Mielipiteet

Lukijalta

Ouluun tarvitaan ko­ko­nais­val­tais­ta lii­ken­ne­suun­nit­te­lua

Mielipiteet 5.3.2018 12:27 | Päivitetty 5.3.2018 12:29

Tulevaisuudessa kuljemme pienillä robottibusseilla, mutta liikenteen on sujuttava myös ennen tämän vision toteutumista.

Oulun kaupunkistrategiaan tulee sisällyttää liikenteen kokonaisvaltainen pitkän tähtäimen suunnitelma, jonka lähtökohtana on kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti yksityisautoilun vähentäminen ekologisempien liikennemuotojen edellytyksiä parantamalla.

Tarvitaan joukkoliikennettä tukevia katu- ja tieverkostoratkaisuja, kuten linja-autokaistat ja työmatkaliikenteen liityntäpysäköintialueet. Kaupungin uusien asuinalueiden suunnitteluperiaatteita ovat autottomuus ja sijainti joukkoliikenneväylien varrella.

Liikenteen haasteisiin on syytä reagoida nopeasti. Oulun joukkoliikenteen käyttäjämäärä on mukavassa nosteessa.

Toistaiseksi lisääntyneet lipputulot on tuloutettu kaupungin kassaan, mutta nousuvireen ylläpitäminen edellyttää lipputulojen investoimista joukkoliikenteen palvelutason kehittämiseen ja kaluston uusimiseen. Isommat linja-autot lisäävät kapasiteettia taloudellisesti, ja biokaasukäyttöisyys vähentää päästöjä.

Keskusta-alueen autoliikennettä vähennetään kaupunkipyöräjärjestelmän, ilmaisen citybussin ja kaupungin laidalla olevien edullisten pysäköintialueiden toteuttamisella useiden eurooppalaisten keskisuurten kaupunkien tavoin.

Jotta yhä useammat saataisiin luopumaan yksityisautoilusta ja käyttämään ekologisia liikennemuotoja, matkaketjujen matkustusmukavuutta tulee lisätä.

Ydinalueella kulkevat tiheävuoroiset runkolinjat, joiden jatkoyhteydet hoidetaan alueen reunalla sijaitsevilta vaihtoasemilta harvemmin kulkevilla linjoilla.

Lentokentäntien ajoittaisia ruuhkia voidaan vähentää lentomatkustajien maksuttomalla linja-autokuljetuksella.

Oulun joukkoliikenteen pullonkauloja ovat liian lyhyet pysäkkialueet (esimerkiksi välillä Linnanmaa–keskusta, Yliopisto ja Toripakka E ja P), joiden ruuhkautuminen viivästyttää linja-autoja.

Vaihtoa sujuvoittamaan tarvitaan keskusta-alueen solmuasema kuten Tampereella, tilanpuutteen vuoksi jopa maan alla Helsingin Kampin tavoin.

Linnanmaalla Yliopisto-pysäkkien ympäristön risteykset saadaan sujuvammiksi siirtämällä itäpuolen P-alueiden sisäänajo Yliopistokadulle ja suojateiden järkevällä sijoittamisella.

Raitiotien mahdollisuudet keskeisten kohteiden (Linnanmaa–Tuira–keskusta–Raksila–Oys–Kaukovainio) välillä on pikaisesti selvitettävä.

Ennen raitiotien valmistumista olemassa oleva rautatieverkosto voidaan valjastaa seudulliseen työmatkaliikenteeseen ottamalla käyttöön Haukiputaan, Iin ja Limingan asemat sekä lisäämällä seisakkeita Linnanmaan ja Kaakkurin kohdalle.

Näille ajatuksille rakentuva kokonaisvaltainen suunnitelma on syytä toteuttaa viipymättä ennen Linnanmaan superkampuksen toteutumista. Tähän työhön on sitoutettava liikennesuunnittelijoiden lisäksi Oulun kaupungin koko luottamusorganisaatio.

