Mainos

Kuljetusalan työoloja perataan Euroopan unionissa pohjamutia myöten

Merja Kyllönen on euro-parlamentaarikko (vas.) Suomussalmelta.
Vieras 6.2.2018 20:00
Merja Kyllönen
Merja Kyllönen on euro-parlamentaarikko (vas.) Suomussalmelta.

Paluu presidentinvaalien jälkeiseen arkeen on alkanut, ja omalla kohdallani se tarkoittaa paluuta työntekijöiden oikeuksien puolustamiseen EU-tasolla.

Ennen vaaleja työpöydälleni jäi kesken kuljetusalan lähetettyjä työntekijöitä koskeva lainsäädäntökokonaisuus. Tiimini on vaalikiertueeni aikana jatkanut neuvotteluja ja tämän täysistuntoviikon aikana kalenterini pullistelee aiheeseen liittyviä tapaamisia.

Lähetetyt työntekijät ovat EU-maasta toiseen työhön lähetettyjä työntekijöitä. Esimerkiksi Suomeen lähetetyt työntekijät työskentelevät tavallisesti muussa valtiossa kuin Suomessa ja tulevat Suomeen vain rajoitetuksi ajaksi.

Työntekijöitä voidaan lähettää alihankintana, vuokratyönä tai usein myös kansainvälisen konsernin sisäisenä siirtona.

Lähetettyjä työntekijöitä koskevan lainsäädännön harmaita alueita on pyritty viime syksyn aikana selkeyttämään: olin itse äänestämässä parlamentin työllisyys- ja sosiaalivaliokunnassa lokakuussa direktiiviin tehtävistä tiukennuksista.

Valiokunnan äänestyksen tulos auttaa taistelussa sellaista liiketoimintaa vastaan, joka kasvattaa voittoja polkemalla työntekijöiden sosiaalisia olosuhteita. Valiokunnan kanta muun muassa tarkentaa työehtosopimusten määritelmää, alihankintaa koskevia määräyksiä ja laajentaa direktiivin sosiaalipoliittista oikeusperustaa.

Lähetettyjä työntekijöitä koskevaan direktiiviin täsmennettiin lisäksi, että maantieliikenteen lähetetyt työntekijät tulevat oman sektorikohtaisen lainsäädännön piiriin EU:ssa. Juuri tämä kokonaisuus on nyt työn alla.

Lähetetyt työntekijät eivät tee näkyväksi vain EU-maiden erilaisia työehtoja tai sosiaaliasioita, vaan läpivalaisevat myös sisämarkkinoiden toiminnan. Harjoitammeko EU:n sisällä reilua kilpailua? Kuinka suhtaudumme työntekijöiden oikeuksiin? Kuinka hyvin toimii tiedonvaihto jäsenmaiden viranomaisten kesken?

Ja miten suhtaudumme silloin, kun EU:n alueella toimivat kuljetusyhtiöt hommaavatkin kuskit halvemmista, EU:n ulkopuolisista maista?

Kuljetusalalla lähetettyjä työntekijöitä koskevan lainsäädännön käytännön toimeenpano on hankalaa, sillä direktiiviä ei ole suunniteltu työkseen liikkuvien tai monimutkaisten kansainvälisten kuljetusoperaatioiden näkökulmasta.

Alihankintaketjut ovat yleensä pitkiä: esimerkiksi yritys Espanjasta tilaa tavaran Saksassa toimivalta huolintayritykseltä, joka puolestaan antaa kuljetuksen Puolassa toimivan yrityksen hoidettavaksi ja kuljetus tapahtuu Ruotsista Espanjaan. Usein tuossa ketjussa on vielä pari alihankintaporrasta lisävaltioineen lisää.

Lainoppineiden mukaan direktiivi on kuljetusalan näkökulmasta niin tulkinnanvarainen, että totuuden selvittäminen vaatii oikeuslaitoksen käsittelyn.

Epäselvä tilanne on johtanut kuljettajien osalta harmaaseen alueeseen, jota ahneimmat yritykset ovat käyttäneet hyväkseen. Kuljettajien sosiaalisia oikeuksia polkumyydään ja on tapauksia, joissa voidaan puhua jopa orjatyövoiman käytöstä: kuskit saattavat viettää jopa kuukausia kiertolaisina Euroopan teillä pääsemättä kotiin.

Voi vain miettiä, millaista elämä on tienvarsiparkkipaikoilla, joissa hygieniaolot ovat monessa paikassa vähintään kyseenalaisia. Ja kun ainoa nukkumapaikka kuukausien ajan on rekassa, on sillä vaikutuksensa myös teiden turvallisuuteen.

Selkeille ja helposti sovellettaville ja täytäntöönpantaville säännöille on siis tarvetta.

Omalle työlleni lähtökohta on orjatyövoiman käytön lopettaminen, kuljettajien sosiaalisten oikeuksien ja olosuhteiden tasapuolistaminen ja parantaminen koko EU:n alueella, väärinkäytösten lopettaminen ja niiden yritysten rankaiseminen, jotka eivät pelaa sääntöjen mukaan.

Alihankintaketjuja on tervehdytettävä, ketjuvastuu asetettava ja jos rikkeet toistuvat, on kovimpana keinona myös kuljetusluvan menettäminen toistuvista rikkeistä.

Lähetettyjä kuljettajia koskeva erityislainsäädäntö on osa laajempaa EU:n komission ”tieliikenteen liikkuvuus” -pakettia (mobility package). Tieliikenteen työntekijöiden sosiaalisia kysymyksiä tarkastellaan usean toisiinsa kietoutuvan lainsäädäntöehdotuksen kautta: lähetetyt kuljettajat, ajopiirturit, kabotaasi sekä kuljettajien ajo-ja lepoajat.

Olen itse mukana useissa keskeisissä lakihankkeissa, joten tässä on keskeinen paikka ja mahdollisuus pistää kuljetusalan sosiaalista puolta kuntoon monelta suunnalta!

Työntekijöiden oikeuksien puolustaminen on EU-tasolla jokapäiväistä työtä. Voittoja saa tavoitella, mutta se ei saa tapahtua työntekijöiden oikeuksia polkemalla.

Tavoitteena pitää olla, ettei työntekijän kärsimys enää tulevaisuudessa voi olla yhdenkään EU-maan tai eurooppalaisen yrityksen ”kansallinen kilpailuetu”.

Merja Kyllönen on euro-parlamentaarikko (vas.) Suomussalmelta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Viesti poistettu

Niinpä sinäkin olet asenteillasi auttamassa päiväuneksi jäämistä; kannattaisi ehkä itsekin yrittää tehrä jotain asioiden parantamisen puolesta, eikä niitä vastaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lapsella kaksi äitiä ?

300 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

suvi linden sopeutumis eläke

Kenen rahalla ja palkkaamana Suvi matkustelee ympäri maailmaa? Ei se ilmaista ole edes entiselle ministerille. Joku maks... Lue lisää...
Kenen rahalla?

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.2.

Naapurit

20.2.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image