Mielipiteet

Lukijalta

Oulun jouk­ko­lii­ken­ne ei toimi keskustan ulkopuolella

Mielipiteet 25.6.2018 9:00
Kari Rinne

Kalevassakin kirjoitellaan säännöllisesti Oulun joukkoliikenteestä, joka ainakin minun kokemuksella on osittain melkoisen surkea.

Omalla autolla pääsen aamuisin Rajakylästä Nuottasaaren tehdasalueelle 20 minuutissa. Joukkoliikenteellä siihen menee noin 55 minuuttia, ja joudun vielä kävelemään neljäsosan noin 10 kilometrin matkasta. Iltapäivällä autolla menee noin 25 minuuttia ja joukkoliikenteellä 55–60 minuuttia kävelymatkan pysytellessä edelleen samana.

"Kun sinne Linnanmaalle tupsahtaa vuonna 2020 noin 9 000 ihmistä lisää, niin millä ne sinne kuljetetaan, ja mihin niiden kulkuvälineet sijoitetaan, kun nykyisinkään järjestelyt eivät toimi."

Polkupyöräily on minulle vastenmielisin liikkumismuoto, mitä olla voi. Jos ajat niin ettei tule hiki, menee työmatkaan aikaa kohtuuttoman paljon, ja jos poljet rivakasti pitäisi käydä suihkussa ennen töiden alkua, ja sekin pidentää työmatkaan kuluvaa aikaa, ja ihokin kärsii mokomasta veden kanssa läträyksestä.

Toki jos työpaikkani olisi keskellä kaupunkia, joukkoliikenne olisi hyvä vaihtoehto, mutta heti keskustan ulkopuolella tilanne muuttuu ratkaisevasti oman auton eduksi.

Minunlaisiini yksittäistapauksiin ei kannata joukkoliikenteen paukkuja uhrata. Linnanmaan yhteiskampuksen ja Raksilan lukion liikennejärjestelyissä riittää varmasti järjesteltävää ihan riittämiin.

Kun sinne Linnanmaalle tupsahtaa vuonna 2020 noin 9 000 ihmistä lisää, niin millä ne sinne kuljetetaan, ja mihin niiden kulkuvälineet sijoitetaan, kun nykyisinkään järjestelyt eivät toimi. Toivottavasti vastuulliset päättäjät tulevat ensimmäisen katastrofin jälkeen kertomaan miten kuljetukset ja pysäköinti saadaan järjestymään.

Kari Rinne

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (46)

”Oulun joukkoliikenne” varmaa turha sanoa miksi se on lainausmerkeissä. Pari vuotta turun laitakaupungilla asuessani kuljin keskustaan bussilla. Ei mitää onkelmaa. Noh muutin ouluun takaisin niin ei puhettakaan että ensimmäisen viikon jälkeen kuvittelisin kulkevani bussilla töihin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

että oulussa ei joukkoliikenne toimi, asunu tampereella ja turussa. ero on kuin valovuosi. 22 jälkeen liikenne loppuu kokonaan. kokonaisuus on surkea!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä ajan polkupyörällä (1 h) Kempeleestä duuniin Oulun pohjoispuolelle nopeammin kuin bussilla pääsee. Omalla autolla 20 min. Bussilla resuamiseen menisi yli 3 h/ pv.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun ongelma on liian laajalle levinnyt harva asutus, urban sprawl. Jos bussin pitää ajaa keskimäärin tyhjänä metsässä, ei maksavia asiakkaita ole tarpeeksi tiheässä, eikä bussilinjojen ajaminen kannata mitenkään. Tästä johtuen joukkoliikenneyhteydet kaikkialta yliopistoa kauempaa ovat huonot eivätkä ne paremmaksi itsekseen muutu. Samasta syystä Pohjantiellä on ruuhkia ja ihmiset vaativat lisää pysäköintipaikkoja kaikkialle. Sanomattakin on selvää, että resursseja aikaa menee tällä tavalla hukkaan valtavasti: maata parkkipaikkoihin ja materiaalia halleihin, polttoainetta pakokaasuna taivaalle, työtä ja rakennusaineita teihin ja niiden ylläpitoon, samoin pitempiin putkiin, sähkölinjoihin jne. Yksityisautoiluun perustuva liikenneinfrastruktuuri itsessään vie myös tilaa, jolloin etäisyydet kasvavat entisestään pahentaen ongelmaa.

