Mielipiteet

Lukijalta

Murto jäi ilman suoraa bussiyhteyttä

Mielipiteet 3.8.2017 6:00
Elina Palola

Kyllä me murtolaiset sitten tyrmistyimme, kun meiltä vietiin se ainoakin suora bussiyhteys Ouluun. Tyrnävän keskustasta lähtee arkisin kello 4.50 alkaen jopa 15 minuutin välein busseja.

Murrosta, Ojakylästä ja Markkuulta pääsee Ouluun vain vaihtamalla bussia Haapamaalla, Zeppeliinissä tai Kempeleen keskustassa, kun Oulun joukkoliikenne lakkautti bussilinjan 57.

Emmehän toki oletakaan, että palvelut täällä syrjäkylällä olisivat samaa tasoa kuin taajamissa. On totta, että osa meistä on valinnut asuinpaikkansa ihan vapaaehtoisesti ja toimivan joukkoliikenteen sijaan meillä on raikas luonto ja omaa rauhaa, mutta silti meitä ei saisi asettaa eriarvoiseen asemaan muihin kuntalaisiin nähden.

Kysymys on myös alueen vetovoimaisuudesta, jossa tärkeässä osassa on toimiva joukkoliikenne. Paljon rummutetaan julkisen liikenteen puolesta. Vaan hankala on käyttää sellaista, mitä ei ole.

Kunnassa ongelmamme on otettu tosissaan, ja neuvottelut ovat käynnissä. Hyvä näin, sillä kunnanhallitus on 9.5.2016 itse hyväksynyt Oulun joukkoliikennejaoston suunnitelman linjan 57 lakkauttamisesta.

Tämä Linjasto- ja sopimuskohde-esitys vilisee hämmentäviä termejä kuten tarjontasäätöä, linjakilometrejä, autokiertotarkkuuksia, optiopäätöksiä ja jopa optiovuosia.

Lakkauttaminen on ovelasti naamioitu lupauksella linjaa korvaavista liitynnäisistä Kempeleen kautta, palaan niihin tuonnempana.

Lisäksi vuorojen aikatauluista ei esityksessä ollut halkaistua sanaa, ja meille tuiki tarpeellista linjaa ryhdyttiin purkamaan niin hyvissä ajoin, että ei ihme, ettei kunnanhallitus oikeastaan edes voinut tietää, mistä päätti. Oulun joukkoliikenne ei siksi voi vain paeta kunnan selän taakse voivottelemaan veronmaksajille aiheutunutta harmia.

"Paljon rummutetaan julkisen liikenteen puolesta. Vaan hankala on käyttää sellaista, mitä ei ole."

Katsotaanpas sitten ihan vain käyttäjän näkökulmasta niiden liitynnäisten toimivuutta. Niitähän menee kokonaiset kaksi aina yhteen suuntaan.

Esimerkiksi kello 8:ksi Ouluun menevä 15-vuotias nuori joutuu heräämään ennen kello 6:ta ja nousemaan Murrosta bussiin nro 56 kello 6.35. Sitten odottelemaan vaihtoa ulkosalla puoli tuntia (pakkasella aika epäinhimillistä) ja kiertelemään bussilla nro 51 Metsokankaan läpi kohti Oulua.

Takaisin sama hullutus. Koulupäivistä tulee pahimmillaan 11-tuntisia (Ojakylässä asuvilla jopa 12-tuntisia), ja asumme sentään 20 minuutin ajomatkan päässä Oulun keskustasta! Kuka jaksaa päälle läksyt, harrastuksista ja sosiaalisesta elämästä nyt puhumattakaan?

Miksi täältä sitten pitäisi päästä Ouluun? Onhan Kempeleessäkin hyvät mahdollisuudet toisen asteen koulutukselle. Kyllä, mutta Oulussa ovat muun muassa erityislukiot, terveydenhoito-oppilaitos, työharjoittelupaikat ja linjoja, joita Kempeleen ammattioppilaitoksessa ei ole. Mielellään ei laskisi alaikäistä yksikseen Ouluun asumaan. Työmatkalaiset joutuvat turvautumaan epäekologisesti omaan autoon.

