Mainos

Reissusa: Van­ha­kan­tai­ses­sa Itävallan Wienissä voi nauttia eu­roop­pa­lai­ses­ta tunnelmasta

Kävelyretkellä Schönbrunnin linnan puutarhassa. KUVA: Meri Rajamaa
Kale! 26.11.2017 13:23
Meri Rajamaa

Minne matkustin

Matkustimme Itävallan Wieniin.

Milloin matkustin

13.-21.6.2017

Matkareitti

Lähdimme aikaisin aamusta matkaan junalla Oulusta Helsinkiin. Samana päivänä Finnairin koneemme jo lähtikin ja matka taittui vajaassa 2,5 tunnissa. Lennot olivat suoria sekä Helsinki-Vantaalta Wienin lentokentälle että Wienistä Helsinkiin.

Majoitus

Majoituimme kolmen tähden hotelliin Star Inn Hotel Wien Schönbrunniin.

Miten varasin

Päätimme lähteä Wieniin hetken mielijohteesta. Varasin matkan 5 päivää ennen lähtöä. Ebookersista löytyi lennot ja hotelli.

Milloin varasin

8.6.2017.

Ketä matkusti mukana

Matkustimme parhaan ystäväni Ellan kanssa kahdestaan.

Matkakulut

Lento+hotelli vaihtoehtomme oli tarjouksessa ja maksoi yhteensä 650 euroa per henkilö. Lisäksi VR:n tarjousliput 30€/suunta Oulusta Helsinkiin ja takaisin.

Matkan plussat

Wienissä oli hyvin lämmintä jo kesäkuussa, jopa 30 astetta. Siellä oli myös paljon tekemistä ja nähtävää jokaiselle seitsemälle päivälle. Aika meni siivillä ja oikeastaan kaikki oli mukavaa, mieleenpainuvin oli kuitenkin ehkä Schönbrunnin linna.

Matkan miinukset

En pitänyt tietystä vanhanaikaisesta ilmapiiristä paikallisten keskuudessa. Ihmiset tuijottivat avoimen arvostelevasti esimerkiksi vähänkin näkyvää meikkiä ja meidän mielestämme tavallisia kesävaatteita. Meille tultiin kerran ruokakaupassa jopa sanomaan päin naamaa, että vaikka olemme nättejä, huulipunien räikeys on liikaa. Tällainen vastaanotto yllätti ja oli ehdottomasti ikävintä, joskaan emme siitä välittäneet.

Millaista perillä

Liikuimme metrolla, mutta toisinaan myös kävelimme nähdäksemme kaupunkia enemmän.

Vierailimme ensimmäisenä päivänä Schönbrunnin linnassa ja sen kauniissa puutarhassa. Linnassa kiersimme upeita huoneita äänitetyn opastajan avulla. Puutarhan lävitse pääsimme linnan taakse, jossa puutarha levittäytyi kauas pihan molemmille puolille patsaineen ja suihkulähteineen. Pihan perällä kohosi mäki, jolta näki melkein koko Wienin.

Kiertelimme ympäriinsä keskustassa: shoppailimme, kävimme syömässä ja kirkistimme Stephansdomin kirkkoon kesken katolisen jumalanpalveluksen. Maistoimme paikallista Apfelstrudel-leivosta ja Cafe Sacherissa Sacher-kakkua. Heitimme suihkulähteisiin 1 ja 2 centin kolikoita toiveiden perässä. Yhtenä todella kuumana päivänä kävimme kastautumassa sadettimien alla Hofburgin puistossa.

Kävimme myös tutustumassa Wienin yössä U4-yökerhoon, joka sijaitsi lähellä hotelliamme Meidlingissä. Se oli varsin pieni, mutta ovella sai ilmaiset tervetuliais-shotit  ja sisällä oli lupa polttaa savukkeita. Vaatteet tosin haisivat jälkikäteen aivan hirveältä ja ne oli pyykättävä vessassa pelkällä saippualla ja vedellä.

