Mielipiteet

Lukijalta

Kul­je­tus­pal­ve­luis­sa suuria muutoksia Oulussa – olisiko asiakkaiden asian­tun­ti­juut­ta voinut hyödyntää näin radikaalissa palvelujen muut­ta­mi­ses­sa?

Mielipiteet 13.7.2018 7:00
-

Uuden liikennepalvelulain myötä Oulun kaupunki kilpailutti autoilijat, jotka ajavat kuljetuspalvelumatkoja Oulun kolmella alueella (Kaleva 4.7.). Tämän seurauksena kanta-Oulun alueelle jäi yksi taksifirma vastaamaan kuljetuksista noin 15 invataksilla, ennen takseja oli muutamia kymmeniä.

Tuttutaksioikeus säilyi ennallaan, mutta kanta-Oulussa se menetti merkityksen, kun vaihtoehtoja ei kilpailutuksen jälkeen jäänyt. Samaan aikaan suorasoitto-oikeus poistettiin kaikilta kuljetuspalveluiden asiakkailta.

Kilpailutuksen ulkopuolelle jääneet yritykset ovat paikallisia yrittäjiä, jotka joutuvat sopeutumaan tilanteeseen, kun samaan aikaan kilpailutuksen voittaneen yrityksen rahoitus on siirtynyt osittain Ruotsiin.

Oulun kaupungin hyvinvointilautakunta hyväksyi päätöksen kuljetuspalvelujen kilpailutuksesta 25.5.2018 (Oukan verkkosivut). Muutoksia koskeva asiakastiedote pamahti asiakkaille postiluukusta kuitenkin vain muutama päivä ennen muutosten alkua. Tiedote ei vastannut laajan asiakaskunnan tarvetta, sillä lisätietoja ei voinut tiedustella esimerkiksi sähköpostitse, ja osa sosiaalityöntekijöistä jäi muutosten aikaan kesälomalle.

Monet asiakkaat kokivat, ettei edes oma vammaispalveluiden sosiaalityöntekijä osannut antaa lisätietoja tai olivat tietämättömiä koko asiasta.

Kuljetuspalveluita käyttää noin 4 000 asiakasta kilpailutusta koskevilla alueilla, kuten Kalevan julkaisemassa uutisessa kerrotaan. Suorasoitto-oikeuden poistamisen myötä taksin tilaaminen muuttui osalle asiakkaista mahdottomaksi. Mikäli henkilön on vaikea kommunikoida puhumalla tai mikäli henkilö ei kykene mainitsemaan olinpaikkansa osoitetta, niin taksin itsenäinen tilaaminen ei enää onnistu. Palvelutaloissa henkilökunnan voi olla vaikea löytää aikaa puhelinlinjalla jonottamiseen asiakkaan puolesta.

Myöskään henkilökohtaista avustajapalvelua ja tulkkipalvelua ei ole mitoitettu vastaamaan muutoksesta syntynyttä avun tarvetta.

Ennen suorasoitto-oikeuden poistamista asiakas saattoi tilata kyydin tekstiviestillä tutulta kuljettajalta, joka tunsi asiakkaan tarpeet ja pystyi tulkitsemaan tilanteen ilman osoitetietoja. Tuttu kuski mahdollisti myös matkustamisen ilman avustajaa niille henkilöille, joille tutun henkilön läsnäolo on hyvin tärkeää.

"Jopa matkapalvelukeskuksen asiakkailla on muutakin elämää kuin odottaa taksia, kuten ystävien ja perheen tapaaminen, harrastukset ja työssäkäynti."

Matkapalvelukeskukseen on asiakastiedotteen mukaan jonotettava vähintään 15 minuuttia ennen kuin vammaispalvelut voi korvata suoraan autosta tehdyn kyytitilauksen. Suoraan taksista tilattua kyytiä varten koko matkan hinta tulee kuitenkin löytyä omasta lompakosta ja kustannukset voi hakea jälkikäteen takaisin.

Matka tulisi tilata vähintään tunti ennen tarvetta, mutta matkapalvelukeskuksesta sen sijaan ei kerrota asiakkaalle, mihin aikaan kyyti tulee. Epätietoisuus taksin tuloajasta voi sekoittaa päivän aikataulua, johon on mitoitettu myös henkilökohtaisen avustajan aikataulut.

Jopa matkapalvelukeskuksen asiakkailla on muutakin elämää kuin odottaa taksia, kuten ystävien ja perheen tapaaminen, harrastukset ja työssäkäynti.

Muutoksen myötä taksikyytejä on alettu yhdistelemään, mikä on paljastunut asiakkaalle vasta taksin kyytiin noustessa. Tervejalkainen voi valita itse, astuuko linja-autoon vai matkustaako yksin. Myös monet päältäpäin näkymättömät sairaudet tai vammat vaikuttavat mahdollisuuksiin matkustaa yhdistetyillä kyydeillä.

