isossa porukassa.

Uusia tuulia pitää haistella ja kokeilla. Niistä voi ottaa luokkaan/kouluun sellaisia osia, jotka sopivat koulun arkeen. Jääräpäisesti ylhäältä päin ohjeistamalla näistä ei tule hyviä käytäntöjä. Onko se lause viraston ja koulujen välisestä vuorovaikutuksesta siirtynyt myös kouluille johdon ja riviopettajien välille: Kuullaan, mutta ei kuunnella?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

78
Rasismitutkija Vesa Puuronen: MV-oikeudenkäynnissä punnitaan sananvapauden rajat Suomessa – Kovemmat sanktiot tarpeen
38
Uusi valvontalaitteisto Kajaanintien ja Ratakadun risteykseen – seuraa myös liikennevalojen noudattamista
30
Vain joka kolmas jatkaa suoraan lukiosta jatko-opintoihin – tukikuukausia ei haluta käyttää kakkos- tai kolmosvaihtoehtoihin
24
ICT-ala vetää Oulussa – edessä on positiivinen työvoimahaaste
19
Euroopan komissio ehdottaa liikenneverkon ydinkäytävän jatkamista pohjoiseen – mahdollistaisi unionin rahoituksen liikenteen kehittämiseen
17
Tivolilaite jumittui teknisen vian vuoksi Oulun Hietasaaressa, pelastuslaitos auttoi 14 henkilöä alas puomitikkailla
15
Juhannusviikko alkaa Oulussa ukkosen jyrinässä ja kovassa tuulessa, epävakainen sää jatkuu koko viikon

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin kaakkoisosassa kehittyy ukkoskuuroja, joiden yhteydessä esiintyy voimakkaita ukkospuuskia, yli 15 m/s.

Metsäpalovaroitus annetaan tänään klo 12 Kainuun maakuntaan sekä seuraaviin Lapin kuntiin: Kolari, Sodankylä, Pelkosenniemi ja Inari. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa maan etelä- ja keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kemijärvi ja Enontekiö.

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.6.

Naapurit

18.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image