Mainos

Juttutupa

R Hood 7. heinäkuuta 2012 kello 11.32.27 190 viestiä

Katsoin tuossa yhtenä päivänä pätkän Savonlinnan oopperajuhlien tv-lähetystä ja se teennäisyys paistoi sieltä katsomosta ilmein, teoin ja äänin. Hartaina katsovat, kun taiteilijat esiintyvät ja katsojat olivat mielestään niin parempa ihmisiä, ettei mitään rajaa. Klimaks tuli, kun Jakko Ryhänen päätti esityksensä, niin yleisö pomppasi pystyyn, kuin ne tuolit olisivat olleet suihkuhävittäjien katapultti-istuimia. Karmea kiire ehtiä pystyyn osoittamaan, että ymmärsi esityksen olleen aivan mahtavan. En ole edes jääkiekko-ottelussa koskaan nähnyt semmoista penkistä pongahdusta. Kovasti taputtivat , huutelivat ja polkivat jalkaa, kun esitys oli kai ollut niin mahtava. Voi olla, että en ymmärrä sitä taiteenlajia, mutta ei ne ymmärrä kaikki muutkaan, jotka oopperassa käyvät, mutta on vain niin pirun hienoa olla mukana ja esittää ymmärtävänsä. Oopperan saamia valtion tukia sen sijaan en alennu arvostelemaan. Mutta olen aika lailla samoilla linjoilla Seppo Rädyn kanssa, kun kysytään mielipidettä oopperasta.

Jaa


Vastaa viestiin

Näytetään 20 / 190 viestiä
1 | ... 5 | 6 | 7 | 8 | ... 10
kenokaula
9. heinäkuuta 2012 kello 15.45.57

Joo näin on. Siksipä moni menee sinne keppuroimaan ja kestää sen piinan.

ihan tosi
10. heinäkuuta 2012 kello 10.04.12

Kannattaa kestää. Palkintona on paremman ihmisen maine.

piitu
8. heinäkuuta 2012 kello 20.30.17

Minä olen käynyt oopperoissa. Kuullut vanhoja oopperoita, joista on jäänyt soimaan monia lauluja meille tavallisille ihmisille. Melodisia. Sitten on uudet oopperat. Musiikki on...vaikeaa....ja puhelaulua on paljon. Jossain annetaan kuorolle hienosti tilaa. Mutta kaiken kaikkiaan pidän enemmän baletista kuin oopperasta.

jokaiselle jotakin
8. heinäkuuta 2012 kello 19.55.13

Sittenhän teitä on Sepon kanssa ainakin kaksi, joita ei ooppera kaipaa.
Tuo laulu niinsanotusti "taiteen ymmärtämisestä" on aika huvittavaa. Siihen ei ole oikeaa tapaa, eikä siihen voi kouluttautua, joten se siitä.

Taas se miten arvostelet muiden ihmisten käytöstä ym ilmaisee vain sinun "ymmärtämättömyytesi" oopperan (ja monen muunkin asian) suhteen, ainakin näistä aloituksistasi päätellen.
Anna olla ja jatka vaan hallituksen haukkumista. Jospa he jonain päivänä hoksaisivat soittaa sinulle kun tenkkapoo tulee. (muuten hän on Jaakko Ryhänen)

R Hood
8. heinäkuuta 2012 kello 22.45.19

Niin sehän on minun ymmärtämättömyyttä, kun en ole samaa mieltä sinun kanssasi. Haukkuminen ja arvostelu on ihan eri asioita, enkä ole hukkunut ketään, vaan arvostellut . Olette te taiteen oikeat ja hienot " ymmärtäjät" mahtavaa sakkia. Kun täällä kerran kehuin S. Similää, niin tuli paljon kommentteja, kuinka hemmetin huono taiteilija Similä on ja muut ovat niin pirun paljon parempia. Tiedätkös, että esim R Taipalekin on taiteilija. Kuten huomaat siitä Taipaleen eläke keskustelusta, jos sitä luet, niin moni haukkuu taiteilija Taipaletta. Et kuitenkaan puutu niihin, mutta minä saan huomiosi ja otat oikein hallituksen mukaan, kun arvostelen oopperaa ja oopperayleisöä.

