Pääkirjoitukset

Mainos

Mopoautoista päästävä eroon

Pääkirjoitukset 17.7.2017 0:00
Pääkirjoitus

Liikenne- ja viestintäministeriö on aloittanut selvityksen nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöön ottamisesta. 40–60 kilometrin tuntinopeutta kulkevilla kevytautoilla voitaisiin korvata nuorten suosimat mopoautot. Selvityksen motiivina on liikenneturvallisuuden lisääminen.

Mopoautojen turvattomuus on herättänyt täysin aiheellisesti huolta jo pitkään. Törmäystilanteessa mopoauton kori on heikko kuin kananmunan kuori. Yhteenajossa kevyen nelipyörän rakenne ei suojaa kuljettajaa eikä matkustajaa.

Videot mopoautoille tehdyistä kolaritesteistä ovat karmeaa katsottavaa. Nokkakolarin kaltaista etutörmäystä mallintava testi osoittaa, että jo viidenkymmenen kilometrin tuntinopeudella ajettu kolari rikkoo ajoneuvon rakenteen täysin. Turvavyöt pettävät, ja testinuken pää osuu ohjauspyörään myös turvatyynyllä varustetussa mallissa.

Sivutörmäyksissä suojaa on vielä vähemmän. Kylkikolarissa vakavan loukkaantumisen riski on huomattava. Testitulokset osoittavat, ettei mopoautojen turvallisuudessa ole juuri tapahtunut kehitystä.

Mopoautot ovat suhteellisesti tarkastellen osallisina selvästi useammissa onnettomuuksissa kuin henkilöautot ja kaksipyöräiset mopot. Ajoneuvokantaan ja vakuutusten määrään suhteutettuna vuonna 2012 mopoautoille tapahtui 88 liikennevahinkoa tuhatta mopoautoa kohden. Vastaava luku oli mopoilla 21 ja henkilöautoilla 31.

Mopoautojen liikennevahingot ovat lähes kaksinkertaistuneet vuosien 2010–2014 aikana.


Suomessa
tuntuu vallitsevan miltei kansallinen konsensus muutoksen tarpeellisuudesta. Niin päättäjät kuin liikenneturvallisuuden asiantuntijat haluavat päästä eroon turvallisuudeltaan kehnoista mopoautoista.

Monet käytännön asiat puhuvat muutoksen puolesta. Henkilöauto on sekä aktiiviselta että passiiviselta turvallisuudeltaan kaikin tavoin mopoautoa parempi vaihtoehto. Uuden A-segmentin henkilöauton saa sitä paitsi samaan hintaan kuin mopoauton.

Nopeuden rajoittaminen onnistuu parinsadan euron ohjainlaitteella. Rajoitin voidaan helposti poistaa ja ajoneuvo muutoskatsastaa, kun nuori saa henkilöauton ajamiseen oikeuttavan ajokortin.

Tähän asti uudistushalut ovat tyssänneet EU-direktiiviin. EU-säädösten on katsottu estävän uuden kansallisen ajoneuvoluokan käyttöön ottamisen.

Nyt kelkka on kuitenkin kääntymässä. Unionin sisämarkkinoista vastaavan komissaarin Elżbieta Bieńkowskan mukaan EU ei ole esteenä, mikäli Suomi haluaa ottaa nopeusrajoitetut henkilöautot käyttöön. Bieńkowska katsoo, että asian hyväksyminen ja täytäntöönpano ovat kunkin jäsenmaan omalla vastuulla.

EU-kortti on näin ollen tehty tyhjäksi, joten asiassa voidaan edetä halutessa hyvinkin nopeasti.  

Liikenne- ja viestintäministeriön asiasta aloittaman selvityksen tuloksia voidaan odottaa loppuvuoden aikana. Pian sen jälkeen ministeriön soisi tuovan eduskunnan käsittelyyn lakiesityksen kevytautojen sallimisesta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Vaatimuksella mopoautot pois liikenteestä, sillä lakaistaan vain ongelmat maton alle. Kuten jutun kirjoittaja selittää ei mopoauto suojaa matkustajiaan kolaritilanteessa kyllin hyvästi. Nyt kolarit vain siirretään seuraavalla autojen kokoluokkaan ja siinä loukkaantuu sitten enemmän ihmisiä. Olisikohan ongelma siinä, että nykyinen nuoriso on ei välitä omasta turvallisuudestaan liikenteessä ja aikuiset ajavat entistä holtittomammin. Yleinen asenne turvalliseen liikenteeseen on höltynyt. Asenteen muuttamiselle vähenevät kolaritkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevyt auto, kalliimpi versio mopoautosta. Sallikaa minun nauraa, ei parane elämä Suomen liikenteessä. Ruotsissa ajellaan nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla, kirkas punainen kolmio perässä kiinni. Keulilla pariton määrä lisävaloja, joku on laittanut yhden ison lisävalon keulaan, hyvin näkee pimeässä. Turvallista ja mukavaa kyytiä ollut nuorilla vuosikausia Ruotsissa, EU:n jäsenmaassa. Eipä ole Suomessa mukavaa, byrokratia ja Brysselin miellyttäminen on vienyt järjen valon liikennepolitiikassa. Antakaa Suomessakin rajoittaa tavallisen henkilöauton nopeutta nuorille kuten Ruotsissa, myöhemmin saavat auton käyttöön oikean ajokortin saatuaan. Halvinta olisi lapsiperheille, jos henkilöautosta rajoitettaisiin nopeus ja turvallisinta olisi mopon nopeuden nosto maksimissaan 60 km/h, eli ei tarvitsisi kuristaa mopojen kaasuttimia lainkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

onkohan eu ollut ennenkään esteenä, vaan se on ollut suomalaisten kuvitelmaa?. sekö ollut syynä, etteivät ole halluneet tätä rajoitettua autoa liikenteeseen. kaikin puolin kannatettava ajatus. tosin voi mennä siihen muutokseen vuosia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rajoittimissa käytännön ongelmansa. Teknisiä vimpaimia, niitä takuuvarmasti rukataan. Muistettava, mikään niin helppoa, kuin mopon virittäminen, auton rajoitin vielä helpompi. No joo ajopiirturi. Kyllä oikea auto on varmasti turvallisempi, kuin mopoauto. Paitsi, kuljettajastahan se riippuu. Jos nyt melkein kaikki autot kulkevat kahtasataa, siinä ei paljoa rajoittimet vaikuta, jos joku haluaa ajaa lujempaa, kuin kuuttakymppiä.
Kyllä mopoautoista pitää päästä eroon, se selvä. Ongelmaksi tulee sitten hitaaksi määrättyjen autojen valvonta. Poliisilla muutenkin ihan riittävästi tekemistä. Sellainenkin käytännön ongelma, hankala erottaa tavallista autoa kuristetusta. Pitäiskö määrätä jokin pakollinen oranssi väri, että muut tiellä liikkujat erottavat ne tavallisista autoista, se takakolmio kun näkyy vain taakse ja lähimpään autoon, nopeuseroista jo mopoautojenkin kanssa ongelmia. Kuitenkin, kerrankin järkevä ajatus, toteutus asia erikseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Venäjän armeijan vahvuus

109 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

En etsi isää lapsilleni...

Miehen kannattaa harkita kaksi kertaa ennen kuin laittaa pyykkinsä samaan koppaan kuin yh.äiti ja hänen lapsensa.Aivan v... Lue lisää...
Kannattaa varoa-maks...

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.9.

Naapurit

26.9.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image