Pääkirjoitukset

Rata odottaa li­sä­pe­rus­te­lu­ja

Pääkirjoitukset 14.3.2018 6:00
Pääkirjoitus

Rautatie Suomesta Jäämeren rannalle voi olla merkittävä ja hyödyllinen yhteys kauempana tulevaisuudessa.

Tällä hetkellä hankkeen toteuttamismahdollisuuksien yllä on huomattavan monta epävarmuustekijää.

Ihmisten ja tavaroiden liikkumisen näkökulmasta Suomi on pitkälle pääteasema. Välttämättä näin ei ole tulevaisuudessa, jos maailmankaupan painopisteet muuttuvat ja ilmastonmuutos avaa uusia kuljetusreittejä maapallon pohjoisille vesille.

Suomen on tärkeä olla valppaana, kun suuret muutokset ovat käynnissä.

Suomen liikenne- ja viestintäministeriön viime viikolla julkistama selvitys Jäämeren radasta on tällaista hereillä oloa. Nykyinen asemamme voi muuttua, jos liikenne Koillisväylällä Aasian ja Euroopan välillä kasvaa merkittävästi.

Liikenneviraston tekemä selvitys päätyi näkemykseen, että jos rata rakennetaan, järkevin linjaus kulkee Rovaniemen ja Sodankylän kautta Norjan Kirkkoniemeen. Investoinnin hinta olisi vaihtoehdossa 2,9 miljardia euroa, josta Suomen puoleisen rakentamisen hinta noin kaksi miljardia.

Reittivaihtoehtoja oli neljä muutakin, joista yksi olisi kulkenut Jäämerelle Murmanskiin Sallan ja Kantalahden kautta, yksi Kilpisjärven kautta Tromssaan ja kaksi Ruotsin kautta Norjan Narvikiin.

Kaksi selvästi edullisinta reittiä merelle olisivat yhteys Narvikiin ja yhteys Murmanskiin. Kun uudella yhteydellä aiotaan kohentaa myös Suomen huoltovarmuutta, jälkimmäinen vaihtoehto on mahdoton. Kriisiaikojen huoltokuljetuksia Suomeen ei voi laskea arvaamattoman Venäjän varaan.

Mitä kautta yhteys kulkisikaan, selvityksistä paljastuva hankkeen ylivoimaisesti kriittisin piste on rautatien taloudellinen kannattamattomuus. Konsulttiyhtiö Rambollin selvitys radan kysyntäpotentiaalista on jokseenkin tyrmäävä.

Rambollin mukaan Koillisväylälle saattaa tulevaisuudessa siirtyä joitakin irtotavaran kuljetuksia, mutta reitin merkitys tulee olemaan marginaalinen pitkään. Ja vaikka Koillisväylälle ilmaantuisi Euroopan ja Aasian välisiä merikuljetuksia, kuljetusten siirtämiselle Jäämeren rannassa kiskoille ei voi löytää perusteluja. Näin siksi, että suora merikuljetus on kustannuksiltaan merkittävästi kiskokuljetusta edullisempi.

Näin Ramboll päätyi samanlaisiin tuloksiin kuin tutkija Tuomas Kiiski pohjoista merireittiä koskevassa tuoreessa väitöskirjassaan: mitkään isot tekijät eivät tue laajaa kansainvälistä kauttakulkuliikennettä reitillä. Kiisken yksiselitteinen päätelmä on myös, ettei Jäämeren rataa kannata rakentaa.

Suomen ja Norjan yhteinen työryhmä alkaa joka tapauksessa selvittää tarkemmin ratayhteyttä Kirkkoniemeen. Vastassa ryhmällä on esimerkiksi saamelaisalueen yksimieliseltä näyttävä vastustus.

Ratayhteyden käyttöä todennäköisesti lisäisi se, jos Helsingin ja Tallinnan junatunneli joskus toteutuisi. Ilman tätä jatkoyhteyttä Keski-Eurooppaan Jäämeren rata uhkaisi jäädä vähäkäyttöiseksi pistoraiteeksi.

Jäämeren rata voi olla järkevä myöhemmin tulevaisuudessa. Tällä hetkellä perustelut radan rakentamiselle ovat vajaat. Yhteiskunnan niukkoja varoja on nyt viisaampaa käyttää nykyisen väyläverkon kohentamiseen.