Torquemada
9. heinäkuuta 2012 kello 10.12.07

Itse kirjoitit, että "Voi olla, että en ymmärrä sitä taiteenlajia...", mutta nyt otat loukkauksena, kun joku muukin toteaa saman asian? Sinulla ei ole mitään syytä arvostella oopperayleisöä, koska et A) ymmärrä oopperasta mitään etkä B) tunne oopperayleisöä, vaan olet nähnyt oopperaa vain TV:stä.

seuraava tekijä
9. heinäkuuta 2012 kello 22.02.22

Voi olla, ei tarkoita että on.

Torquemada
10. heinäkuuta 2012 kello 15.14.46

Tässä tapauksessa se tarkoittaa ja sen huomasivat muutkin kirjoittajat.

lukija
10. heinäkuuta 2012 kello 19.59.48

Tuskimpa tarkoitaa.

Älä, ihan tosi?
9. heinäkuuta 2012 kello 11.50.26

Älä, ihan tosi? Et arvostellut aloituksessa oopperaa taiteenlajina etkä ko. näytöstä kerroit vain ettet ymmärrä asiasta yhtään mitään. Arvostelun tai edes arvioinnin yrittämisen sijaan ilmaisit syvän kateutesi niitä ihmisiä kohtaan joilla on rahaa maksaa lippu ja nauttia sellaisesta taiteesta kuin haluavat, hinnasta tinkimättä, toisin kuin sinulla eläkeläisukkelilla jonka ainut kosketus oopperaan tulee aina olemaan kotisohva ja mustavalkosalora, tai ehkä se on värivastaanotin mutta silmäsi kääntävät lähetyksen mustavalkoiseksi. Sitten kun saat kritiikkiä, yrität kääntää paidat ja housut ja haukut niin raikuvasti kaikki eri mieltä olevat (hallituksen tietysti mukaan lukien), että hirvimetsälle vietynä laittaisit kolme koiraa viralta.

jh
9. heinäkuuta 2012 kello 12.03.34

Terävää tekstiä. Toivon, että R HOOD lukee sen vähintään kolmeen kertaan.

anni
9. heinäkuuta 2012 kello 20.23.39

Sitä sanotaan ilkeydeksi, kun ei ole muuta sanomista niin kateus on se voimasana. R. Hood on kyllä ihan oikeassa, että oopperaan menee moni koska muutkin hienona itseään pitävät sinne menevät ja on hienoa sanoa töissä että on käynyt oopperajuhlilla. Tunnusti naapurin emäntäkin tämän asian viime kesänä.

myyjätär
9. heinäkuuta 2012 kello 21.03.23

Samaa kuulen minä töissä. Pari maatiasimuijaa käy oopperassa ja sitten kehuvat ketä jukkikisía oavt nähneet. Ooopera on sivuseikka :)))

monesti nähty
9. heinäkuuta 2012 kello 13.13.54

Tuo kateuspointti tulee aina niiltä, jolta ei mitään järkevää irtoa.

lukija
9. heinäkuuta 2012 kello 15.47.31

Niin vaan on. Se on vetäistävä esiin. Jotainhan on tehtävä, vaikka mitään ei osaa.

R Hood
9. heinäkuuta 2012 kello 20.19.59

Kerro mitä kadehtimista oopperassa on? Missä olen kadehtinut oopperaan lipun ostajia. Näin meidän kesken, rahasta se oopperan katsominen ei tosiaankaan jää kiinni. Sekö on kadehtimista, kun kommentoin tuolle, joka kehuu kuinka on lapsensa raahannut oopperaan ja maksanut omasta mielestään muutenkin niin rutosti. Oopperassa kävijät ovat näköjään samaa kaliiberia, kuin nämä lahkolaiset. Jos heitä arvostelee, niin haukutaan kateelliseksi. En näe teissä kummassakaan sakissa mitään kadehtimista. Kuten aloituksessani annoin ymmärtää, niin en pidä kaikkia oopperassa kävijöitä oopperaa ymmärtämättöminä Ne jotka oikeasti oopperaa fanitavat, eivät lauo sinunlaisiasi kommentteja. Nekin jotka oopperasta oikeasti pitävät, nauravat sinunlaisillesi maatiasille, joiden pitää hoilata maailmalle, että oopperassa käytiin. Vähän liioittelin, kun sanoin, että kaikki pongahtivat yhtä aikaa penkeistään antamaan ablodeja Ryhäselle. Sinunlaisesi nousivat juuri sen verran myöhemmin, kuin menee reagointiaikaan nähtyään milloin ne oikeasti oopperasta pitävät pomppaavat pystyyn.