Suorasoitto-oikeuksien poistamisen vaikutukset eivät kosketa kaikkia kuljetuspalveluiden käyttäjiä, mutta osalle se on niin merkittävä, että voidaan puhua ihmisoikeuksien loukkaamisesta. Mahdollisten säästöjen hakeminen meni todella metsään, sillä taksipalvelujen heikentäminen aiheuttaa välittömästi enemmän tarvetta muun muassa henkilökohtaiselle avulle.

Koulutetut kuljettajat eivät voi taata kaikkien asiakkaiden turvallista kuljettamista, kun invataksien määrä väheni yli puolella kilpailutuksen jälkeen. Muutoksessa ei myöskään huomioitu, etteivät isoimmat liikkumisen apuvälineet, kuten sähkömopot, edes mahdu kaikkiin kanta-Oulun alueella ajavien taksiautojen nostimiin.

Kuulopuheiden mukaan suorasoitto-oikeuksia voitaisiin palauttaa sitä tarvitseville, mutta olisiko asiakkaiden asiantuntijuutta voinut hyödyntää näin radikaalissa palvelujen muuttamisessa?

Aktiiviset kuljetuspalveluiden käyttäjät

Julkaisemme kirjoituksen

poikkeuksellisesti nimimerkillä.

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Hyvinvointilautakunnassa tehdään tällainen päätös, vailla minkäänlaista kokemustietoa siitä, kuinka suuri on ollut vakituisen kuljettajan panostus asiakkaan hyvinvoinnin eteen. Substanssiosaamattomat päättäjät ovat yleisesti maamme suurin ongelma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei taida Oulun invatakseja paljon kiinnostaa ajaa matkapalvelukyytejä Virpin täydennykseksi tarjoushintaan, kun Otaxillakaan ei ole enää mikäänlaista voimassaolevaa luottosopimusta kaupungin kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uuden liikennepalvelulain piti tuoman enemmän vapauksia ja vähemmän kontrollia tavan tallaajalle. Kuljetuspalveluiden käyttäjiä uudistus ei ainakaan vapauttanut yhtään. Pyörätuolia käyttävä ei voi äänestää jaloillaan, eikä hänellä ole edes valinnanvapautta kuljetuspalvelun ja joukkoliikenteen välillä, koska joukkoliikenne tässä ämpärihullussa pyöräilykulttuurin mekassa on lähes olematonta ja vain murto-osa joukkoliikenteessä liikkuvasta kalustosta on aikuisten oikeasti esteetöntä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyydeistä saatavat säästöt ovat vähintäänkin kyseenalaisia, sillä parhaimmillaan kaupungille lähtevä lasku on 16e/km, eli kymmenkertainen entiseen verrattuna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Just näin! Oulun reuna-alueilla kun ei ollut tarjoajia ruuhkalle asti. Toisaalta hyvä tälle yrittäjälle, yks pidempi matkapalvelukyyti päivässä riittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maallikko ei muuten ymmärrä sanaakaan tästä lausunnosta. "Kuljetuspalvelu", "suorasoitto", "tuttutaksi , "matkapalvelukeskus". Mutta tarvinneeko ymmärtääkään, jos ei asia itseä koske. Itse kuitenkin puhun tarvittaessa "liikuntarajoitteisten kuljetuspalveluista" tai "vammaiskuljetuksista". Hyvä kirjoitus ja kuitenkin. Jatkakaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuljetuspalvelut = vammaispalvelulain (tai joskus sosiaalihuoltolain) perusteella myönnetyt (vähintään) 18 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa.
Suorasoitto = aikaisemmin osa asiakkaista sai soittaa suoraan kuskille autoon ja neuvotella kuskin kanssa, nyt kaikki kyydit menevät matkapalvelukeskuksen kautta.
Tuttutaksioikeus = niille asiakkaille, jotka vammansa vuoksi ovat tarvinneet kuskiksi varmasti tutun ihmisen.
Matkapalvelukeskus = Tätä kautta tilataan kuljetuspalvelukyydit; nykyään kaikki asiakkaat, aiemmin vain osa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä. Tuo "liikuntarajoitteisten kuljetuspalvelu" on tämän uudistuksen myötä ihan 2017 talven lumia. Vammaiskyyditys olisi kaiketi sopivampi termi.

