Kolumnit

Ajasta, Afrikasta ja muutoksesta

Kolumnit 19.1.2010 0:00
Satu Saarinen
Tunnetun sanonnan mukaan länsimaissa ihmisillä on kellot, mutta Afrikassa ihmisillä on aikaa. Siinä missä länsimainen lajitoveri juoksee kilpaa aikataulujen, deadlinejen ja riittämättömyyden tunteen kanssa, afrikkalainen elää sopusoinnussa sen tiedon kanssa, että aikaa tulee aina lisää eikä se voi loppua kesken.

Tätä ajatusta vastaan on vaikea keksiä mitään poikkipuolista. Afrikassa asuessani ja tätä aikakäsitystä vasten olen oppinut myös ymmärtämään valitsevia asiantiloja. Osan niistä toivoisi pysyvän ennallaan, mutta osan soisi muuttuvan nopeasti. Meillä ja muualla.

Satunnainen matkailija saattaa yllättyä ja pettyäkin tullessaan Afrikkaan. Tätäkö tämä on, kaupunkia, slummia, colaa, satellittiantenneja. Missä oikea Afrikka piileksii? Afrikkaa koskevissa nostalgisissa mielikuvissa luonto on uljas, villi ja alkuperäinen, savimajoissa asuvat ihmiset köyhiä mutta onnellisia, länsimaisen turmeluksen ulkopuolella eläviä. Halu museoida Afrikka Tarzan-kirjoista tutun maiseman muotoon puskee pintaan.

Länsimaisessa oravanpyörässä väsähtäneelle voi olla vaikea niellä tieto, että oikea Afrikka tänään on muutoksen manner. Kaupungit kasvavat, nostokurjet rakentavat, väki pakenee maalta kaupunkeihin toimeentulon perässä. Ihannoitu yhteisöllisyys on paljolti murtunut kaupungistumisen ja aidsin myötä. Orpojen määrä lisääntyy edelleen, eikä sukujen huolenpito riitä hoitamaan miljoonia orpoja.

Muutos vaikuttaa nopealta maaltapaon ja kaupungistumisen haasteiden kohdalla, mutta yhtä aikaa se on hidas perheeseen, sukuun ja sukupuolikäyttäytymiseen liittyvissä kysymyksissä. Sukupuolikulttuuri on vahvasti häpeän ja hiljaisuuden kulttuuri. Nuorille ei puhuta tarpeeksi aikaisin seksistä eikä siitä, miten itseään ja kumppaniaan voisi suojella sukupuolitaudeilta. Monissa maissa hiv-infektioiden määrä on saatu laskuun, mutta Botswanassa luku nousi viime vuoden aikana. Myös teiniraskauksien määrä kasvoi.

Muutoksen yhtäaikainen hitaus ja vauhti hämmentävät, ja jokainen sukupolvi etsii tapaansa hahmottaa sitä, ympäröivän kulttuurin sallimissa ja määrittämissä puitteissa.

Moni kehitysyhteistyöhön suurin haavein ja idealismin siivittämänä lähtenyt on kertonut kokeneensa turhautumisen ja kyynistymisen vaiheen työssään. On tuntunut, etteivät ihmiset ymmärrä omaa parastaan.

Kulttuurinmuutos on hidasta ja se voi helposti näyttäytyä paikallisten saamattomuutena ja haluttomuutena muutokseen. Jo pelkästään erot kommunikaatiotavoissa ja puhekulttuureissa voivat tyrmätä. Tehokkaaseen kokouskäytäntöön tottuneen on tuskastuttavaa osallistua monituntiseen istuntoon, jonka päätteeksi valmista ei tule. Mutta jokainen on saanut ilmaista mielipiteensä, yhtyä edelliseen puhujaan, perustella.

Aika ei päätöksenteossakaan lopu kesken. Tätä länsimaisen kumppanin on vaikea ymmärtää. Silti moni paluumuuttaja kertoo kulttuurishokista kotimaahan palatessaan: tehokkuus, ajanpuute, väsymys ja kiire lamaavat lopulta enemmän kuin hidas arki.