Nuoren opiskelumotivaatio on kovilla, kun kulkuyhteyksiä ei ole. Moni on lopettanut opiskelunsakin sen vuoksi, mikä on todella surullista. Ja paljon kalliimpaa kuin bussivuoroihin satsaaminen.

Olemme myös hieman kartoittaneet näitä kysyntätietojakin. Havaintomme on, että Tyrnävän keskustasta Limingan ja Tupoksen kautta Ouluun tiheästi ajelevat bussit ovat vajaakäytöllä. Voisiko osa näistä ajaakin Murrontietä suoraan Ouluun?

Emme me paljon tarvitse: jos saisimme suoran yhteyden Ouluun kahdeksaksi, yhdeksäksi ja kymmeneksi sekä takaisin kello 14, 15 ja 16, olisimme tyytyväisiä. Näihin busseihin meillä olisi laskujemme mukaan tulossa joka päivä ainakin 60–70 maksavaa asiakasta. Kiinnostaako, Oulun joukkoliikenne?

Ei, emme me vihaisia ole. Me olemme raivoissamme. Tyrnävän kunnan joukkoliikennemenot ovat viiden vuoden sisällä liki kymmenkertaistuneet, mutta palvelut ovat vain huonontuneet. Onko Tyrnävän joukkoliikenteen ainoa kehittämismahdollisuus irtautuminen nykyisestä mallista, mitä on jo vakavasti harkittu?

Elina Palola

FT, lukiolaisten äiti, Murto

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (31)

Hei!

Olen samaa mieltä!
Toivoisin, että linja 57 tilalle tulisi korvaava kyyti. Nopein kyyti keskustaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka täältä kempeleestä menee busseja niin kyllä täältäkin kulkevan nuoren päivä venyy siihen 9-10 tuntiin koska lähdettävä on hyvinkin tunti ennen koulun elikkä n klo7.00 ja tunti menee hyvinkin paluumatkaan kotona n 17.00 asuinpaikka on valinta ja sen mukaan on mentävä meidän toinen lapsista muutti ouluun koki sen helpommaksi kun 2tuntia päivässä istua linja-autossa 8tunnin koulupäivän lisäksi ja hyvin hän on pärjännyt nyt on koulu kävelymatkan päässä ja energiaa ja aikaa jää
muuhunkin kuin koulunkäyntiin ☉

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

- melkoisen kylmiä, tylyjäkin kommentteja. Pientä inhimillisyyttä ! Noilla asenteilla siis sama, mitä päättäjät päättää: kansalaiset ottavat mukisetta vastaan tuli mitä tuli....?! Kylmä on henkinen, toista ihmistä kohtaava maailma täällä Oulun seudulla :( ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylläpäs on katkeraa porukkaa täällä kertomassa miten oma asuinpaikan valinta oli väärä ja syy siihen on jonkun toisen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä sanottu toi että ei ole sosiaalista elämää 12tuntisten päivien takia, sitä se on bussikuskeilla pitkien päivien takia :) ja hyvin usein ne vapaat alkaa klo23 jotain ja työt taas 04 jotain vapaiden jälkeen........ Koulupäivistä tulee pahimmillaan 11-tuntisia (Ojakylässä asuvilla jopa 12-tuntisia), ja asumme sentään 20 minuutin ajomatkan päässä Oulun keskustasta! Kuka jaksaa päälle läksyt, harrastuksista ja sosiaalisesta elämästä nyt puhumattakaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun joukkoliikenne perustuu yksityisautoiluun, siihen on panostettu rahat ja voimat. Vaikea uskoa, että Oulun Joukkoliikennejaos olisi keksinyt nämä hauskat sanat, kuten "tarjontasäätö, linjakilometri, autokiertotarkkuus". Haiskahtaa joltain konsulttiyhtiöltä, jolle maksetaan tästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse asun 2,5 kilometrin päässä Oulun keskustasta ja moottoritiet ja muut isot tiet ovat tuossa ihan kivenheiton päässä. Silti omalla autolla matka keskustaan kestää sen 10 minuuttia kun menee esimerkiksi vaikkapa kaupungintalolle. Syynä hitaaseen matkaan on se, että väliin sattuu lähes kymmenet liikennevalot ja niissä saa useimmiten odotella. Auton pysäköintiin kuluvan ajan kun laskee mukaan niin suunnilleen yhtä nopeasti keskustaan pääsee polkupyörällä.

