Kolumnit

Mainos

Se nyt vaan on tyhmää ostaa liikaa

Pekka Rahko.
Kolumnit 27.11.2017 12:00 | Päivitetty 27.11.2017 12:13
Pekka Rahko

Viime viikolla vietettiin taas mustaa perjantaita. Black friday on Yhdysvalloista lähtöisin oleva kauppojen joulusesongin avauspäivä, josta on muodostunut kaupoille vuoden suurin yksittäinen ostospäivä.

Musta perjantai näyttäytyy monille myös kaupallisuuden tiivistymänä. Kansainvälinen Älä osta mitään -päivä ei osu sattumalta samalle päivälle. Vuorokauden ostolakko nähdään protestina tarpeettomalle kulutukselle.

Samaan aikaan toisaalla: Biologian ja maantieteen opettajien liitto on mukana järjestämässä vastamainoskilpailua, jossa nostetaan esiin ruoantuotannon maailmanlaajuiset vaikutukset.

Global Meal on vastamainoskilpailu, jossa ”osallistutaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja kommentoidaan kulutusyhteiskunnan ongelmia parodian keinoin, mainosten omaa kieltä käyttämällä”.

Kilpailussa on avoin sarja, sekä yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille suunnattu koululaissarja.

Opettajat eivät ole temmanneet aihetta tuulesta. Uudessa lukion opetussuunnitelmassa yhtenä aihekokonaisuutena on nimittäin kestävä elämäntapa ja globaali vastuu.

Aihekokonaisuuden tavoitteena on kannustaa opiskelijoita kestävään elämäntapaan ja toimintaan kestävän kehityksen puolesta ja yhtenä tavoitteena on, että opiskelija osaa analysoida kestävän elämäntavan, tuotanto- ja kulutustapojen sekä poliittisten päätösten välisiä yhteyksiä.

Global Meal -kampanja listaa täkyinä ruokaan tai sen tuotantoon liittyviä epäkohtia, joiden ympärille vastamainosta voi suunnitella: ilmastonmuutos, lapsityövoima, veden puute, eläinten oikeudet, maaperän pilaantuminen, biodiversiteetin köyhtyminen ja niin edelleen.

Ongelmia siis riittää, ja sen vuoksi kulutuskritiikistä halutaan tehdä yhteiskunnallinen kysymys, jonka toivotaan iskostuvan aikuistuvien sukupolvien maailmaan ja haastamaan jatkuvan kasvun ideologiaa.

Global Meal -kampanjan toisena järjestäjänä on Häiriköt-päämaja. Se on kulttuurihäirintään keskittynyt verkkomedia, ja kulttuurihäirintä puolestaan määritellään taiteen ja aktivismin rajapinnassa tapahtuvaksi toiminnaksi, joka haastaa yhteiskunnan valtarakenteet.

Vastamainokset ovat nimenomaan Häiriköiden leipälaji. Ilmaisumuotona ne ovat mainio valinta koululaisten mainoskilpailuun.

Yhteiskunnan valtarakenteiden haastaminen parodioimalla mainoksia voi vaikuttaa vaatimattomalta puuhastelulta, mutta totuus on toinen.

Hyvin tehty vastamainos on ikävä piikki ison yhtiön kyljessä, ja nykyisenä someaikana pureva kritiikki leviää nopeasti. Jos faktat ovat kohdillaan, yhtiö on aika voimaton, sillä parodia ei ole laitonta.

Kampanjassa on mukana myös Eettisen kaupan puolesta ry., joka on tuottanut oppaan vastamainosten medialukutaitoon. Lyhyt mutta ytimekäs opas esittää hyviä kysymyksiä. Mitä mainoksessa näkyy ja mitä siinä ei näy? Mitä tehokeinoja mainoksessa käytetään?

Opas muistuttaa, että vastamainoksen ei kuulu olla itsetarkoituksellista pilkkaa. Vastamainos vertautuu poliittiseen satiiriin, ja sen tulisi osallistua kansalaiskeskusteluun selkeällä viestillä.

Mainosten viestin kääntäminen nurinniskoin voi herättää koululaisissa hämmennystä – ja se on tarkoituskin. Mainonta on liian tärkeä asia jätettäväksi pelkästään mainostajien yksinoikeudeksi.

Nuorten kuluttajien aktivointi ei jää ruokaan: keväällä alkaa Vaatteita ja vastamainontaa -hanke.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Se nyt on vaan tyhmää olla aina nillittämässä siitä mitä ihmiset saisivat ostaa ja mitä ei. Kukin ajatelkoot omilla aivoillaan ilmaan paapomista. Tarvii tai sitten ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paapominen on aika eri juttu kuin nostaa esille asioita joita voi elämässä ottaa huomioon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No minä varmaan saan ostaa omilla rajusti verotetuilla ansioillani ihan mitä mitä itse haluan. Sen ei pitäisi näille vastustajille kuulua yhtään mitään. Suvaitkaahan tällainenkin mielipide!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kenellä meistä on minkäänlaista oikeutta perseillä maapallon kestävyyden kustannuksella? Maksoipahan veroja kuinka paljon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ostin Nokian Hakkapeliitta 9 -renkaat koossa 195/65-15 hintaan 345 € alle laitettuna.
Minusta Black Fridayta kannatti odotella ja tarjous hyödyntää, sanoin naapurin Pekka-poika mitä haluaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hakkapeliitta 9 ei tuolla hinnalla muualta saa. Ei riitä, että on mustat ja pyöreät, pitää olla myös talviominaisuudet kunnossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarjoukset loppu jo aamu seittemältä. Että se siitä pläk fraideista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on vaan niin kivvaa ostaa kaikkea ihanaa!! Ja mieluiten pikavipillä! Eihän sitä jaksaa säästää, eletään hetkessä!

Tietääkö muuten jokainen suomalainen että ollaan valtiolle velkaa sellainen 20 000€/naama?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Black Friday on myös mahdollisuus ostaa halvemmalla jotain tavaroita joita oikeasti tarvii. Silloin asioita vaan voi ostaa halvemmalla samaan tapaan kuin joulun jälkeisissä alennusmyynneissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta. Mutta kyllä suurella osalla homma karkaa lapasesta silloin kun "saa halvalla". Ostetaan lopulta kaikenlaista turhaa ja parin vuoden päästä ihmetellään miksihän tämäkin on joskus ostettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se oma valinta. Voiko valinnoista keskustella? En tarkoita huutamista, kieltämistä ja arvostelua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Koillismaalla ja Itä-Lapissa lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi sunnuntaina aamupäivällä Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakunnissa lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Merja Kyllönen ylivoimainen !

340 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Paavo Väyrysen tavoite

Sipilä ei ottanut paavoa hallitukseen ja saa nyt nuolla asiaa, otti uunituoreen rikkaan naisen ministeroikseen ja sai ... Lue lisää...
taakseen jätetty löy...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

20.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image