Mielipiteet

Mainos
Lukijalta

Työs­sä­käyn­ti­lii­ken­ne junalla välille Raahe–Tornio, siellä ovat työpaikatkin

Mielipiteet 14.11.2017 7:00
Martti Palomäki

Perheen molemmat vanhemmat käyvät yleensä palkkatyössä kodin ulkopuolella. Jotta perheen työpaikat voisivat olla myös eri paikkakunnilla, on työssäkäyntiliikenne järjestettävä joustavaksi. Oulun seutu tarvitsee nopean rautatietä hyödyntävän lähiliikenteen.

Välillä Raahesta Tornioon sijaitsee Oulun seudun enimmät työpaikat. Karkean arvion mukaan kuusi lähiliikenteen junaparia kykenee huolehtimaan liikenteen tällä välillä puolen tunnin välein läpi vuorokauden.

Tämä tietysti edellyttää hiukan infrastruktuurin rakentamista. Rataverkko on saatettava kaksiraiteiseksi koko matkalla ja sähköistetyksi. Junat pysähtyvät ainoastaan noin 10-40 kilometrin välein, eli karkeasti nykyisten kuntakeskusten kohdilla. Asemille tulee rakentaa pysäköintialueet ja niihin sähkölämmitys autoille. Tässä kaikki tarpeellinen.

"Välillä Raahesta Tornioon sijaitsee Oulun seudun enimmät työpaikat."

Kun lähiliikenne on toiminnassa, perheiden ei tarvitse miettiä ja vaihtaa asuinpaikkaa työpaikan mukana tai vaihtoehtoisesti kieltäytyä uudesta työpaikasta kodin sijainnin ja puolison työpaikan takia. Kun liikenne on läpi vuorokauden, voivat vuorotöissä käyvät asua kauempana työpaikasta. Kunnollinen lähiliikenne tuo alueelle lisää vetovoimaa. Kaikki voittavat; ihmiset, työnantajat ja yhteiskunta.

Martti Palomäki

insinööri

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Liikennevirasto sanoo ettei ole rahaa parantaa infrastruktuuria ja VR ilmoittaa että ei kannata. Asia loppuunkäsitelty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä maalaisjuntit vastustaa edistystä, ei heiltä mitään pidä kysyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hauskoja ehdotuksia nämä lähijunat ja ratikat ouluun. Eiköhän hintalappu kerro todellisuuden. Sähköbussi on luokkaa tuplat tavalliseen verrattuna ja sen jälkeen ajaminen ei tuota päästöjä.

Ratikka vaatii tampereella karmivat investoinnit kiskoihin ja silti pysäkit ovat jossain joten pitää tehdä vielä asemat ja pysäkit päälle. Hintaluokka sata miljoonaa ei riitä.

Sähköjunat rautateille. pelkkä henkilökunta per juna niin kallista että jokaisen matkustajan voi pistää erikseen taksiin ja matkalaukut perässä toisella taksilla ja silti jää rahaa säästöön. Hintaluokka pelkät junat 6kpl noin 300 miljoonaa ja rataverkkoa 100km tuplaraidettä varmaan 300 miljoonaa lisää. Siihen vielä ne asemat, parkkipaikat jne. Käyttökulut vuodessa enemmän kuin koko paikallisbussiliikenne nyt.

Tuosta voi päätellä että rautatieliikenne kannattaa jos on tuhat miljoonaa ylimääräistä. Sähköbussit tulevat viemään paikallisliikenteen 6-0 jo pelkästään halvan polttoaineen takia. Alkuinvestoinnit halpoja, reittejä ja kalustoa voi säätää tarpeen mukaan ja jos homma kannattaa niin laajentaminen äärimmäisen helppoa. autoja kun voi ostaa yksittäin ja niitä ajattaa nykyisillä reiteillä vaikka dieselbussien seassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuinka monta bussia ajaa Oulu-Raahe-Oulu väliä joka päivä(monta), itse asiassa raiteet ovat jo valmiit, ja kohta kun sveitsiläinen ministerimme saa avattua raiteet kilpailulle, niin esim pohjolan liikenne voisi tarttua tähän, ei tarvi omaa junakalustoa, koska VR on pakotettu lainaan junia muille yrityksille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen pääsi junalla Torniosta Kemiin, nyt ei. Onhan Torniossa rautatieasema, mutta....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aikataulut ovat myös jonkin verran olennaisia, vaikka VR:llä ei sitä ymmärretäkään. Jos juna on vaikka vain puoli vuotta myöhässä Oulun ratapihan rempan vuoksi, niin kyllä se kannattaisi asiakkaille siinä ostoliittymässä ja lipussa kertoa, jos "7:25-8:15" juna kulkeekin oikeasti 7:25-8:45. Jätettäköön syy VR:n väelle mietittäväksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan ne junat aikoinaan oysähtyneet joka maitolaiturilla, muttei ihmisten kiinnostus riittänyt matkustamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo jotta välille raahe-Oulu saatas tarpeeksi matkustajia. Niin pitäis silloin rakentaa kokonaa uusi rata, joka kulkis raahesta Pattijoki- Siikajoki-Lumijoki-Liminka-tupos-oulu. Sillä tuo nykyinen ratahan kulkee aivan syrjässä asutuksesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luultavasti Ylivieska-Kokkola suunnalta tulisi enemmän matkustajia kuin Raahesta, joten paikallisjuna voisi kulkea mieluummin väliä Tornio-Kokkola (tai joka toinen tunti Kokkola-Rovaniemi ja joka toinen tunti Raahe-Tornio/Haaparanta.) ja työaikojen ulkopuolella harvemmin jos lainkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpö höpö, ei ole varaa ajelle läpi vuorokauden tyhjillä junilla. Yhtä pöhkö idea kuin se, että laitetaan junayhteys rotuaarin ja Raksilan marketien välille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunnollinen pikitie ja dieselvero lakkauttaa, on varmasti järkevin ja ekologisen ratkaisu. Juniin ei saa tarpeeksi matkustajia, jotta homma kannaisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juna-asemat ovat vain sen verran kaukana työpaikoista, että ei juna tule kilpailemaan bussien kanssa.