Sitä aina kummastelen näissä Tupokselta, Murrosta, Jäälistä, Kellosta ja muualta olevien jutuissa miten keskustaan ajaminen kestää omalla autolla jonkun 15-20 minuuttia. Ilmeisesti eivät laske lainkaan mukaan sitä ajoaikaa moottoritieltä tai moottoriliikennetieltä kaupungin keskustaan vaan kaikkien matka suuntautuu moottottoritien rampille keskustan kohdalla.

Tyrnävän Murron ja Oulun keskustan väliseen bussiliikenteen ongelmat ratkeavat rahalla. Kun Tyrnävän kunta maksaa tarpeeksi niin sille välille saadaan suora bussilinja kulkemaan vaikka 5 minuutin vuorovälillä ympäri vuorokauden. Oulun keskustan ja Tyrnävän Murron välisen bussilinjan käyttäjistä varmaan 90+ prosenttia on Murrossa asuvia, joten maksajankin tulee löytyä sieltä suunnasta. Oulun kaupungissa kyllä riittää bussiliikenteessä kehittämistä ja rahanreikää enemmänkin kuin omiksi tarpeksi asti Oulun kaupungin sisäisessä liikenteessä. Erityisesti poikittaisliikenne ei toimi mitenkään. Jos epäilee niin voi kokeilla kulkea vaikka koulussa yliopistolla Toppilasta bussilla tai kokeilla miten näppärästi pääsee vaikka bussilla Maikkulasta Kaakkuriin vaikkapa kesäaikana. Välimatkaa muutama kilometri, mutta pitää reissata keskustan kautta 15+ kilometriä ja vaihtoineen tunti ei riitä suuntaansa ja kesäaikana ei tunnissa onnistu välttämättä edes bussin vaihto matkaan lähdöstä ja pitää ostaa uusi lippu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harmittaa kun täällä kulkevien bussien käyttöä en voi murrossa asuvana harkita huonojen kulkemisaikojen takia. Mielestäni varsinkin ilta-aikaan voisi bussille olla tarvetta monella muullakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä Elina, että otit asian esille. Itse jouduin saman asian eteen muistaakseni 3-4 vuotta sitten. Silloin oli samanlainen tilanne. Otin valtuutettuihin yhteyttä ja pyysin heitä tekemään asian eteen jotain. Perustelivat kustannus säästöillä jne.
Aivan turhaa puhetta. Ei linja-auton ajaminen Murron kautta Ouluun ole sen kallimpaa kuin Tupoksen kautta.
Valtuutetut eivät saaneet asiaa hoidettua, niin otin ohjaimet omiin käsiin.
Silloisen kunnanjohtajan, sivistysjohtajan ja Oulun Joukkoliikennesuunnittelija ja päällikön kanssa kävin 10-20 puhelin palaveria. Se johti siihen, että saatiin yksi suoralinja Ouluun, sekä 2-linjaa Kempeleeseen aamuin illoin.
Harmittaa vaan kun tavallisena kuntalaisena joutuu puuttumaan ja kävelemään valtuutettujen ja virkamiesten yli.

Minulla herää kysymys, että miksi tätähän asiaan törmätään aina kun päivitettään joukkoliikenteen aikataulutusta.
Pitäkää Kunnanhallitus ja virkamiehet huoli, että meistä Murtolaisistakin pidetään huolta. Mekin halutaan yhdenvertaista kohtelua muiden kuntalaisten kanssa. Olemme kunnan asemakaava-alueella.