Veikko Ervasti, Aino-Kaisa Manninen, Taina Mäntykenttä, Timo Takala, Latekoe Lawson Hellu, Tarja Tapaninaho, Laura Palmgren-Neuvonen

oululaisia vihreitä

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Kyllä on taas tullut järjettömiä kirjoituksia autoilusta ja joukko liikenteestä.
Näiden kirjoittajien ja erityisesti noiden valtuutettujen pitäisi käydä euroopan isoissa kaupungeissa katsomassa ja ottamassa sieltä mallia
hyvistä liikenne asioista ja samoin pysäköinneistä.
Oulussahan on tilaa kaduilla vaikka kuinka paljon mutta nämä "kieltävät vihreät" ja muutkin piittaamattomat tai ymmärtämättömät
päättäjät tekee vaan kiusaa tavallisille kaupunkilaisille ja autoilla liikkuville/pysäköiville, kieltämällä vaikka mitä vaan ja ilman järjellisiä perusteita.
Kunhan vaan saadaan kieltoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asuinalueita ei tule missään nimessä suunnitella autottomiksi. Tekniikka kehittyy myös tulevaisuudessa, toivottavasti vihreään suuntaan niin kyllä niitä p-paikoikkoja tarvitaan silloinkin ja vieraspaikkojakin. Tunnelikatseella ei kannata näitä asioita ajatella. Kokoomus/vihreä ajattelumalli ei sovellu ~90% ihmisistä. Kokoomuslaisille sopii koska heitä ei kiinnosta, koska on jo viisi bemaria, vihreillä taas ei ole sitä autoa joten sopii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotta yhä useammat saataisiin luopumaan yksityisautoilusta ja käyttämään ekologisia liikennemuotoja, matkaketjujen matkustusmukavuutta tulee lisätä.

Tähän on helppo ratkaisu
kielletään pysäköinnit kadunvarsilta
ja myös torinrannasta autot pois.
Dieselautoille ajokielto 50km säteellä kaupungista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli pysäköinti siirtyy jonnekkin muualle. Tehdään tahallaan itselle taas ongelmia. En ole vielä kuullut bensalla toimivista huolto/jakelu liikenteen raskaista ajoneuvoista. Oulun keskusta näivettyy varmasti lisää, jos pysäköintipaikkoja ei ole/maksavat liikaa tai liikennettä jotenkin merkittävästi rajoitettaisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi yksityisautoilu nähdään mörkönä. Koko ajan ollaan menossa kohti päästöttömiä autoja, jolloin saasteet eivät voi olla enää syy. Yksityisautoilu on kuitenkin ollut yksi tärkeä tekijä nykyaikaisen tekniikan kehittymisessä ja mahdollisuudessa ottaa töitä vastaan pidempienkin matkojen takaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoja ajatuksia
Yksityisautoilun tarpeen voi kuitenkin poistaa vasta, kun työpaikat ja harrastukset ja lasten harrastukset ovat asukkaan oven vieressä, noin niinkuin kuvaannollisesti.
Ei ole näköpiirissä, että kulkeminen näiden sattumanvaraisten paikkojen välillä tarkalla aikataululla olisi mahdollista toteuttaa minkäänlaisilla julkisilla ratkaisuilla, olkoonkin kuinka hyviä hyvänsä.
Onko sitä yksityisautoilua tarpeen poistaa yhtään mihinkään, jos se sähköistyy?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko sitä yksityisautoilua tarpeen poistaa yhtään mihinkään, jos se sähköistyy?

On,jos ihminen ei osaa ajaa muilla kuin nastarenkailla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Ahvenanmaan maakunnassa pohjoistuuli on vaarallisen voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s. Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnissa lännen ja luoteen välinen tuuli on vaarallisen voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s. Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakunnissa etelän ja lounaan välinen tuuli on vaarallisen voimakasta iltapäivällä ja illalla, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s. Keski-Suomen, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa etelätuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Keski-Pohjanmaan maakunnassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Taivalkosken ja Kuusamon kuntia itätuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan maakunnissa länsituuli on voimakasta iltapäivästä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Sadevaroitus: Pirkanmaan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa voi sataa runsaasti, yli 50 mm vuorokaudessa. Metsäpalovaroitus on voimassa Ahvenanmaan maakunnassa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

251 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

Ihan kiva hissipuhe Juha S, mutta mietitäänpä vielä kertaalleen kenen kannattaa JS:ää äänestää. Ehdottomasti uskonvelji... Lue lisää...
Tenavatähti

Jari ja sarjakuvat

Jari

21.6.

Naapurit

22.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image