Aloita uusi keskustelu

Kuinkahan moni menee siihen vipuun että jarrunesteet pitää...

Aloittaja: Autoilija Muut 1.12.2011 17:21

Kuinkahan moni menee siihen vipuun että jarrunesteet pitää vaihtaa muistaakseni 3 vuoden välein henkilöautoon Puhutaan että järjestelmään kertyy vettä,näin tekeekin mutta vain säiliöön ja se on niin pieni määrä ettei nestettä tarvi vaihtaa ainakaan ensimäiseen 15 toista vuoteen.En ole koskaan kuullut että neste olisi jäätynyt.Itse en ole koskaan vaihtanut nesteitä autooni vaikka olen joskus ajanut vanhemmillakin autoilla ekä ole koskaan ollut ongelmia RAHASTUSTA mielestäni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 153 viestiä

Vedän isolla ruiskulla jarrusylinterin säiliön tyhjäksi.
Vaihtuu ainakin suurin osa nesteistä.En viitsi aukoa joka pyörästä ja ilmata.
Kantit on ilmaruuveissa huonot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

esim sinä menet siihen vipuun katsastuksen jälkeen kun sinne mittari laitetaan,jos on vettä auto ei mene läpi katsastuksesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jarruneste maksaa 5,90 pullo ja useimpiin autoihin yksi puteli riittää. Itse lotraan vaihdossa sen verran enemmän, että yksi ei aivan riitä. Näillä eväillä ajattelin viedä harrasteautoni katsastukseen yli 31 vuotta sitten tehtaalla asennetuin jarrusylinterein. Kertakäyttöautoja ostaville on tieten yksi lysti, miten käytä-ja-heitä-pois kertakäyttöromuuan hoitavat, vai hoitavatko lainkaan.

Sääliksi käy autoilijoita, joille tuo 5,90 € on kynnyskysymys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajoneuvojen huollot ovat nykyään saavuttaneet todella toisenlaisen merkityksen, esim. öljyn vaihdot ovat ajoneuvon elinkaaren aikana harventuneet todella paljon, mutta jarrunesteen suhteen ei kehitystä ole tapahtunut, liekö syynä se että edes jostain syystä auto saadaan korjauspajalle tekemään laskua asiakkaalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoissa huoltoväli 25000km tai 12kk
kone ilmoittaa että öljyt vaihdettava 13000 kun on käyttänyt autoa soratiellä ja startannut pakkasessa,ja start stop sammuttanut auton liian monta kertaa,Eli huoltovälit ei pidä enää paikkaansa.huolto tulee vaikka 1000km jälkeen.Kumpaa uskotaan että takuu säilyy?Mun mielestä 25000 tai 12kk on ainoa oikea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Start & stop todella kuluttaa, sytytystulppia.

Voit jättää ne vaihtamatta, mutta varaa saapuville taksin numero sille päivälle kun auto ei starttaakaan.
Ai niin, Anne Bernerhän sotki taksialankin niin, ettei takseja saa mistään...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

soitan autoliittoon sieltä saan apua ympäri maailman ja vuorokauden ajoista piittäämatta,ja apu on ilmaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autowiki antaa tähän asiaan varsin kattavan vastauksen:

”Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia. Tämä on tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, jotta saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä. Pidemmällä aikavälillä tämä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa.

Vedellä on paljon alhaisempi kiehumispiste kuin jarrunesteellä ja koska jarruneste sitoo itseensä vettä sen kiehumispiste luonnollisesti myös laskee. Alhaisempi kiehumispiste taas vaikuttaa suoraan jarrujen toimintaan. Kun jarruneste kiehuu niin siihen muodostuu ilmakuplia, jotka painuvat kasaan kun jarrujärjestelmään luodaan paine painamalla jarrupoljinta. Tämän huomaa siitä, että jarrupoljin muuttuu vetelämmäksi ja poljinta voi joutua pumppaamaan riittävän paineen aikaansaamiseksi.

Suurin käytännön ero glykoli- ja silikonipohjaisilla nesteillä on se, että silikonipohjaisilla jarrupoljin ei tunnu niin jäykältä koska neste painuu kasaan enemmän. Näin sadaan kilpakäytössä parempi tuntuma jarrupolkimeen ja jarrutustehoa on helpompi säädellä (suuri merkitys varsinkin silloin kun autossa ei ole ABS-jarruja). Suurin hyöty silikonipohjaisesta jarrunesteestä saadaan silloin kun käytetään esim. teräspunoksisia jarruletkuja, jotka eivät itsessään anna paineen alla juurikaan periksi. Näin saadaan tuntuma itse jarruihin paremmaksi (teoriaa, en ole itse käytännössä testannut).

Silikonipohjaiset jarrunesteet olisi syytä vaihtaa useammin kuin glykolipohjaiset nesteet suuremman korroosiovaaran vuoksi.”