Vai pitääkö meidän alkaa ajamaan, että Murto, Ojakylä ja Markkuu liitetään Kempeleeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joukkoliikenne ei toimi. Tien varret pusikoituu. Palvelut täytyy hakea 10-20 km päästä. Teitä ja pyöräteitä ei aurata ku illansuussa. Silloinhan kaikki ovat jo tulleet kotia ja uusi lumi satanut yöllä aamua varten rämmittäväksi. Jääkiekkokaukalo on puhdistettava itse jos aikoo mennä pelailemaan. Esimerkkejä sivukylän asukkaiden ympäristöstä ja arjesta .Oisko Tyrnävän kunnan päättäjillä peiliin katsomisen paikka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä kommentti tuohon pakkasessa odotteluun: vuoro 56 Kempeleeseen ja siitä numerolla 50 Ouluun toimii kyllä, mutta sitten saapuu Ouluun niin aikaisin, että saa odotella pakkasessa Oulussa, ennen kuin koulun ovet avautuvat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli ongelma olikin siis se että koulu aukaisee ovet 10 vaille 8 eikä 20 vaille? Luulisin että tämä 10 minuuttia on helpommin järjestettävissä kuin uusi bussivuoro. Miksette keskity tähän?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itseäni ärsyttää tässä kolme asiaa:
1) Silloin kun muutimme tänne Murtoon 13 vuotta sitten, mietin kyllä sitä kuinka lapset pääsevät sitten peruskoulun jälkeen kulkemaan kouluihin. Ajattelin sitten, että bussithan kulkevat (silloin nimittäin ne kulkivat, 3 vuoroa aamulla ja taisi olla jopa neljä vuoroa illalla takaisin). Noista ajoista bussiyhteydet ovat koko ajan huonontuneet, vaikka kyydin tarvitsijoiden määrä on koko ajan kasvanut. Sitä paitsi tämä ei ole edes ensimmäinen kerta, vaan muutamia vuosia sitten täältä ei päässyt edes Kempeleeseen opiskelemaan linja-autolla.
2) Tyrnävän kunta kaavoitti tänne Murtoon ison määrän tontteja 10 - 25 vuotta sitten. Murron asukasmäärä on tämän seurauksena vajaa 2000. Vaikka tämä onkin syrjäkylä, kunta on aiemmin halunnut määrätietoisesti kehittää Murtoa, ja halunnut tänne paljon asukkaita. Nyt on petetty olo, kun bussiyhteydet huononevat huononemistaan.
3) Kuten Elina tuossa ansiokkaassa kirjoituksessa totesi, Tyrnävältä Ouluun bussiyhteydet ovat enemmän kuin kunnossa. Tyrnävältä Ouluun pääsee aamulla noin puolen tunnin välein, jopa tiheämmin. Illalla sama juttu. Lisäksi pitkin päivää ja iltaa bussit kulkevat noin tunnin välein. Yksikään näistä busseista ei kulje Murron kautta vaan Tupoksen kautta, vaikka Tyrnävältä pääsee Ouluun Tupoksen kautta JA Murron kautta. Lisäksi noissa Tyrnävä-Oulu -busseissa ei ole päiväsaikaan matkustajia kuin 1 - 5. Toisin sanoen: rahaa heitetään hukkaan oikein olan takaa, kun varmistetaan tiheät yhteydet Tyrnävältä Ouluun ja takaisin, vaikkei matkustajia riitä kuin pieneen osaan noita busseja. Sitten rahaa ei muka ole Murto - Oulu -vuoroihin, vaikka tarvitsijoita on 60 - 70. Murtolaisetkin maksavat aikamoisen määrän Tyrnävän kunnalisverosta, mutta näköjään niitä on varaa hassata olemattomien aavematkustajien hyväksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä esillenosto. Monet meistä vanhemmista kuskailevat lapsia kouluun ja kauempana oleville pysäkeille päivittäin. Kimppakyytejä opittu käyttämään kyllä ja niitä joudutaan syrjemmässä asuessa käyttämään jokatapauksessa.
Kuitenkin, kuten Elina kirjoitti, olisi tärkeää että peruskulkeminen aamulla kouluihin ja iltapäivällä takaisin toimisi kunnolla ja kohtuullisin vaihdoin ja odotusajoin julkisilla bussivuoroilla myös Ojakylästä, Markkuulta ja Korkalantien varresta.