Älä, ihan tosi?
10. heinäkuuta 2012 kello 8.31.21

Älä, ihan tosi? R Hood, vastaa itse ensimmäiseen kysymykseesi, se on ainut oopperaa taiteenlajina sivuava kysymys johon voit tarjoilla asiantuntijan vastauksen.

♫♪♪♫ (Prestissimo i Fortissimo)
9. heinäkuuta 2012 kello 13.52.03

"Voi olla, että en ymmärrä sitä taiteenlajia, mutta ei ne ymmärrä kaikki muutkaan, jotka oopperassa käyvät,"

Itsestäsi et ole varma. Mutta tunnut olevan varma että oopperassa käyvät eivät ymmärrä ko. taiteenlajia.

Millähän perusteella tuollaista väität? Oletko haastatellut heitä? Mistä tuon sait selville?

ah60
8. heinäkuuta 2012 kello 13.36.59

Lähdinpä kerran mielenkiinnosta Savonlinnaan kuuntelemaan Puccinin Turandotia. Takana oli muutaman maakuntarojektin kahsominen, ja sen verran rupesi niitten esitysten jälkeen kiinnostamaan, että piti lähteä. Että osais vaikka olla jotakin mieltäkin...
Eikä ole kavuttanut yhtään. Mieli tekee lisää. Mutta tällaiselle tavalliselle (luulisin että avarakatseiselle) rokki- ja urheilutaustaiselle tallaajalle nämä klassikko-oopperat ovat paras keino tutustua oopperaan.
Kyllä siinä vaikkapa "Nessun dorma" -aariaa kuunnellessa ollaan melekosissa sfääreissä. Eikä tarvihe teeskennellä yhtään. Kannattaa käyä juutuupissa kuuntelemassa. Tosin ooppera on parasta livenä, tv-taltioinnit harvoin kiinnostavat.
Joka paikassa niitä keekoilijoita on. Ei ne mua häirihe.

Nordic Man
8. heinäkuuta 2012 kello 13.25.46

Olen kerran käynyt oopperassa, kun sain ilmaisen biletin sinne. Täytyy todeta, että ei se ollut minun juttu, vähä väliä vilkuilin kelloa että kauanko tämä vielä kestää. Siellä on suurin osa ihmisistä katsomossa vain siksi, että se on hienoa ainakin heidän mielestä. Minä en löytänyt siitä mitään hienoa, vaan tuskaa ja toivoin etä se loppuisi pian.

Mainos
bandit 20.06.2013 15:20
Ällistelijä 20.06.2013 15:13
PELLE PEITSIPERÄ...K... 20.06.2013 14:17
Mainos
Päivän tykätyimmät viestit
14
Tuntematon 19.06.2013 23:26
On kai sanomattakin selvää, että sellainen leirintäalue, johon kokoontuu 13 ikävuodesta ylöspäin olevaa nuorisoa kaljapu... Lue lisää »
13
kake 20.06.2013 07:18
Yrittäjän toiminta TÄYSIN ymmärrettävää. Hyvin tehty!!! Lue lisää »
13
KKK 20.06.2013 01:36
Pissisten ja tosikarjujen (poikasten) ryyppyremmit eivät ehkä ole kaikkien leirintäalueiden toiveasiakasryhmä Naantalin ... Lue lisää »
11
Jos henkesi on sinul... 19.06.2013 21:29
Parempi panna vaimo ajoissa vaihtoon tai jonakin päivänä sinun viimeiset sanasi kuuluvat: Vaimo, laitoitko Sinä minun pa... Lue lisää »
11
hmmmm 19.06.2013 16:09
Koko Himastutkimushan tehtiin juuri sen takia, että valtiovalta voi sitä tutkimustulosta hyväksikäyttäen tilata vastedes... Lue lisää »
7
Milloin vaalit ? 19.06.2013 19:13
Kataisen "puhtaus " punnitaan vaaleissa. Sekoomuksen kannatus on pudonnut lupaavasti jo useita prosenttiyksiköitä. Katai... Lue lisää »
Mainos
Mainos
Takaisin ylös