Pääkirjoitukset

Ruokahävikki alas kaikin keinoin

Pääkirjoitukset 12.8.2017 0:00
Pääkirjoitus

Ruokakaupoissa leviää käytäntö, jossa elintarvikkeita saa suurilla alennusprosenteilla edullisempaan hintaan viikonpäivän ja kellonajan mukaan. Tarkka kuluttaja osaa nykyisinkin hyödyntää punaiset alennusmerkit, mutta vastaisuudessa käytäntö laajenee.

Ruokahävikin vähentämisen lisäksi kauppa pyrkii luonnollisesti kasvattamaan myyntiään ja houkuttelemaan asiakkaita ostoksille illan myöhäisinä tunteina. Vaikka kuluttaja hyötyy ja ruokahävikki pienenee, asiakas voi kokea hämmentävänä sen, että hinnat vaihtelevat.

Kellonaikaan ja viikonpäivään sidotuille rajoitetuille alennuskampanjoille on olemassa ilmiselvä markkinarako. Muuttuva hinnoittelu muuttaa myös kuluttajien vaatimuksia ja ostoskäyttäytymistä.

Jatkuva hintatason vaihtelu monella muulla elämän alueella on vakiintunut ilmiö. Käyttöastetta pyritään tasaamaan esimerkiksi matkustajaliikenteessä ja matkailubisneksessä, joissa matkalippujen ja hotellivarausten hintavaihtelut voivat olla huomattavia.

Tarjoushaukat hyötyvät, mutta käsitys normaalihinnasta voi hämärtyä. Kilpailu painaa hintoja alas pysyvästi. Ruokakaupat ovat lisäksi auki kaikille, eivätkä tarjoukset rajoitu vain kanta-asiakkaille.

Kaikkia tuotteita koskevia yleisalennuksia tuskin on tulossa, vaan alennukset kohdentuvat helposti pilaantuviin tuoretuotteisiin tai elintarvikkeisiin, joissa parasta ennen -päiväys lähenee tai on ylittynyt.

Parasta ennen -päiväys ei tarkoita sitä, että tuotetta ei saisi myydä tai sitä ei voisi käyttää. Viimeisen käyttöpäivän jälkeen tuotetta sen sijaan ei saa myydä eteenpäin.

Kuluttajat vieroksuvat kuitenkin sitä, että parasta ennen päiväystä lähenevistä tai kolhiintuneista elintarvikkeista pyydetään normaalihintaa. Ruokahävikin nimissä niitä on järkevä myydä alennuksella.

Koska elintarvikkeita on tarjolla yllin kyllin, tuoreusvaatimuksista on helppo pitää kiinni. Säästäväiset kotikokit ovat kuitenkin iän kaiken osanneet hyödyntää vanhentuneet suurimot, kovettuneet leivänkannikat, eilispäivän puurot, vellit, kastikkeet ja jogurtit ruoanlaitossa ja leivonnassa.

Ruokahävikin vähentämiseksi on mahdollista toimia monella tavalla. Uusi lupaava markkina-alue on ylijäämäelintarvikkeiden myynti. Tukkurit, valmistajat ja maahantuojat myyvät poisto- ja hävikkieriä yrityksille, jotka kauppaavat tavaran edelleen netissä eteenpäin. Lisäksi ruokakaupat jakavat myymättä jääneitä tuotteita hyväntekeväisyyteen tai teollisten prosessien raaka-aineeksi. Ravintolat puolestaan myyvät ylijääneitä annoksia alennuksella.

Ruokahävikin kimppuun kannattaa käydä kaikin mahdollisin keinoin. Hävikkiä syntyy elintarvikeketjun jokaisessa vaiheessa alkutuotannossa, teollisuudessa, kaupassa ja ravitsemuspalveluissa, mutta eniten kotitalouksissa.

Koko ruokahävikin noin 500 miljoonasta kilosta kotitalouksien osuus on 120 miljoonaa kiloa. Tämä tuntuu kuluttajan kukkarossa vuosittain noin 500 miljoonan euron menetyksenä.

MAINOS

Kommentoi

On kauppiaalta varastamista jos hänet pakotetaan myymään alennuksella näitä viimeisen myyntipäivän elintarvikkeita! Se syö normaalihinaisten tuotteiden myyntiä kovasti. Vanhentuneet eväät olisi parempi hävittää biojätteessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kauppojen ongelmia, miksi tilaavat ja tekevät liikaa ruokia. Kun katsoo päivittäin kauppojen valmiiksi paistettujen leipien, pullien ja valmisruokien määrää, aivan hirvittää ylenpalttinen tarjoilu. Näkee tyhmempikin, että ei mene tuollaiset määrät kaupaksi. Pakastetiskit ovat aivan liian isoja, niihin ahdetaan kuukausien edestä ruokia. Eikä mene kaikki kaupaksi, tietysti. Vihanneksia ja hedelmiä on aivan liikaa, moneksi viikoksi riittäisi nuokin määrät. Eipä säilykään hyvinä nämäkään tuotteet valossa ja lämpimässä. Ruoan tuhlaus on ahneuden ja suuruudenhulluuden seurausta. Tehdään megamerketteja, pienet lähikaupat tapetaan pois. Toisaalta, mukavahan ja helppo niissä on käydä. Tuotteiden tarjonta on ylenpalttista, näkee myös kauniita ja hyvin pukeutuneita ihmisiä. Elämä on toivoa täynnä, kun ostoskärryt ovat tavaraa täynnä. Jätteenkäsittely on nykyisin niin modernia, että ylijäämä ruoasta voidaan tehdä biokaasua tai jopa -dieseliä ja niiden pakkaukset voidaan polttaa kaukolämmöksi. On hyvä olla kuluttaja Suomessa nykypäivinä, palvelut toimivat ja luontoa säästetään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

6:20
Vesi on ollut Pohjois-Pohjanmaalla viimeksi yhtä vähissä vuonna 2006 – peltoja kuivuus kurittaa vähemmän kuin etelässä
6:01
Lakimiesliitto: Seksuaalirikoksia koskeva lainsäädäntö uudistettava – pelkkä rangaistusasteikon koventaminen yläpäästä ei muuta rangaistuskäytäntöä
6:00
Suomi palaa pikavauhtia arkeen, mutta maahan on jäämässä ulkomaisia toimittajia – "Meiltä kysytään odotetuista aiheista"
5:36
Trump Fox Newsilla: Putinin mukaan suurin ongelma maittemme välillä on Venäjä-tutkinta
1:47
Putin kiersi Fox Newsin kysymyksen, lupasiko Trump tunnustaa Krimin osaksi venäjää
1:18
CNN: USA:n senaatti haluaa ilmaista uskovansa Venäjän sekaantuneen vaaleihin
1:01
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ottaa kantaa Pussy Riotin kohteluun ja Politkovskajan murhaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa erittäin tukalaa hellettä koko maassa lukuun ottamatta Pohjois-Lappia. Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä Pohjois-Lapissa.

Metsäpalovaroitus on voimassa Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Tervola, Kemijärvi, Salla ja Muonio.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

301 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työttömät sylkykuppina

Ei ole kuitenkaan sinultakaan liika vaadittu yrittää ymmärtää yksi ihan yksinkertainen seikka. Maksan korkeita veroja. V... Lue lisää...
Tähtitenava

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

17.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image