Sekin, että matkoja yhdistellään ja jokainen lähtö- ja pääteosoitetieto jää matkapalvelukeskuksen käyttöön, on tiukentuvan yksityisyyden aikana vähintäänkin arveluttavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko hyvää hallintotapaa, että kaupunki säästää heikompiosaisiensa kustannuksella ja samalla puukottaa selkään omaa elinkeinoelämäänsä tekemällä sopimuksen ulkomaisen toimijan kanssa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ikävä kyllä, olen seurannut tämän lautakunnan työskentelyä vuosien ajan. Sinne on valittu eri puolueista henkilöitä, joilla kaikilla ei ole mitään hajua vammaispalveluasioista. Tärkeintä on hyväveli-ja hyväsiskopalvelu. Muista sinä tämä niin minäkin muistan seuraavan. Oulun kaupungin päätökset menevät samaa rataa, kuin Sipilän hallituksenkin viitoittama tie - ei muuta kuin sutta pukkaa...kuka meidät pelastaa tuholta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valittakaa ihmiset suoraan kaupungin päättäjille etunimi.sukunimi(at)ouka.fi Jos me ei valiteta niin muutosta ei tule. Toki matkakeskukseenkin voi suoraan soittaa ja valittaa aina jos on epäkohtia mutta parhaiten saadaan asia perille kun valitetaan niille jotka asioista päättää. Itse olen laittanut kolmelle henkilölle A4x3 tekstiä mitä mieltä tästä olen. Aiemmin oli suorasoitto ja tuttutaksi. Nyt saan tuttu taksin mutta miten taksin numero auttaa siihen kun ei ole aina sama kuski, joka kerta täytyy erikseen opettaa avustaminen kun on kuljettaja-avustajana palvelu käytössä 4x/kk. Ja kun tilasin taksin niin tuli pikkubussi joka oli mopolle tosi ahdas, koska minun pitää päästä siirtymään tuoliin istumaan niin se oli lähes mahdotonta. Juttelin kuskin kanssa joka ei ollut kuski ollenkaan vaan lähihoitaja joka oli pyydetty keikalle, eikä auto ollut taksi vaan bussi. Tällaista on nyt tämä homma Oulussa. Valittakaa että tämä nykyinen järjestelmä kaatuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Just näin, palaute suoraan lautakunnan jäsenille, joskin se on jo tämän muutoksen suhteen vuoden päivät myöhässä. Ei valituksia palveluohjaukseen, eikä muillekaan sosiaalityöntekijöille, koska syyttömiä he näihin päätöksiin ovat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on taas tätä! Päättäjät päättävät asioista ihan päättämisen ilosta ja koska voivat, ilman ottamatta selvää asioista tai kysymättä asianomaisilta jota asia koskee. Eikö hyvinvointilautakunta ole oikeasti kiinnostunut hyvinvoinnista? Pistäkää nämä päättäjät mieleen ja äänestetään ensi kierroksella muita ehdokkaita!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suorasoittoasiakkaille luvattiin postissa tulleessa kirjeessä, joka sekin tuli, kun kuljetuspalvelu oli jo muuttunut, että otetaan yhteyttä asiasta puhelimella. Ei vain ole tullut soittoa. Aina ei edes Otaxin invataksi ja taksipalvelut tahtoneet riittää, nyt autoja on vaähemmän. Onhan tämä voittanut yritys pyytänyt muita takseja avuksi. Mutta he lähtevät ns. oikealla hinnalla, ekä sillä mitä tämä voittanut taksi tarjoaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen oli autoja ajamassa yli 200 kpl. Nyt niitä hoitaa (huonosti) muutama kymmenen autoa. Vaikutukset näkyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on justiinsa tätä kun annetaan kaupungin tärkeimmän kuljetus palvelut, halvalla ajavien lestaadiolaisten hoidettavaksi. Luultavasti myös uskonto on kilpailutuksen tulokseen vaikuttanut. Ja todettakoon vielä että halvalla ei voi saada hyvää ja laadukasta palvelua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin. Tarjouskilpailun voittanut tarjoushinta oli bulvaani-menettelyn ansiota. Paikallisille yrittäjille aiheutettu säästämisen nimissä melkonen vahinko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

103
Omaiset ilmoittivat palvelukoti Fregatin kuumuudesta aluehallintoviranomaiselle – työntekijöiden mukaan ilmastointi temppuili jo keväällä
68
Sähköauto on jo nyt varteenotettava vaihtoehto – ykkösautoksikin Lukijalta
66
Tulevatko junat kulkemaan Suomessa 300 km/h? – "Maksiminopeus on tällä hetkellä 220 kilometriä tunnissa"
38
Poliisi pysäytti ajo-oikeudetta ajaneen huumekuskin Hailuodossa
15
Suuryhtiöt mullistivat majoitusmarkkinat – "Toimet markkinajohtajaa vastaan mahdollisia"
12
Sudet veivät farmarilta 22 lammasta Vihannin Alpuassa – sähköaita ei pidätellyt susia
9
Oulussa uinninvalvojille riittää hommia, mutta häiriökäyttäytymiseen ei juuri tarvitse puuttua – "Oululaiset osaavat pääsääntöisesti käyttäytyä hyvin"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Sadevaroitus: Maan etelä- ja keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa voi sataa rankasti, yli 20 mm tunnissa. Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa voi sataa iltapäivällä rankasti, yli 20 mm tunnissa.

Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa kehittyy iltapäivällä ukkoskuuroja, joiden yhteydessä esiintyy voimakkaita ukkospuuskia, yli 15 m/s.

Metsäpalovaroitus on voimassa maan pohjois- ja itäosassa sekä Ahvenanmaan, Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

takaa-ajon mielekkyys?

194 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Arvokeskustelua köyhyydestä

Olet jälleen väärässä. Köyhyyden ei pidä näkyä sen vuoksi että köyhä olisi muille varoittava esimerkki. Sen pitäisi näky... Lue lisää...
Tähtitenava

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image