Mainos

Hubi-juttu, joka ei naurata

Pääkirjoitukset  25.3.2012 | Pääkirjoitus Muuta tekstin kokoa -+

Air Balticilta kuultiin tieto, jota osattiin ennakoida. Latvialaisyhtiö ei tee Oulusta solmukenttäänsä. Oulun lentoasemalle päätös ei onneksi ole katastrofi.

Latvialainen lentoyhtiö Air Baltic herätti syksyllä 2010 Oulun seudulla riemua lentoliikenteensä uutta solmukenttää eli hubia koskeneella uutisella. Yhtiö päätyi vaihtoehtoja punnittuaan siihen, että uusi solmukohta tulisi Oulun lentoasemalle.

Ensimmäisten uusien reittien avaaminen näytti mahdolliselta vuonna 2012. Uusia yhteyksiä oli tulossa ehkä jopa 10–15.

Yhtiö kasvatti tuolloin reittiverkostoaan nopeasti, mutta kasvu oli lopulta huteralla pohjalla. Viime kesänä Air Baltic ajautui syvään talouskriisiin. Yhtiön pelasti lopulta Latvian valtion rahoitusruiske.

Yhtiön toimitusjohtaja vaihtui, ja samalla alkoivat vaihtua yhtiön suunnitelmat. Käytännössä Oulun hub-suunnitelman kaatuminen ratkesi käytännössä jo tuolloin.

Air Balticin pitkäaikainen ongelma on ollut vanha, paljon polttoainetta kuluttava konekanta ja kiristyvä kilpailu. Taloudellisempia koneita on tarjolla, mutta niiden ostoon pitäisi olla rahaa. Tältä pohjalta on ollut vaikea luoda kannattavaa kasvua. Päinvastoin yhtiö on nyt päätynyt pudottamaan reittimäärää.

Myönteistä on, että lennot Oulusta Riikaan jatkuvat. Tuota reittiä ovat monet pohjoissuomalaiset oppineet käyttämään.

Hubia odotellessa Oulun lentoaseman kehitys ei onneksi ole polkenut paikoillaan. Päinvastoin liikenne on kasvanut huimasti. Tänä vuonna mitä todennäköisimmin rikkoutuu miljoonan matkustajan raja. Itse lentoasema on laajentunut ja saanut matkustajasillat.

Kapasiteettia on luotu nykyistä suuremmallekin matkustajamäärälle.

Viimevuotisen kasvuharppauksen aiheutti ennen kaikkea Norwegian-yhtiön tulo Oulun–Helsingin reitille ja siitä seurannut lentolippujen hintojen jyrkkä putoaminen. Vaikka Flybe-yhtiön huonoon aikaan aloitettu Tallinnan-reitti osoittautui flopiksi, Oulun lentoasema on nyt Blue1:n uusien Tukholman- ja Kööpenhaminan-reittien ansiosta taas askelta kansainvälisempi.

Lentoaseman päällikön Pekka Mäntysen mukaan Air Balticin peruttua suunnitelmansa keskusteluja käydään toisen lentoyhtiön kanssa. Toivottavasti näistä kuullaan vielä tänä vuonna myönteisiä uutisia.

Vakavimpiin toiveisiin kuulunevat yhteydet Moskovaan ja Pietariin sekä halpalennot Etelä- ja Keski-Eurooppaan. Jos odotukset täyttyvät, Oulu voi saada solmukohdan aseman lopulta monen tekijän summana.

Oulun lentobisneksessä on jo vuosien ajan katsottu toiveikkaasti pohjoiseen. Etenkin jos Murmanskin alueen suuret hankkeet lähtevät liikkeelle, Oulun lentoasema voisi päästä solmukohdan asemaan Luoteis-Venäjän liikenteessä.

Venäjän suurten hankkeiden, esimerkiksi Štokmanin kaasukentän rakentamisen epävarmuus pakottaa kuitenkin pitämään odotukset maltillisina.

Oulun lentoliikennettä on epäilemättä mahdollista kasvattaa myös terästämällä Oulun, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun yhteistä matkailumarkkinointia maailmalla. Askelia tähän suuntaan on jo otettu. Tavoitteet kannattaa työssä asettaa riittävän korkealle ja luottaa alueen vetovoimaan.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos
Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Pääkirjoitukset Down Up
Mainos
stats-image
Takaisin ylös