Vieras

Mainos

Tulevaisuutta rakennetaan jo koulun perusasteella

Vieras 3.10.2017 12:00
Jouko Niinimäki

Suomen tulevaisuus rakentuu korkean osaamisen varaan, ja yhä suurempi osa ikäluokasta on koulutettava pitkälle.

Tänään koulutustaan hankkivat nuoret tulevat työurillaan kohtaamaan osaamisvaatimuksia, joita emme edes osaa vielä tarkalleen ennustaa.

Ainakin teknologinen kehitys ja kansainvälistyminen tulevat muuttamaan työtehtävien luonnetta.

Sekä yksilön että yhteiskunnan edun vuoksi koulutuksen opiskelijavirtojen tulisi olla tasapainossa yhteiskunnan osaajatarpeiden kanssa.

On erittäin tärkeää, että korkeakouluihin ja ammatillisiin opintoihin ohjautuu sopiva määrä opiskelijoita ja kaikille nuorille löytyy joku ammattiin asti yltävä koulutuspolku.

Muutamassa kymmenessä vuodessa sellaisten työpaikkojen, joissa pärjää ilman vähintään toisen asteen koulutusta, osuus on laskenut dramaattisesti. Jos koulutus jää peruskouluun, on työttömyyden ja syrjäytymisen riski suuri.


Opinpolku
kohti ammattia alkaa jo varhaiskasvatuksesta. Perusasteen koulut ovat paikka, jossa suunnat alkavat vähitellen valikoitua.

Kun koulu sujuu perusasteella hyvin, ovat valintamahdollisuudet peruskoulun jälkeen laajemmat kuin niillä oppilailla, joiden arvosanat ovat heikommat.

Tämä johtuu järjestelmästä, jossa opiskelijat valitaan jatkokoulutuksiin opintomenestyksen perusteella.

Vanhempien esimerkillä ja kannustuksella on ratkaiseva vaikutus siihen, millaiseen koulutukseen nuori hakeutuu.

Kasvuympäristöstä saadut mallit ja vaikutteet ovat niin vahvoja, että puhutaan koulutuksen periytymisestä. Koulunkäynnin kannustaminen ja siinä auttaminen on suuri apu, jota vanhempi voi lapselleen antaa elämää varten.


Perusopetuksessa
, kuten koulutuksessa aina, on opettajan merkitys suuri. Mitä enemmän opettajalla on aikaa oppilaille, sitä paremmin oppilaiden yksilökohtaiset erot voidaan ottaa huomioon.

On aina lapsia, joiden tarve ohjaukselle on huomattavasti suurempi kuin muiden. On tärkeää, että koulunkäynninohjaajien resurssit ovat riittävät.

Myös ryhmäkoolla on merkitystä, sillä isommassa ryhmässä opettajan oppilasta kohti käytettävissä oleva aika on pienempi.

Opinto-ohjaajien jakamalla tiedolla, ohjauksella ja kannustuksella on suuri merkitys myöhemmin tehtäville valinnoille sekä motivaatiomielessä että opintomenestyksen kautta.

Koulujen henkilökunnan tekemän työn lisäksi myös käytössä olevien oppimateriaalien laatu ja koulun tilat vaikuttavat motivaatioon, oppimistuloksiin ja jatkovalintoihin. Kaikille oppilaille pitää pystyä tarjoamaan laadukas ja inspiroiva oppimisympäristö.


Eräillä,
erityisesti tekniikan aloilla kärsitään jo korkeakoulutetun työvoiman puutteesta. Näille aloille hakeutuminen edellyttää lukion luonnontieteiden ja matematiikan hyvää hallintaa. Vaikka lukio olisikin käytynä, voi moni koulutusala sulkeutua matematiikan, fysiikan tai kemian puutteeseen.

Luonnontieteiden ja matematiikankin (LUMA) osalta menestys alkaa perusasteelta.

Jos perusopetuksessa kiinnostus matematiikkaa kohtaan on suuri ja menestys on hyvää, lukiossakin vaihtoehdoksi valikoituu helposti pitkä matematiikka.