MAINOS

Kommentoi

Vähän harmittaa poliitikkojen puolesta jotka uskovat tämmöiseen lapinrata utopiaan. Politikko ei pelkästään nolaa itseään vaan tekee itsestään narrin. Eniten harmittaa muiden puolesta jotka uskovat poliitikkojen narri puheita. Muut tekevät itsestään hölmön kun eivät osaa ajatella asioita analyyttisesti vaan uskotaan kaikki mitä poliitikot esittävät. Pahinta kaikista on että eräät ovat valmiita tukemaan tyhmääkin hanketta poliittisin perustein.

Tämä narri ja hölmö yhdistelmä on todella vakava asia koska tällä saadaan paljon vahinkoa aikaiseksi. Onneksi Suomi elää köyhyydessä niin rahan käyttöä sentään joudutaan arvioimaan monella eri tavalla. Auta armias jos Suomi olisi rikas valtion niin silloin miljardeja tuhlattaisiin täysin turhiin hankkeisiin.

Suomessa pitäisi tapahtua poliittinen revoluutio jossa tämä hölmöys ja poliittinen narrimaisuus lopetettaisiin. Asioita pitäisi päättää huomattavasti enemmän analyyttiselta pohjalta kuin poliittisen vakaumuksen perusteella. Esimerkiksi juuri tämän ongelman takia Sipilän hallituksen sote-uudistus on menossa täysin pieleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raportti ja erityisesti tiedotusmateriaali on kirjoitettu varsin hämäävästi. Tarkempi lukeminen paljastaa muutamia seikkoja:
- Radan tarve ja kannattavuus perustuu lähinnä Lapin kaivosten tarpeisiin - kaikki muu jää marginaaliseksi.
- Kaikki kannattavuuslaskelmat ja muut konkreettiset tiedot on piilotettu konsulttimateriaaliin eikä kaikkia paljasteta niissäkään
- H/K-suhteen mukaan jokainen vaihtoehto on selkeän kannattamaton, jopa kaikkein optimistisimmilla oletuksilla (tarkat arvot on piilotettu)
- Jatkotarkasteluun valittiin vaihtoehto, joka on kaikkein kallein Suomen puolella ja halvin Norjan perusteella. Valinnan perusteita ei juurikaan avattu. Tuli vaikutelma, että Norja teki valinnan oletuksin, että kukin maa vastaa oman puolensa kustannuksista.
- Kolarin-Kilpisjärven radan päätepisteeksi oli määrätty Tromssa. Skibotn ei ollut vaihtoehtona, vaikka se säästäisi kustannuksia yli 3 miljardia euroa. Miksi?
- Kiiruna-Narvik hylättiin lähinnä siksi, koska radalle ei mahdu. Ei tullut mieleen, että radan kapasiteetin lisäämiselle voisi olla muitakin synergisiä tarpeita kuin Suomen Jäämeri-yhteys?
- Jokaisen vaihtoehdon kustannuksiin on laskettu sama 500 miljoonaa sataman rakentamiseksi tai laajentamiseksi.
- Suomalaisen rataverkoston kohennuskustannuksia ei ole laskettu. Jos Jäämeren radan liikenne jää niin pieneksi, että nykyradan kapasiteetti riittää lisääntyvän liikenteen palvelemiseksi, niin radalle ei taatusti ole tarvetta.
- Vaihtoehtoiskustannuksia kaivoskuljetuksista Suomen satamiin ei ole tutkittu.
- Huoltovarmuutta ja kriisiturvallisuutta ei ole juurikaan selvitetty: Eikö Kirkkoniemen rata jäisi aika avoimeksi venäläisten sabotaasille ja sataman sulkemiselle? Tosin tosisodassa Kilpisjärven ratakin olisi aika helppo katkaista. Onko sillä siten edes merkitystä?

Yhteys Tallinna-tunneliin jää varmasti merkityksettömäksi. Mitään tavaraa ei kuljeteta merkittävässä määrin junalla Jäämereltä-Keski-Eurooppaan, jossa on satamia lähempänäkin. Taitaapi ministeri hehkuttaa Jäämeri-rataa vain saadakseen tukea järjettömälle Tallinna-tunnelille.

