Mainos

Juttutupa

Lestadiolainen isä 24.6.2012 15:49 44 viestiä

Iltalehden nettisivuilla on hyvä juttu siitä, miten lestadiolaisen miehen sterilisaatio kannattaa. Kenenkään ei tarvitse olla lapsenteko kone. Se on ihmisarvoa alentavaa !

Jaa


Vastaa viestiin

Näytetään 20 / 44 viestiä
1 | 2 | 3
itkua ja hammastenkiristystä sivusta seurannut
25.6.2012 01:48

Ihminen on peto toiselle ihmiselle ja lestadiolaiset eivät poikkea tästä mitenkään. Toinen toistensa raskauksia tai pikemminkin rauskaudettomuutta kytätään ja syyllistetään, jos ei joka vuodelle uutta vauvaa synny. Iät ja ajat on lestaäideille tehty salaa sterilisaatioita ja tullaan tekemään. Eikö tämä ihmisryhmä voi jo vihdoinkin ottaa järjen käteen ja hyväksyä syntyvyyden säännöstelyn. Säälittää, kun hieman toisella kymmenellä oleva tytär joutuu hoitamaan vauvaa öisin, kun loppuunajettu äiti ei enää jaksa. Ja tämä viimeksi mainittu asia on totta. Sanoo se järkikin, että 2 - 3 lasta on paljon helpompi hoitaa kun 12 - 13.

Hannu
25.6.2012 08:51

Niin nämä ovat taas niitä sivusta seuraamisia. Niitä tässä tasavallassa riittää.

itkua ja hammastenkiristystä sivusta seurannut
26.6.2012 22:59

Lähipiirissä on lestadiolaisperheitä. Itse olen kyseisestä uskosta irtaantunut. Taidanpa tietää aika monta totuutta lestadiolaisperheitten arjen ahdinkosta. Hattua nostan niille suurperheiden äideille, jotka joutuvat joka vuosi synnyttämään oman henkensä kaupalla. Ihminen ei ole mikään kone, joka jaksaisi ilman väsymystä, itkua ja hammasten kiristystä hoitaa jopa 18-lapsisen perheen arjen. Tämä 18 lasta on minun tiedossani suurin perhe, saattaa toki olla jossain päin Suomea suurempiakin perheitä. Ei kait siinä mitään, kun äidin voimat loppuvat, ottaa mies uuden lapsentekokoneen itselleen.

Deeku
24.6.2012 18:32

Sterilisaatio alkoholin kanssa läträäville.Alkoholi ja lasten kasvatus ei sovi yhteen.

Peukalo-Liisa
24.6.2012 19:48

Mielenkiintoista: tykkäsin tästä viestistä, mutta silti, kun avasin sen uudestaan, tykkäämisiä on edelleen nolla enkä silti enää voi uudestaan tykätä. Kuka peukaloi näitä peukaloita?

Piiku
25.6.2012 07:34

Olen samaa mieltä. Sterilisaatio alkkiksille sekä sellaisille, jotka ovat pakotettuja tekemään enemmän lapsia, kuin mitä jaksavat hoitaa.

vieras mies
24.6.2012 18:08

Miksi miehen sterilisaatio, miksei naisen? Hänhän se on, joka loputtomista raskauksista kärsii.

mikis
24.6.2012 18:39

Varmaan siksi että se on helpompi tehdä miehelle kuin naiselle.

hapan korppu
24.6.2012 19:16

Eikä se nainenkaan mielestäni voi tulla raskaaksi kärsimään synnytyksistä jos mies on sterilisoitu.

Miehen sterilaisaatio ei tee naisesta hedelmätöntä
24.6.2012 19:53

Jos mies steriloidaan, ei se tarkoita sitä, että kaikki maailman miehet steriloidaan.

hapan korppu
24.6.2012 19:13

Se vaimo ei suostunut siihen, vaan piti loppuun ajettunakin sitä Jumalan tahtona. Mies teki rohkean päätöksen ja katsoi, että ihminen on ensisijaisena täällä ja sitten vasta Jumala

Justiina
24.6.2012 17:34

Väsyvät ne lestadiolaiset vanhemmatkin! Lastenhoito, ruoanlaitto, pyykinpesu, valvomiset, työssäkäynti ja sairastelu ei ole sen kummepaa kuin ns tavallisessa perheessäkään. Niin ja lisäksi seuroissakäynnit syyllistämiseneen!

Olen ajatellut, että saarnaajat ehdoin tahdoin haluavat saattaa ihmiset ahdinkoon ja nauttivat sitten tilanteesta.

Ihmiset ajatelkoot ihan omilla aivoillaan ja omaksukoot sitten opit ihan itse, eikä silmät ummessa ottako oppia muka jostain ylemmästä.

Muuta ajateltavaa
24.6.2012 21:34

Sadekin on "Herran lahja", mutta siitä huolimatta, pelkkä maalaisjärkikin kehoittaa käyttämään tarvittaessa, sadetakkia!

kysyn vaan
25.6.2012 15:43

Miksiköhän kaikki maailman ihmiset eivät saa sitä herran lahjaa (sadetta) tarpeeksi. Paljon on kuivuudesta kärsiviä syyttömiä ihmisiä? Kuolevat kuivuuteen.

lestadiolainen äiti
24.6.2012 17:33

Se saattaisi rauhoittaa monen miehen mieltä näin suviseurojen alla.