Ratkaisuna ei pitäisi olla pohjantien leventäminen ja parkkiluolien rakentaminen vaan täysin päinvastainen: yksityisautoilun tahallinen haittaaminen. Autoilusta on jo enemmän harmia kuin hyötyä, kun se vaatii kymmenien miljoonien investointeja ja ilmanlaatu on muutamina päivinä vuodessa terveydelle haitallinen. Kyllä, ihmisten pitäisi päästä kulkemaan, mutta huonon kaupunkisuunnittelun takia autoilu on liian suosittua, eivätkä julkiset kannata, mistä johtuen autoilu pitäisi tehdä niin epämiellyttäväksi, että julkinen olisi houkuttelevampi ratkaisu. Tämän jälkeen kysyntä bussilinjoille nousisi, jolloin niiden kannattavuus olisi parempi, ja alkuperäinen kirjoittajakin saattaisi päästä bussilla töihin. Joukkoliikennemarkkinat pitäisi siis luoda joukkoliikennettä suosimalla. Tätä lähestymistapaa on sovellettu jo useissa maailman metropoleissa menestyksellä, mutta oululaiset junttipoliitikot eivät näistä asioista tiedä pierun vertaa, kunhan saavat pelattua rakennusprojekteja grynderikavereille - veronmaksajat kyllä maksavat.

Pyöräily on hyvä ratkaisu isolle osalle, mutta ei kaikille. Varmasti hikoiluunkin löytyisi ratkaisuja paremmin pyöräilyyn sopivista vaatteista, mutta on silti turha olettaa, että kaikki pyöräilisivät. Esim. keskimäärin kolmasosa työmatkoista pyörillä vuoden aikana olisi realistinen mutta haastava tavoite, mitä voisi tavoitella.

Äänestämällä jotain muita kuin kaavoihin kangistuneita 1960-luvulle jämähtäneitä ukkoja voitaisiin saada Oulussa moni asia paremmalle tolalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan totta. Oulun asukkaat saataisiin helposti mahtumaan 30-40 tornitaloon. Loppu Oulun alueesta voitaisiin muuttaa luonnonsuojelualueeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaveri hei , Suomi menee konkkaan jos polttoaineista , autoista ja liikenteestä kertyvät Eurot jäävät valtiolta saamatta .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän ole tarkoituskaan että maalaisilla olisi samat palvelut kuin meillä kaupunkilaisilla. Meidänkö teidän elämänne pitää kustantaa? Ja kyllä keskusta-alueelle pitäisi saada raitsikka - jos ei metroa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäkää te keskusta-asukit ne parhaimmillaan vartin välein menevät bussit, jos me täällä 15 km päässä keskustasta saadaan edes se kerran tunnissa ajava bussi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alakylän kaupunginosasta ei tule bussia ollenkaan, ei edes tunnin välein. Pakko on pitää omaa autoa, tai kävellä se 20 km kaupunkiin töihin tai asioille . Nyt kun Linnanmaan kampusta laajennetaan, täytyy pari bussivuoroa aamuun ja iltaan järjestää Alakylä-Linnanmaa-Keskusta linjalle. Laitakaupunkilaisia ei paljon auta, vaikka citybussi siellä keskustan alueella kiertelee. Pikkubussilla vois reuna-alueiltakin kuskata ihmisiä asioille, jos hyvää tahtoa löytyisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hailuodontietä ajaa 3 bussia päivässä näin kesäisin, kun ei tarvitse koulukuljetuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos työmatka on ongelma niin silloin kannattaa muuttaa asumaan lähemmäs työpaikkaa tai vastaavasti etsiä työpaikka lähempää kotoa. Ei se niin mahdotonta ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäs jos työpaikka siirtyy toisaale, niin vaihdetaanko silloinkin asuntoa, lasten kouluja ja puolison työpaikkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silloin vaihdetaan asuntoa, ja jos tämä ei puolisolle tai alaikäisille lapsille sovi, myös puolisoa.