Lopulta olen samaa mieltä, mihin pääkirjoitus päättyy: "Yhteiskunnan niukkoja varoja on nyt viisaampaa käyttää nykyisen väyläverkon kohentamiseen."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen etu ensimmäiseksi eli tehdään Suomen ja varsinkin Lapin maanteistä ja rautateistä houkutteleva reitti norjalaisille ja venäläisillekin. Suunta on pohjoisesta etelään, keski-Eurooppaan. Tietenkin otetaan Suomen liikenneyhteyksien käytöstä maksu ulkomaalaisilta. Rautatie pitäisi laajentaa Lapissa lenkiksi Kolari - Kittilä - Sodankylä - Kemijärvi - Rovaniemi. Tähän rataan hyvät tieyhteydet pohjoisesta Norjan rajalta ja Sallasta Venäjän rajalta. Alkaa ihmiset ja tavara liikkumaan Lapissa uudella tasolla, varsinkin Norjasta ja Venäjältä Suomen kautta. Kaasu- ja öljyputki Norjan öljy- ja kaasukentiltä Suomeen ja täältä jopa keski-Eurooppaan olisi piste iin päälle, raha ja energia virtaisi Suomeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajatus siitä, että Keski-Euroopan talousalueelta rahdattaisiin tavarat suomen kautta jäämerenrannalle ja sitten laivaan on utopiaa, toiveajattelua vailla realistista näkemystä. Toinen vielä huuhaampi asia on rautatietunnelin kaivaminen suomenlahden alitse Tallinnaan. Ei riitä se, että tehdään rautatieyhteys jäämerelle Norjan rannikolle. On myös tehtävä tavaralle terminaalit, tullin toimitilat ja passintarkastuksen toimitilat ja laitteet, satamalaitteet, laiturit ja ruopattava merenpohja suurille aluksille. Lisäksi maksettava vuokraa Norjalle rautatien maapohjasta ja sataman käytöstä.

Tallinnan tunnelin rakentaminen edellyttäisi kahta rautatieväylää tunneliin ja huoltotietä radan tarkastusta ja kunossapitoa varten sekä sähköistämistä . Siis tunneli jonka sisämitat olisivat noin leveyttä 50 m ja korkeutta 25 m ja pituutta 100 kilometriä. Maan alle meno ja maan alta nousu vaatinee noin 10 kilometrin pituisen valmisteluosuuden. Tunnelin olisi oltava noin 400m syvyydessä, kenties vieläkin syvemmässä, ei sen katto saa romahtaa pienen maanjäristyksen sattuessa. Maanjäristyksiä esiintyy myös meidän maaperässä. Epävarmuustekijöitä löytyy lisääkin ja kustannukset kasvavat henkkeen etenemisen myötä monin kertaiseksi alun suunnitelasta. Nuo suunnitelmat ovat typeryyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

47
Kaupunginvaltuusto linjasi: Oulun lukioista ei päätetä osana palveluverkkouudistusta
30
Kiikelin Löylymaailman suunnitelmia kiiteltiin – veneharrastajia huolettaa sataman toimivuus, oululaiset toivovat savusaunaa
24
Trump haluaa luoda Yhdysvalloille "avaruusvoimat" – pelkkä läsnäolo avaruudessa ei riitä takaamaan Yhdysvaltojen puolustusta
19
Oulun kaupunginteatterin ongelmat menivät kirjelmänä hallitukselle – ”Kattava asialista siitä, mitä teatterissa henkilö­kunnan sisällä tapahtuu"
17
Oulun yliopiston tutkimus: Geenivirhe voi aiheuttaa nuoria tappavan sydänlihasfibroosin
17
Kunnat maksoivat palkkoja väärin perustein vuosien ajan – maksettavaksi lankeava summa voi olla yli 10 miljoonaa euroa
16
Lomallakin kannattaa muistaa nauttia alkoholia kohtuudella, tissuttelu hankaloittaa stressistä ja rasituksesta palautumista

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Varsinais-Suomen ja Uudenmaan maakunnissa länsituuli on vaarallisen voimakasta iltapäivällä ja illalla, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s. Ahvenanmaan, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Kainuun, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa länsituuli muuttuu voimakkaaksi, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja länsiosassa, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia.

Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja länsiosassa, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

MV lehden kommentointi

182 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

-ei pääse pm:ksi moinen kieroilija, ajanut Suomen katastrofiin Soten, Aktiivimallien, työläisten työaikojen pidentämisel... Lue lisää...
ei jatkoon

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.6.

Naapurit

19.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image