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jarrunesteet ovat pääosin triglykoleja (pakkasnesteglykolin sukulaisaineita). Ne ovat vesiliukoisia ja niihin liukenee vettä. Vesipitoisuuden noustessa jarrunesteen korroosionestoominaisuudet heikkenevät. Autokemikaalitehtaan laboratoriossa jossa olen ollut töissä tarkastettiin jarrunesteraakaaineiden kosteus KarlFisher titrauksella ettei uusi jarruneste olisi valmiiksi kostea. Eräässä autossani oli jarrusylinteri ruostunut jumiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka jarrunesteiden vaihdossa olisi rahastuksen makua, niin ei niiden vaihtoa kuitenkaan tyhjästä ole keksitty. Jos nesteiden vaihtamattomuus voi tuoda ongelmia, niin tiedätkö etukäteen osuuko se sinun kohdallesi, missä tilanteessa, ja montako muuta ihmistä joutuu siihen soppaan mukaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ikinä en ole vaihtanut tai vaihdattanut jarrunesteitä mihinkään autoo. On hyvin pelanneet siltä osin vaikka kestävimmillä autoilla on ajettu puoli miljoonaa kilometriä(toyota) . Turhaa työtä tuo nesteiden vaihto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos auton takuu on vielä voimassa, lienee parempi vaihtaa nesteet huolto-ohjelman mukaan jotta ei joudu itse maksumieheksi jos jarrut abs:neen ja ajonvakautuksineen eivät läpäisekään katsastusta. Abs-pumppu ja säädin ovat kalliita. Puhuvat jarrujen herkistämisestäkin. Jos hinta vaihdoille on alle satasen, miksi alkaa pohtia koko asiaa. Pohtimisen voi jättää ammatttilaisille. Autonasentajaa luotettavampaa ihmistä ei olekaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä sinäkin alat vaihtamaan nesteet uuden lain mukaan,katsastus-mies lyö mittarin säiliöön jos on väärää nestettä eli vettä vähänkään seassa.
Auto menee ajokieltoon.Myös kuluneet renkaat aiheuttaa ajo-kiellon,eli auto jää aseman pihalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täysin totta! raha toivossa olijat uskottelevat nesteeseen kertyy kosteutta jopa vettä!! ;))) Täysin joutavaa lätinää en kiellä etteikö jotain kosteutta kertyisikin, mutta siitäkö olisi jotakin HAITTAA?

Se on jo tosi paksua potaskaa. Olen ajanut noin miljoona 400 tuhatta kilometriä yli neljänkymmenen vuoden aikana. Kertaakan en lukuisiin autoihin en henkilö enkä raskaisiin ajoneuvoihin ole veden takia jarrunesteitä vaihtanut. Muun normaali korjauksen vuoksi ja yhteydessä kyllä!

Tosin rekoissa ja kuorma-autoissa on ilmatoimiset jarrut, mutta niissäkin on jarruneste toimintaa osan matkaa jarrujärjestelmää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En lukenut koko ketjua mutta ensimmäiseen omakohtainen kommentti: vuoristossa kun jarrut joutuu tosikokeeseen, nesteessä oleva vesi höyrystyy jarrujen lämmitessä - ja ne todella kuumenee - ja ykskaks autossa ei oo jarruja. On koettu eikä tilanne naurata. Onneksi alamäki loppui.

Kyllä niitä nesteitä pitää joskus vaihtaa, aivan saletti. Paitsi jos ei koskaan kunnon mäkiä ajele.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin saanatunturillakos ajelit ? eihän siellä teitä ole. Vai mönkijälläkös korruutit porojen seassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

vanha on aloitus, vaan mielipiteen kerron. kaveri polkeen pedaalia ja ja letku ilma nippaan, ja törppöön letkun pää, nesteeseen. pumpataan enimmät nesteet säiliöstä ja lisätään uutta, puhdasta nestettä tilalle. letkun kun laittaa nippaan, ei tarvi huutaa auki-kiinni jorinaa. kauimmaisesta rattaasta aloitetaan, mikä on ohjaustehostimesta. kaikki kun on menty läpi, tarkastetaan, ettei pedaali ole kumimainen ja ottaa ylhäällä. pari- kolme purkkia siinä menee. biltemassa 3,99e kpl. että on halpa henkivakuutus, vaihto näemmä. taakse menee eniten nestettä, kun pitkä putki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa erittäin tukalaa hellettä maan eteläosassa. Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä maan keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä- ja Keski-Lapissa.

Metsäpalovaroitus päättyy tänään klo 6 seuraavissa Lapin kunnissa: Ylitornio, Pello, Pelkosenniemi, Savukoski, Inari ja Utsjoki. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Tervola, Rovaniemi, Kemijärvi, Salla ja Muonio.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

329 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työttömät sylkykuppina

Ensinnäkään, tämä ei pidä paikkaansa. Ei ole ketään jotka "aina" saa töitä, eikä ketään jotka eivät "koskaan" saa töitä,... Lue lisää...
Väsynyt

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi