Vieras

Mainos

Maa­kun­ta­uu­dis­tus vai alueuudistus?

Vieras 1.12.2017 12:00
Kyösti Oikarinen
Kyösti Oikarinen

Maakunta- ja sote-uudistuksesta tulisi alkaa käyttää nimitystä aluehallintouudistus, koska nykyinen nimi luetaan kuin kyse olisi vain maaseudun kehittämisestä. Muutos kuitenkin koskee nimenomaan kaupunkeja ja kaupunkiseutuja. Pohjois-Pohjanmaalla Oulu yksinään on jo puolet maakunnan asukkaista.

Pelätään, että maakunnista tulee vallankäyttäjä, jota liiaksi ohjaa valtio ja joka ei tunnista kaupunkien erityistarpeita.

Ennakkolaskelmat osoittavat, että tulevan maakuntavaltuuston enemmistö tulee Oulun kaupungista. Maakuntauudistuksen valmistelussa ovat olleet oululaiset viranhaltijat jo Popster-hankkeen alusta lähtien keskeisessä roolissa ja poliittisen seurantaryhmän jäsenistä puolet on oululaisia päättäjiä. Meidän kaupunkilaisten panos jo valmisteluvaiheessa on vahva.

Valtion vaikutusvalta ei kasva, osittain jopa vähenee. Sosiaali- ja terveystoimea on aina ohjattu valtionosuusrahoituksien, normien ja säädösten kautta.

Monet näistä määräyksistä jää edelleen voimaan ja määrittelee tulevan maakunnan toimintaa. Muut maakunnalle tulevat tehtävät siirtyvät valtiolta paikallisen, demokraattisesti valitun maakuntavaltuuston vastuulle ja näin alueen asukkaiden vaikutusvalta jopa kasvaa.

Maakuntakaava ja maakuntaohjelma ovat tällä hetkellä kuntayhtymän vastuulla. Kun ne siirtyvät uudelle maakunnalle, on myös sen demokraattinen ohjaus nykyistä suorempaa.

Kasvupalveluissa on tärkeää mahdollistaa yhteistyö maakunnan ja kuntien kanssa. En ole ihan saanut kiinni siitä, miksi Helsinki-vetoisesti yritetään kaataa maakuntauudistusta kasvupalvelujen takia.

Jos uudistus todellakin kaatuisi, eivät kasvupalvelut tulisi kuntiin vaan jäisivät entisiin asemiin, suoraan valtion ohjaamiin TE- ja ELY-keskuksiin.

Sote-maakuntauudistuksen tärkein päämäärä on tasoittaa eroja palvelujen saatavuudessa. Oma kokemukseni erikoissairaanhoidosta on se, että kunta järjestäjänä on aivan liian haavoittuvainen ja kuntakohtaiset erot esimerkiksi lähetekäytännöissä saattaa vierekkäisten kylien asukkaat eriarvoiseen asemaan.

Liikaa on ehkä keskitytty uudistuksen säästötavoitteeseen ja se on viestitetty väärin. Päämäärä on vähentää kasvua siten, että vuonna 2030 meidän sosiaali- ja terveyspalvelut tuotetaan 3 miljardia euroa halvemmalla kuin jos jatkettaisiin nykyisellä järjestelmällä.

Kyse ei ole leikkauksesta ja Oulun kaupunki toimii tässä hyvänä esimerkkinä, kun on taittanut viime vuosien voimakkaan kasvun.

Kasvun taittaminen ei onnistu ilman laajaa jopa eettis-moraalista keskustelua. Kehittyvä lääketiede tuo uusia, tärkeitä ja kalliita hoitomuotoja. Geeniterapia, ihmisen varaosat ja yksilöllinen lääketiede ovat hienon kehityksen tulos parantaen monien harvinaisten sairauksien hoitomahdollisuuksia, mutta samalla joudumme varaamaan entistä isomman osuuden julkista rahoitusta terveydenhuollon kustannuksiin.

Aluehallintouudistuksen ongelma on se, että vuoden lisäaika alkaa osoittautua virheeksi. Työtä on paljon ja siksi lisäaika oli jopa toivottu, mutta nyt näyttää siltä, että kuntien kärsivällisyys pettää.

Länsi-Pohjan kuntien kokonaisulkoistus vaikeuttaa Lapin maakunnan muodostamista ja Siikalatvan erikoissairaanhoidon etäpiste Oulun kaupungissa sekoittaa pakkaa entisestään.

Siikalatvan päätös siirtää erikoissairaanhoidon palvelut Oulussa sijaitsevan Mehiläisen vastaanotolle perustuu vuonna 2014 voimaan tulleeseen lakiin, jossa valinnanvapautta laajennettiin. Tämäkin on toki mutkan kautta alueuudistuksen syy, kun kunnat – muutosta pelätessään – päätyvät tekemään ulkoistuksia jotka koskevat myös erikoissairaanhoitoa. Jotta tauti ei pahenisi, pitää sote-maakuntauudistuksen lait saattaa voimaan suunnitellussa aikataulussa. Ilman uutta järjestystä vanha laki on voimassa ja meille jää erittäin kallis ja sekava valinnanvapausmalli.

Terveydenhuollon uudelleen järjestämistä on yritetty lukuisia kertoja. On ollut paras-hanketta, yhteistoiminta-alueiden selvityksiä ja kuntaliitoksia. Nyt lopullista päätöstä odottava esitys on jatkumoa näille jossain määrin epäonnistuneille hankkeille.