Täytyyhän myös työntekijän ja hänen perheensä joustaa työmarkkinoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harvinaisen totta. Ilman polkupyörää on tässä kaupungissa pulassa, mikäli työpaikka ja asuinpaikka eivät satu olemaan keskusta-periferia -akselilla. Ns. poikkittainen ja kaupunginosien välinen liikenne on täysin olematonta. Kyllä vain: muna-kana -ongelma eli kun ei ole matkustajia ei ole linjojakaan, ja sitten ihan varmasti myös toisinpäin. Pitäisikö siis kaupungin toimia aloitteellisena niin, että pyrkisi tarjoamaan subventioiden avulla liikennöitsijöille mahdollisuutta tarjota näitä poikittaisyhteyksiäksin niin, että asiakkaat ne löytävät ja ottavat omakseen. Kaupungista tuntuu puuttuvan kokonaisvaltainen ja realistinen joukkoliikenteen suunnittelu. Linnanmaan käytävä -tyyppisiä suunnitelmia kyllä on - ja ihan hyvä niin. Mutta yksittäiset joukkoliikenteen valtaväylät eivät enää riitä tämän kokoisen kaupungin tarpeisiin. Unohtakaa myös ne ratikkahaihattelut: Oulu ei ole Tampereen asemassa, jossa saadaan hyvillä poliittisilla suhteilla pumpattua valtion rahaa joukkoliikenteen kannalta kalliisiin mutta tehottomiin ratkaisuihin. Tamperekaan ei moista olisi tarvinnut, mutta sillä on totta kai suuri imagoarvo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joukkoliikenteen tarvitsijoiden suurin ongelma on juuri Karin mainitsema sen keskittyminen keskustaan. Oulussa on useita suuria keskittymiä, joissa käy töissä tuhansia ihmisiä. Maininnan arvoinen voisi olla Kontinkankaan alue sairaaloineen, jossa on tuhansien ihmisten työpaikat. Suuri osaa heistä tekee vuorotyötä, kuten vaimoni, jonka työvuorojen alku- ja loppuaikoihin eivät joukkoliikenteen aikataulut sovi huonostikaan. Osana työpäivistä hänen pitäisi kävellä neljä kilometriä pysäkille päästäkseen matkustamaan onnikalla kahdeksan kilometrin mittainen työmatkansa. Työnantaja, Oulun Kaupunki on lisäksi suuressa viisaudessaan jättänyt pysäköintipaikkojen rakentamisen kokonaan pois ohjelmassta muka ympäristö- ja ilmastosyistä. Käytännössä asioista päättävät henkilöt eivät ymmärrä ilmastonmuutoksestakaan höykäsen pöläystä, kunhan nyt haluavat oolla "hyviä johtajia", jotka ottavat ilmastonkin huomioon.

Hihhulit sentään!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bussit toimivat vain keskustan alueella, mutta niiden maksajiksi joutuvat kaikki. Joutaisivat jo nostaa lippujen hinnat kustannuksia vastaaviksi ja lopettaa bussien tukeminen verovaroista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos keskustassa maksaa kyyti 2,80 Ja oulunsalo (kiiminki,haukipudas 5.60 ) Eikai se kannata bussialla mennä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (46)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa erittäin tukalaa hellettä Lapissa ja tukalaa hellettä muualla maassa.

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

262 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Arvokeskustelua köyhyydestä

Hyvä kirjoitus. Hyviä esimerkkejä siitä, miten työstä on tehty ahdistavaa on kotisairaanhoitajat ja siivoajat, joiden ty... Lue lisää...
Liian suuret alueet ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image