Kolumnit

Mainos

Reissaajan vinkkejä majoittajille

Kolumnit 20.4.2017 12:00
Susanna Kemppainen

Kotimaan matkailusesongissa eletään vaihtoviikkoja.

Pääsiäinen on takana, hiihtokeskukset lopettelevat pikku hiljaa talvikauttaan ja samaan aikaan leirintäalueilla valmistaudutaan karavaanareiden vastaanottamiseen.

Kesäkausipaikkamaksut alkavat raksuttaa monella camping-alueella vapusta lähtien.
Kotimaan matkailuun hurahtanut odottaa innolla kesäreissukauden alkamista. Edessä on jälleen tuhansia kilometrejä pitkin huikaisevan kaunista Suomea. Valoisia suviöitä hotelleissa, motelleissa, kievareissa, mökeissä, asuntovaunussa ja teltassa eri puolilla maata – kotiseudusta puhumattakaan.


Matkailumaileja kerryttäneen konkarin mielestä majoitusyrittäjät voisivat kohentaa asiakaspalveluaan parilla yksityiskohdalla. Parhaassa tapauksessa kassakoneen kilinä voisi kiihtyä.

Tärkeintä olisi varmistaa saatavuus eli se, että majoituskohde löytyy mahdollisimman helposti. Majoittajien kannattaisi huolehtia siitä, että netin hakukone johdattaa hänen kotisivuilleen kun asiakas kirjoittaa paikkakunnan tai seudun nimen ja sanan ”majoitus”.

Yhteistyö erilaisten majoitusta välittävien nettipalveluiden kanssa on suotavaa, sillä niiden ansiosta kuluttaja näkee lähiseudun majoitusvaihtoehdot hintoineen yhdellä kertaa. Osa palveluista listaa vain mökkejä, mutta joukossa on myös muita majoitusvaihtoehtoja kartoittavia käteviä palveluita.


Kotisivujen tulisi olla ajan tasalla. Sieltä tulisi löytyä vähintäänkin seikkaperäinen kuvaus majoituspaikan tarjonnasta mahdollisine oheispalveluineen sekä tuoreita kuvia paikasta. Asiakasta kiinnostaa myös esimerkiksi se, miten pitkä matka on lähimpään ruokakauppaan, mihin saakka asiakassaunat ovat lämpimänä ja missä on lähin julkisen liikenteen pysäkki.

Koska majoitusten varustetasossa on huomattavaa vaihtelua saman hintaryhmänkin sisällä, soisi mahdollisista poikkeamista ilmoitettavan. Kotisivuilla pitäisi lukea, jos vaikkapa mökkimajoituksesta puuttuu wc, kattilat tai uunivuoat tai jos leirintäalueella ei ole ruuanlaitto- tahi astioidenpesupaikkaa lainkaan. Ja ei, emalipotta ei vastaa sisävessaa  – kuten eräs eteläpohjalainen majoittaja tuntuu kuvittelevan.

Majoituspaikan tarkka osoite tarvitaan navigaattoria varten ja kännykkänumero, johon vastataan virka-aikojen ulkopuolellakin.

Perushinnasto kannattaa laittaa esille ja jättää tinkausvaraa esimerkiksi vain muutaman tunnin viipyvälle vieraalle.

Jos kotisivuja ei ehdi päivittää, tulisi edes sosiaalisen median sivuston olla ajan tasalla. Sen kautta viime hetken tarjouksetkin tavoittavat asiakkaat.


Majoituspaikan viihtyvyyteen vaikuttaa sen siisteys. Yösija varataan usein puhelimitse vain kuvien perusteella eikä tahmaisuus tällöin paljastu. Ankeimmat yllätykset joutuu siivoamaan jo saapuessa tai kääntymään takaisin tien päälle etsimään puhtaampaa majoitusta.

Jos lähtösiivous on asiakkaan vastuulla, pitäisi palveluntarjoajan muistaa, että siivousvälineiden kunto on suoraan verrannollinen siivousjälkeen. Imurinraadoilla ja likaveden marinoimilla mopeilla ei pysty ihmeisiin. Omistajien kannattaa tehdä  itse majoituskohteisiinsa säännöllinen suursiivous ja pestä myös vuodevaatteet, matot ja verhot useammin. Edes saunasta.

Ratkaisevaa on henkilökunnan asenne. Ystävällinen, palvelualtis ja humoristinen palvelu saa vieraan nauttimaan olostaan, suosittelemaan paikkaa myös tuttavilleen ja tulemaan takaisin toisenkin kerran.

MAINOS
Mainos
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Uusi alkoholilaki lisää juomista?

117 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Palvelusetelit tukemaan eläkeläisten hyvinvointia

Y selittää asian väärin ja unohtaa että eläkemaksuja kerätään kokoajan ja eläkekassan voitot sen kun kasvaa. Eläkevastu... Lue lisää...
Vai onko

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.6.
Jari on tauolla. 26.6. - 1.8.

Naapurit

28.6.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image