Aikakäsityksen pohtiminen ja ymmärtäminen voisi auttaa auttajaa maailmanparannustuskassa. Ajasta ja sen kerroksista on olemassa länsimainenkin teoria. Ranskalaisen historioitsijan, kuuluisan annalistin Fernand Braudelin keskeinen teesi historian hahmottamisesta on ajan keston jakautuminen kolmeen tasoon. Ensimmäinen taso on hidas, lähes liikkumaton aika, joka sisältää rakenteet: ilmaston, kulttuurit, maailmankuvan. Konjuktuuri-niminen taso on sosiaalista historiaa, joka muuttuu hitaammin kuin ajan kolmas taso, eli lyhyen keston aika, jossa muutokset ovat ihmisten hallitsemia ja aikaansaamia, tietoisuudessa olevia. Oleellista on, että kaikki ajan tasot ovat nykyhetkessä läsnä sisäkkäin, samanaikaisesti. Näin muodostuu ainutlaatuinen, monikerroksinen nykyisyys.

Yksi hitaimmin muuttuvista kulttuurin osa-alueista on uskonnollisuus. Vaikka kristinusko nykyään on vallitseva pääuskonto monissa eteläisen Afrikan maissa, perinteiset uskomukset vaikuttavat vahvasti. Aina ei ole kysymys turvallisista, koko yhteisöä hyödyttävistä traditioista, sillä perinteet voivat olla hyvin ongelmallisia - eivät vain ulkopuolisten silmin.

Tuntuu esimerkiksi käsittämättömältä, että korkeissa viroissa olevat poliitikot ja liikemiehet voivat turvautua mutiin saadakseen etua kilpailijoihinsa nähden. Mutiksi kutsutaan kasvi- tai eläinkunnasta saatavia rohtoja, pahimmillaan se valmistetaan ihmisen, mieluiten pienen lapsen ruumiinosista. Tällöin sen uskotaan olevan voimallisinta. Eteläisessä Afrikassa tapahtuu vuosittain useita muti-murhia. Tältä osin kulttuurinmuutoksen soisi olevan nopeampi.

Afrikka muuttuu ajallaan, tavallaan, ehdoillaan. Missä se tapahtuu rauhanomaisesti, ihmisoikeuksia ja luontoa kunnioittaen, tilanne on onnellinen haasteista huolimatta. Näissä maissa länsimaiset kumppanit voivat olla mukana muutoksessa ja maksaa takaisin siirtomaa-ajan kasvattamaa velka.

Sanotaan, että Afrikka opettaa enemmän kuin me voimme opettaa sitä. Aikakäsityksestä voisimme kenties oppia sen, etteivät ajantajumme sittenkään ole niin kaukana toisistaan. Ehkä ihmisen luonnollinen tahti on jotain afrikkalaisen rauhallisen syklisen ja länsimaisen kiihdytetyn sisäkkäisyyden väliltä?

Aurinko nousee huomennakin ja antaa uuden mahdollisuuksien päivän niin hätähousuille kuin hitaammin kiiruhtaville. Kyynisyydelle ei tarvitse antautua, kun muistaa, että syvät muutokset tapahtuvat hitaasti, mutta varmasti. Meillä ja muualla.

Kirjottaja on filosofian tohtori ja pastori, joka asuu Gaboronessa Botswanassa ja palaa sieltä Ouluun loppukeväällä.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja keskiosassa, Kainuun maakunnassa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Kuusamon kuntaa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi ja Kemijärvi. Ruohikkopalojen vaara on suuri Keski-Lapissa, Kuusamon kunnassa sekä Sallan kunnassa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Mannerheim oli hieno mies

172 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Antti Rinteen aika

Näinhän se on, että porvarihallitus ei saa leikata mitään. Leikkaamisen yksinoikeus kuuluu vasemmistolaiselle hallitukse... Lue lisää...
Näinhän se on..

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.5.

Naapurit

22.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image