Jaana
24.6.2012 17:02

Mielenkiintoinen aihe, voivatko uskonliikkeen pakkokeinot olla voimakkaampi tekijä kuin yksilön psyykknen ja fyysinen kestokyky.
RHY:n johtohenkilö on julkisesti kertonut, "millä mandaatilla pyydän anteeksi" haastatelussa.
Mielestäni tämän henkilön olisi pitänyt jo aikoja sitten realisoida asemansa ja erota, kuten muunkin RHY:n johdon olisi pitänyt erota, teot ovat niin vakavia ja pitkäkestoisia.

Voi aikoja voi tapoja
24.6.2012 17:53

Jaana , sinun ajatuksenjuoksusi on lähellä sairautta, et varmaan ole lähelläkään lestadiolaisten yhteisöä, vaan aivan jostakin toisesta ääripäästä, mikä se sitten lieneekään! Itse olen nuoruuteni viettänyt kodissa jossa lestadiolaisuus oli elämäntapa, ja ei siellä ole jäänyt mitään anteeksipyydettävää eikä annettavaa, ja hyvän elämän olen elänyt, nyt jo ehtoopuolella sen tohdin sanoa. Lapsuus oli huoleton ja työntäyteinen mutta sain olla lapsi kuitenkin tarpeeksi kauan niinkuin muutkin nuoret ja harrastaa sitä mitä halusinkin, ei siis mitään rajoituksia. Ainoastaan annettiin neuvo, "tunne oma arvosi, mutta anna arvo muillekkin", juuri sitä ei nykyinen aika osaa tai halua korostaa! Nyt sitten miehet pitäisi varmaan kuohita, ainakin lestadiolaiset. vai kuinka?

lukijakin
24.6.2012 18:10

Voi aikoja voi tapoja

Sieltähän se lestadiolainen leimakirves löytyi senkummenmmin hakematta.

Voi aikoja voi tapoja
24.6.2012 19:58

Vai leimakirves! Epäilen ettet ole oikeata leimakirvestä kädessäsi käyttänyt, mutta kirveen minun käteeni laitat, ja siihen se kyllä sopii,, olen nimittäin leimannut, mutta vain puita! Eli ei saisi näitä suoranaisia valheita kirjoittavia moittia vaan kurkku suorana huutaa kuorossa lestadiolaiset kuohintapöydälle! Miksi en saisi pitää ihmisenä ja vertaisena uskovia ?

sjt
24.6.2012 20:37

Sinä et nyt halua kunnioittaa Jaanan mielipidettä, joka on myös hyvin yleinen. Olen täysin samaa mieltä, ettei Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen pääsihteerillä ole mitään mandaattia pyytää anteeksi tekoja jotka ovat tapahtuneet liikkeen piirissä.

Meillä muilla on kuitenkin huoli, että Lestadiolainen liike kätkee allensa sellaista patriarkaattista vanhempien voimaa lastensa yli, jota me muut emme suvaitse ja liike aktiivisesti myös piilottelee tätä toimintaa hierarkisen "en ole nähnyt mitään" toimintamallin avulla.

Tästä on kysymys. Kyllä sinä toistenkin perheiden asiat opit tietämään pienellä iällä, mikset heidän puolestaan virkkanut mitään?

Mainos
Tuntematon 24.05.2013 23:01
Essi 24.05.2013 22:57
Jaakko26 24.05.2013 22:56
Suomessa myrkkymarjo... 24.05.2013 22:53
Mainos
Päivän tykätyimmät viestit
33
Tuntematon 24.05.2013 06:31
Se johtaa siihen, että Suomessa säädetään ennen pitkää laki tasa-arvoisesta avioliitosta, aivan kuten on tehty kaikissa ... Lue lisää »
21
Tuntematon 24.05.2013 11:36
jos ihminen on tappanut vaikka 3 ihmistä, ensin vaikka kaksi ja sit kun vapaalla niin vielä yhden ! pitäskö sitä paapo... Lue lisää »
20
Tuntematon 24.05.2013 11:47
Murhan tehnyt vanki ei saa elinkautista korkeintaan 12v. niin se on siinä.. Uhrin omaiset sen elinkautisen saavat oike... Lue lisää »
20
no 24.05.2013 11:40
ei ole tarvetta, olen vaan kuullut että elämän tapa vangit sinne pyrkii ! pidetään me niitä pystyssä verovaroin. Lue lisää »
20
Tuntematon 24.05.2013 11:37
nekin rahat voisi mennä parempaan, paljon se yksi vrk linnassa maksaa ? Lue lisää »
17
Ei koske talousrikol... 24.05.2013 13:05
Loppuu rikollisuus Suomessa,kun ulkoistetaan vankeinhoito Venäjälle(10-jeppeä samassa sellissä). Lue lisää »
Mainos
Mainos
Takaisin ylös