Laaja yhteisymmärrys on tänä aikana vahvistunut sen suhteen, että järjestäjän pitää olla kuntaa isompi, kuntarajat pitää ylittää, tietojärjestelmien tulee olla sujuvat, sosiaalityö ja terveydenhuolto on integroitava ja perus- ja erikoissairaanhoidon raja on madallettava. Yliopistosairaalamaakunnalla on lisäksi erityinen koulutuksen ja tutkimuksen tehtävä. Kritiikin keskellä kannattaa muistaa, että iso muutos ei tule kerralla valmiiksi ja siksi valmiuksia tulee olla tarkentaa päätöksiä.

Kyösti Oikarinen on Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kesk.) ja maakuntauudistuksen seurantaryhmän puheenjohtaja.

”Työtä on paljon ja siksi lisäaika oli jopa toivottu, mutta nyt näyttää siltä, että kuntien kärsivällisyys pettää.”

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Kuuleppa Oikarinen. Aluehallinnothan purettiin, kun läänejä vähennettiin ja lääninhallitukset lakkautettiin. Oletko tätä mieltä, että nyt jälleen täytyy palata samaan byrokratian rattaaseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maakuntahallinto tällä mallilla (18 maakuntaa) on jättimäinen vallan sementointi ja palkkiovirkojen sekä paperinpyörittäjien paratiisi. Sataa erään puolueen laariin erityisesti.

Valinnanvapaus puolestaan, jos sitä ei osata tehdä oikein, voi olla jättimäinen kermankuorintaoperaatio, jossa veroeurot siirtyvät osin - ja täysin mitään tekemättä (jos henkilö ei käy hoidossa kertaakaan, silti maksetaan ns. perusmaksu) - yksityisen firman kautta kevyemmin verotettuihin maihin (konserilaina- jne. järjestelyillä).

Ideana kumpikin on hyvä, _jos_ ne toteutettaisiin järkevästi

a) maakunnat: selvästi pienempi määrä maakuntia kuin nykyinen esitys (18 kpl). ELY/AVI, sairaanhoitopiirit jne. himmelit mäkeen ja tiukka mutta kattava maakuntahallinto. Tiedä vaikka olisi jopa tehokkaampi kuin nykymalli. No, saa sitä toivoa.

b) valinnanvapaus: jos yksityinen ei saa kuoria kermaa päältä, vaan saa maksun vain hoidosta (ei siitä että ollaan "listalla") ja vastataan kustannuksista vaikka menisi hommat pieleen (siis ei niin, että julkinen hoitaa jos yksityisellä meni homma pieleen). Tällöin asiakas päässee hoitoon nopeammin ja kilpailu tuo (lisä)tehoa sekä julkiselle että yksityiselle. Sairauksien kesto lyhenee eikä tauti pääse pahenemaan. Tästä hyötyvät sekä potilaat, työnantajat että yhteiskunta kokonaisuudessaan. Lisäksi jos julkinen on oikeasti (yhtä/lähes yhtä) tehokas (kuin yksityinen), ei yksityinen pysty ikinä kilpailemaan julkista vastaan, koska julkisen ei tarvitse tehdä voittoa.

Valitettavasti poliitikoilla ja puolueilla näyttäisi unohtuneen sekä asiakas että veronmaksajat.

Vielä valitettavampaa on se, että koska äänestäjät tulevat äänestämään näitä samoja tyyppejä / puolueita jatkossakin, niin puolueet tietävät voivansa tehdä näin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon raja madaltuu kun niitä varten on suunnitteilla kaksi eri organisaatiota (yhtiö pt hoitoon ja liikelaitos erik.sair. Hoitoon)? Ehkä Kyösti kertoo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinhän tässä kävi, että kun maahan olisi pitänyt saada tasa-arvoinen ja kustannustehokas terveyspalvelujen toteutus, niin keskustaa kiinnosti vain tämä maakuntahallitusintoilu ja kokoomusta valinnanvapaus ja terveyspalvelumiljardien sysääminen isoille yksityisille firmoille. Kansalaisia ei kiinostanut lainkaan mikään aluehallintouudistus, toivottiin ja uskottiin, että tämä hallitus hoitaisi terveys- ja sosiaalipalvelut yhdenvertaisiksi läpi maan. Keskustan ja kokoomuksen poliitikot niin maakunta- kuin valtakuntatasollakin saavat katsoa peiliin. Sote-sekoilu on johtamassa sellaiseen kaaokseen, että jonkun tahon, joka vieläkin ajattelee koko maan parasta, tulisi puhaltaa peli poikki ennenkuiin on liian myöhäistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Muutos kuitenkin koskee nimenomaan kaupunkeja ja kaupunkiseutuja".
Justiinsa niin. Niin sen maakuntahallinnon uudistuksen pitäisi olla. Syytä vahvasti epäillä meneekö niin.
Kerrankin joku kepulainen haraa vastaan tuota Vehviläisen , Pekkarisen , Kääriäisen suurta saavutusta , joka "viedään maaliin", menkööt kokoomuksen soten "valinnanvapaus" syteen taikka saveen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toimipisteitä lakkauttamallako ajattelitte tasoittaa palveluiden saatavuutta, tasaistahan se on kun kukaan ei saa enään palveluita?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uudistus on susi. Susi tulee. Siis ei tule. Susi tulee. Ei tulekaan. Susi tulee. Susi söi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on erittäin huono Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan ja Pohjanmaan maakunnissa lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi. Ajokeli on huono aluksi Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kolari, Muonio ja Kittilä lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi. Ajokeli on huono maan pohjois- ja itäosassa sekä Ahvenanmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

259 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eri ikäluokkien kulutusmahdollisuudet ja -tottumukset

Mainitsemaasi miesten keski-eläkettä 2100€/kk saa tällä hetkellä alle 10% mies eläkeläisistä. 8% jos kohtuu tarkkoja oll... Lue lisää...
Taas tätä...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

24.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image