Oletetaanpa että Torniossa asuva sairaanhoitaja on töissä OYSissa.
Ensiksi pitää päästä Torniossa rautatieasemalle ja sitten Oulussa päästä rautatieasemalta töihin.
Käyttämällä bussia liityntämatkat käytännössä nollautuvat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tornion linja-autoasema taitaa olla nykyään ruotsin puolella ja Oulussakin rautatieaseman vieressä, joten miten linja-auto olisi helpompi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Junakalustoa (Sm2, veturivetoiset vaunut) on vapaana yllin kyllin, siitä ei pula tule, tosin ei mitään matalalattiaista.

Kaksoisraide Oulu-Ylivieska-välille olisi välttämätön edellytys. Lisääntyvä tavaraliikenne vaatii sitä joka tapauksessa: kyseessä on Suomen raskaimmin kuormitettu yksöisraide.

Oulu-Kemi-välille ei kaksoisraidetta koskaan saada. Siitä pitäisi kuitenkin poistaa tasoristeyksiä sekä parantaa ratapohjaa niin, että pääsee kovempaa (ja kestää raskaampia tavarajunia). Kemi-Tornio-Haaparanta-väli pitäisi myös sähköistää ja kohentaa ihan huoltovarmuuden vuoksi.

Entäs matkustajat? Raahe-Oulu-välillä kulkee muutamia busseja. Nykyinen matkustajamäärä ei missään tapauksessa tue junaliikennettä. Koska juna vielä kiertää Tuomiojan kautta, sen kilpailukyky jää heikoksi. Niin radan kuin junien pitäisi sallia kovempi nopeus kuin 120 km/h, niin juna voisi houkutella myös automatkustajia.

Muu liikenne rajoittaa junamäärää. Kerran tunnissa lienee kuitenkin maksimimäärä, jolle matkustajia löytyy. Ei raiteille paljon enempää mahdukaan, jos halutaan pitää aikatauluvarmuus.

Asemia tarvitaan: Tuomioja, Ruukki, (Hirvineva) Liminka (Tupos) Kempele, (Kaakkuri), Oulu, (Tuira) Rajakylä-Linnanmaa, (Haukipudas) (Ii) (Kuivaniemi) Kemi, Tornio, Haaparanta.

Aseman hinta on virallisen taksan mukaan 5-10 miljoonaa euroa. Tosin yksinkertainen lankkulaituri maksaisi vain parikymmentätuhatta euroa, jos muut yhteydet ovat kunnossa. Kyllä juna saadaan pysähtymään niin, että ovi osuu rampin kohdalle.

Tärkeämpää olisi rakentaa asutusta ja työpaikkoja asemien ympärille, jotta junaliikenne tulisi järkeväksi. Kyse on siis kymmenien vuosien projektista, joka edellyttää aika optimistisia kasvuennusteita Oulun ja Perämeren alueelle. On se kuitenkin järkevämpää kuin raitiovaunuhankkeet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu-Raahe juna olisi tarvittu jo 60-luvulla. Kurvi Tuomiojalla vaan niin loivaksi, että siitä pääsee kahtasataa läpi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Virhe tehtiin 60- ja 70-luvuilla, kun radanvarret kaavoitettiin pelloiksi ja asutus ja työpaikat ihan muualle. Jos sairaala, yliopisto, ammattikorkeakoulu ja lentokenttä olisi rakennettu radan varteen, olisi tilanne toinen. Toki Linnanmaan yliopisto on kävelymatkan päässä rautatiestä ja teknologiakylä vieläkin lähempänä, mutta jostain syystä sinne ei ole edes kaavoitettu juna-asemaa, vaikka juuri yliopistolaiset olisivat innokkaimpia junamatkustajia. (Oulu Pohjoinen on kaavoitettu Ritaharjuun).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumisateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.11.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image