Pääkirjoitukset

Häpeämättömiä kauppatapoja

Pääkirjoitukset 14.6.2018 6:00
Pääkirjoitus

Taloremonttien markkinoilla toimii joukko yrittäjiä, joiden kauppatavat ovat täysin kyseenalaisia.

Harhautettu asiakas on usein ikä-ihminen. Sekä kansalaisilta että viranomaisilta vaaditaan valppautta ongelman kitkemiseksi.

Useimmat omakotitalon omistajat ovat saaneet puheluita, joissa tarjotaan ilmaista vesikaton, putkiston tai ikkunoiden kunnon tarkastusta. Jos kyse todella on ilmaisesta toimenpiteestä ilman jatkovelvoitteita, asiassa ei ole mitään moitittavaa.

Ehdotukseen on lupa vastata ei, ja ehdottajan pitää vastausta kunnioittaa. Ja jos kuntotarkastus tehdään, sekään ei vielä velvoita asiakasta hankintoihin.

Käytännössäasiat eivät aina suju näin kauniisti. Vastuullisten toimijoiden lisäksi remonttiurakoinnissa toimii yrityksiä, joiden kauppatapoja voi perustellusti kutsua häikäilemättömiksi.

Asiakkaalle, jonka asiantuntemus tai arviointikyky on syystä tai toisesta heikko, myydään palveluita tai urakoita, joita hän ei tarvitse ja jotka voivat olla roimasti ylihintaisia.

Sopimuksen allekirjoittajaksi voi kelvata jopa muistisairas vanhus. Vanhustyön keskusliiton asiantuntijan mukaan remonttien aggressiivinen kotimyynti on kasvava ongelma (Kaleva 12.6.).

Myös kuluttajaviranomaisille ja Kuluttajaliittoon remonttibisneksestä tulleiden yhteydenottojen määrä on kasvanut.

Ilmiöön liittyy kesällä 2014 voimaan tullut EU-direktiivi. Se poisti kotimyynnistä mittatilausmyynnin palautusoikeuden. Tällaisiin räätälöityihin tuotteisiin voivat kuulua muun muassa ikkunat ja katot.

Euroopan unioni ajaa yleensä pontevasti kuluttajan etuja. Direktiivi ottaa huomioon myös tuotteen myyjän edut, sinänsä ymmärrettävästi: jos tuote on mittojen mukaan tehty tiettyyn kohteeseen, perumiseen tarvitaankin tolkullinen perustelu. Makkosen tilaamat, valmiiksi tehdyt ikkunat eivät välttämättä sovi Möttösen tai kenenkään muunkaan taloon.

Direktiivi on kuitenkin avannut myyjälle mahdollisuuden ajaa asiakas satimeen: vaikka nimensä tilaukseen kirjoittanut asiakas havahtuisi jo pian tehneensä virheratkaisun, kaupan purku ei enää välttämättä onnistu.

Kuluttajaliiton lakimiehen Kalevassa antama neuvo on järkeenkäypä: harva remontti on niin kiireellinen, että kuluttajan pitäisi tehdä ostopäätös heti.

Remonttialan vastuulliset toimivat eivät tätä edellytäkään. Jos myyjällä on tulenpalava kiire saada nimet paperiin, voi olla parasta jättää allekirjoittamatta kokonaan.

Tietoja luotettavista tekijöistä voi saada kyselemällä sukulaisilta ja ystäviltä. Nettipalstoilla kerrottujen arvioiden aitoudesta ei sen sijaan ole aina takuita.

Remonttien kotimyynnissä merkittävä kohderyhmä ovat iäkkäät. Samaan ryhmään ovat iskeneet myös monet muut myyjät. Finanssivalvonta on Suomessa määrännyt jättisakkoja ikäihmisille kohdistuneessa sijoitusmyynnissä tapahtuneista rikkeistä.

Tukea tarvitsevien ikäihmisten, jopa muistisairaiden, houkuttelu kyseenalaisten sopimusten tekoon on vähintäänkin moraalitonta mutta joissakin tapauksissa myös laitonta. Tähän kasvavaan ongelmaan viranomaiset ja oikeuslaitos toivottavasti pystyvät vastedeskin tehokkaasti puuttumaan.

MAINOS

Kommentoi

Muistisairaillahan on edunvalvojat, joten heidän heidän tekemät kaupat voidaan aina perua, koska eivät toimintakelpoisia, joten sopimus ei päde ilman edunvalvojan suostumusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

oulu ja koko seutu tunnettu näistä pikku firmoista. katosta lattiaan asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

141 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Uhkailulla ja kiristyksellä aikaansaadun kilpailukykysopimuksen kohtuuttomat lomarahaleikkaukset tuntuvat monen kukkaroissa!!

Ehkäpä me jotka maksemme kaiken, veroprosentti yli 40%, ollaan kyllästytty elättämään jos jonkin sortin joutilasta ja vä... Lue lisää...
Kapitalisti

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image