Alaikäiset ovat turhan nuoria muuttamaan opiskelu/ harjoittelupaikkojen vuoksi kaupunkiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä oulun kaupungin alueellakin saa varata kaksi tuntia työmatkaan, jos meinaa bussilla mennä töihin. Kaikki linjat menevät keskustaan ja vasta sieltä pääsee työpaikalle. Tuurilla kerkee seuraavaan linjaan. En ymmärrä miksi ns. kehäliikennettä ei saada tehtyä mitenkään. Typerää...
Siksi kuljenkin halvalla ja paljon savuuttavalla diesel autolla, jossa ei ole dieselpartikkelisuodatinta. Hyvin savuttaa ja luonto kiittää! Eikä matkaan kulu kuin 15 minuuttia (vrt. 2 tuntia pahimmassa tapauksessa bussilla kuljettaessa).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näinhän on ollut Kiimingissä jo vuosikaudet. Eli, jos lukiolainen on halunnut Ouluun vaikkapa Lyseoon ja koulu on alkanut klo 8, hän on esim. Huttukylässä joutunut hyppäämään klo 6:30 lähtevään autoon. Noussut sitten Kiimingin keskustasta klo 7 lähtevään bussiin tai hieman aiemmin ohiajavaan Nevakiven bussiin.
Kun sitten koulu on loppunut klo 16, hän on näiden bussivuoro-odotusten jälkeen ollut kotona klo 17:30. Tällä hetkellä ei pääse enään bussilla edes kotiin, kun viimeisin bussi Kiimingin keskustasta kotiin päin lähtee klo 16. Eli on järjestettävä joku muu kyyti. Pitkä on päivä ollut, kun tähän on vielä koulutehtävien teon laskenut. Harrastuksia ei ole enään juuri arki-illoille mahtunut eikä voimiakaan niihin ole ollut. Kukahan työläinen olisi suostunut tällaiseen? En usko, että monikaan, kun työpäivien pituudet matkoineen olisi tulleet 11 tuntisiksi.
Mutta näin hoitaa Oulun seutu tulevien veronmaksajien tilanteen, valitettavan surullista. Tähän liittyyen Kela rajoittaa omalta osaltaan sen, mihin kouluun kannattaa hakeutua. Koulumatkatukea ei saa, jos yhdensuuntaisen matkan pituus on alle 10 km.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mut ne joilla matka on alle 10km, bussikortti ei maksa paljoa enmpää ku sen 43 mikä jää kuitenkin kelan korvaaman osuuden jälkeen maksettavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos puhe oli talviaikatauluista, niin miksi 15-vuotias nuori ei ota 56:sta Kempeleen keskustaan ja jatka matkaa 13 minuutin vaihdolla bussilla numero 50 _suoraan_ kohti Oulua? Jos toimii typerästi, niin saahan sitä pakkasessa seisoskella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tyrnävän keskustasta Murron kautta suoraan Ouluun ois paras. Nyt venyy myös koulupäivät kyläläisillä kun bussi kiertää Limingan ja Tupoksen kautta. Aikaa menee 1h 15min joka on ihan liian pitkä aika sekin..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun kaupunki subventoi ja maksaa osan bussilipun hinnasta tai kattaa bussiyhtiöiden tappioita tietyillä linjoilla tms. Oulun kaupungin ei tarvitse huolehti Kempeleen ja Tyrnävän kunnan veronmaksajien joukkoliikenteen toimivuudesta tai kustannuksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (31)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa erittäin tukalaa hellettä Lapissa ja tukalaa hellettä muualla maassa.

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

257 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Arvokeskustelua köyhyydestä

Hyvä kirjoitus. Hyviä esimerkkejä siitä, miten työstä on tehty ahdistavaa on kotisairaanhoitajat ja siivoajat, joiden ty... Lue lisää...
Liian suuret alueet ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image