Jos fysiikka ja kemia ovat kiinnostavia perusasteella, on varsin todennäköistä, että niitä valikoituu myös ylioppilastutkinnossa kirjoitettaviin aineisiin.

Noilla aineyhdistelmillä korkeakoulutukseen pääseminen on usein helppoa. LUMA-aineita vaativissa koulutusohjelmissa opiskelijoista on valtakunnallisesti pulaa, vaikka monet niistä juontuvat ammatit ovat varsin hyvin palkattuja.

Myös ammatillisessa koulutuksessa on yhä vaativampia ja teknisempiä opinto-ohjelmia, joihin edetään lukiopohjalta tai suoritetaan kaksoistutkinto.


Taitavat
opettajat, laadukkaat oppimismateriaalit, tarpeeksi pienet ryhmäkoot ja sopivat tilat vaativat panostuksia, joten loppujen lopuksi koulutustuloksissakin raha ratkaisee. Hyvillä resursseilla saadaan aikaan hyviä oppimistuloksia.

Valitettavasti edes perusasteen ja toisen asteen koulutuksessa ei ole käytettävissä rajattomia resursseja, vaan rahan käyttöä joudutaan varmasti miettimään kovasti. Oppimistulosten kannalta tärkeintä on panostaa opetusta tekevään henkilökuntaan.


Onnistunut
yksilöä ja yhteiskuntaa palveleva koulutuskokonaisuus vaatii laadukkaan perusopetuksen, sopivan määrän erilaisia jatkokoulutuspaikkoja aikuiskoulutusta unohtamatta sekä oikeanlaisen, kustannustehokkaan oppilaitosverkon, joka koostuu sopivasta määrästä oikein sijoittuneita laadukkaita yksiköitä.

Yhtälö ei ole helppo, mutta sen ratkaiseminen tulee palkitsemaan.


Kirjoittaja Jouko Niinimäki on Oulun yliopiston rehtori.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Rauta taotaan jo paljon aikaisemmin eli varhaiskasvatus on numero 1. Siitä se lähtee. Valmius isoihin salpaisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielestäni perusopetuksessa ei tulisi painottaa yksilökohtaista opetusta. Tämä voi johtaa siihen, että lahjakkaat saavat hyvää opetusta, ja muut keskinkertaista tai huonoa opetusta. Lahjakkuus eri ihmisillä ilmenee eri ikäisenä. Voi olla, että oppilaan lahjakkuus tulee ilmi esimerkiksi 15 vuoden iässä. Yksilökohtaisessa opetuksessa tälläinen oppilas olisi syrjäytetty jo melkein 10 vuotta aikaisemmin. Koulujen ongelma on myös resurssien sekalaisuus. Oppilas joutuu tekemisiin hyvin monenlaisten päsmäreiden kanssa, joiden rooli oppilaalle ei aina ole selvä. Ja kun koulu joutuu keksimään kaikille päsmäreille töitä, on pakko seuloa joitakin oppilaita erikoiskäsittelyyn määrärahojen ja päsmäripositioiden säilyttämiseksi. Nämä oppilaat sitten demotivoituvat ja heidät pudotetaan kelkasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo on sitä teoriaa noin sen pitäisi mennä. Mutta kysykääpä niiltä koululaisilta mikä kiinnosta. Vastaus tulee takuulla yllättämään nämä teoriahenkilöt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Koillismaalla ja seuraavissa Lapin kunnissa: Posio, Kemijärvi, Salla, Sodankylä, Pelkosenniemi ja Savukoski lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi sunnuntaina aamupäivällä Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakunnissa lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Merja Kyllönen ylivoimainen !

340 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eri ikäluokkien kulutusmahdollisuudet ja -tottumukset

Millaisen neuvon antaisit nuorille sukupolville heidän eläkkeidensä suhteen, jotta he eivät joutuisi vastaavaan tilantee... Lue lisää...
Olet sitä mitä salaa...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

20.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image