Metro vei meidät myös Prateriin, joka oli luultua suurempi huvipuisto. Kävimme vielä Stadtparkissa kullatun Straussin patsaan luona ja Belvederen palatsissa, joka toimi pääasiassa taidemuseona. Ja viimeisenä iltana oli ehdottomasti juotava keskustan terassilla lasilliset viinii Wienissä!

Vinkit

Matkalle kannattaa varata rahaa. Shoppailijalle Wienissä on paljon kauppoja, joita ei Suomesta löydy. Metrolla on kätevää ja nopeaa kulkea joka paikkaan. Lentokentällä yritetään saada turistit valitsemaan suora (vihreä) juna keskustaan, mutta se maksaa jotain 20 euroa, kun taas tavallisella metrolla pääsee saman matkan ja muuallekin noin 4 eurolla.

Wienistä on kätevää käydä vaikka päiväseltään naapurimaiden kaupungeissa kuten Bratislavassa.

Hintataso

Wien on melko kallis kaupunki ja hinnat pyyhkivät Suomen hinnoissa. Alkoholi taisi olla kuitenkin halvempaa. Jokaisesta lisäpalvelusta oli maksettava. Esimerkiksi vessamaksu oli aika ryöstöhintainen (lähes joka paikassa pari euroa) ja aika paljon rahaa kului pelkästään näihin saniteettitiloihin. Kahviloissa maksavalle asiakkaalle ne olivat kuitenkin ilmaiset.

Ravintolaruoka olisi ollut varmasti halvempaa kauempana keskustasta, mutta emme yleensä jaksaneet lähteä sellaista paikkaa etsimään. Kävimme kaupassa Sparissa ja sieltä ostimme budjetille sopivaa ruokaa.

Tuliaiset

Klassikoita: Mozartin kuulia. Lisäksi pari Wien-magneettia ja yhdelle ystävälle Wien-shottilasi. Schönbrunnin linnasta ostin kotiin pienen pienoismallikoristeen, joka esitti linnaa.

Muuta

Voisin mennä uudestaankin, mutta tämä kaupunki tuli aika lailla pääpiirteittäin nähtyä. Wienissä oli juuri sellainen klassinen eurooppalainen tunnelma ja se oli muutenkin todella kaunis kaupunki.

MAINOS

Kommentoi

Kuvan on ottanut siis kaverini Ella Nikkilä, ei kysytty erikseen itse kuvaajaa tuota juttua tehdessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maassa maan tavalla , ei pidä loukkaantua kaikesta. Jokaisella maalla on tapansa ja pukeituminen oikealla tavalla eri paikoissa on aivan ymmärrettävää. Esim kirkoissa ja museoissa ei olla kevyesti pukeutunut .

Wienissä on paras Euroopan paras taidemuseo. Paljon Euroopan kuuluisimpien taiteilijoiden teoksia, eikä ole liian iso.

Uutisvirta

189
Mikä ihme meni pieleen 35 vuotta sitten? Sekä suomalaisten koulutustaso että älykkyys kääntyivät laskuun
171
Ely-keskus: Pohjantien sillat eivät kestäkään raskaita kuormia – siltaremontti voi viivästyä 2–3 vuotta ja lisäkustannuksia tulee
Pohjantiellä körötellään Oulujoen yli hitaasti vielä vuosia
SAK:n liittopäättäjillä halua pysäyttää työt aktiivimallin takia: "Ei haluta pomppulinnatapahtumaa"
Lindström Ylellä: Oikeus opiskella työttömyysetuudella eduskunnan käsittelyyn maaliskuussa
Tyrnäväläisen muistisairaan omainen epäilee vilppiä kotiäänestyksessä – Vaalilautakunta: kaikki sujunut ohjeistuksen mukaan
Suomella ei ole Norjan aikeita kieltää turkistarhausta – eläinten vedensaantiin tulossa uutta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on erittäin huono Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan ja Pohjanmaan maakunnissa lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi. Ajokeli on huono aluksi Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kolari, Muonio ja Kittilä lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi aamuyöstä alkaen maan pohjois- ja itäosassa sekä Ahvenanmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

276 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Väyrynen hurjassa nousussa

Paavo herättää vaikka kuolleet vaaliuurnille. Lue lisää...
ei vain nukkuvia

;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.