Mainos

Juttutupa

Lestadiolainen isä 24.6.2012 15:49 44 viestiä

Iltalehden nettisivuilla on hyvä juttu siitä, miten lestadiolaisen miehen sterilisaatio kannattaa. Kenenkään ei tarvitse olla lapsenteko kone. Se on ihmisarvoa alentavaa !

Jaa


Vastaa viestiin

Näytetään 20 / 44 viestiä
1 | 2 | 3
Prinssinakki
26.6.2012 22:37

Jokainen tavallaan, nakkeja ei tavi katkoa

muori
26.6.2012 22:06

He noudattavat erityisen tarkasti luomiskertomusta "lisääntykää ja täyttäkää maa".

Jani
26.6.2012 20:22

Näitä kommentteja lukiessani olen huomannut että joillakin lestadiolaisen uskonlahkon sisällä olevilla on vaikeuksia tunnistaa arkipäivän elementtejä ja laillisuusajattelua ja omien näkemyksien perusteleminen ei ole aina niin tarpeellista.
Jopa sairaaksi osoittelua on esitetty tässäkin keskustelussa.
Oman uskonlahkon ylivertaisuus on yksiselitteistä ja mitään näkemystä ei perustella millään tavalla.
Onkohan pahoja tekoja tehneillä uskonveljillä ja -sisarilla omatunto oikeasti puhtaana vaikka syntejä saa anteeksi koska haluaa.

WTF
26.6.2012 19:53

Vtu mitä paskaa! Kai jokaisella on oikeus nauttia omalla tavallaan elämässään vai päättääkö siitä joku sivullinen tai kokoomus?

Dunja
25.6.2012 16:16

DNA:sta kärähtää. Siksi on suositeltavaa pettäjän suorittaa putkien katkaisu ennen kuin tapahtuu vahinko. Sukupuolitaudin tartunnan saa selitettyä saaneensa käynnillä yleisessä vessassa.

Magda
25.6.2012 15:43

Minua ihmetyttää eniten se, ettei edes äidin huono terveys anna lestadiolaisille oikeutta ehkäisyyn tai että pidättäydyttäisiin sitten sänkypuuhista vaarallisen raskauden välttämiseksi. Pitäisi miehelläkin sen verran olla rakkautta vaimoaan kohtaa, ettei saata tätä hengenvaaraan jatkuvilla raskauksilla. Ei uskonnon pitäisi olla noin julmaa, ei jatkuva lisääntyminen voi olla elämän tarkoitus. Jos Jumala sanoi: "lisääntykää ja täyttäkää maa", niin kaikki asiantuntijat sanovat, että maapallolla on nyt jo aivan liikaa ihmisiä, näin ollen Jumalan käsky on täytetty jo aikaa sitten. 1-2 lasta pitäisi riittää jokaiselle perheelle.

isoisä
25.6.2012 14:19

Lukekaapa lehtiä Venäjästä. Siellä tunnetaan suurta huolta siitä, että Venäjän asevelvollisista vuodesta 2015 alkaen on jo joka neljäs muslimi. Isänmaalliset venäläiset ovat todella huolissaan tästä.
Minun käsittääkseni lestadiolaiset ovat isänmaallisin ryhmä Suomessa, joten kannustakaamme heitä lastentekemisessä.

uskovainen
25.6.2012 13:29

Jatkuvassa väsymyksessä ja raskauden/ pikkuvauva-ajan hormooneissa eläessä on helpompi pysyä kuuliaisena liikkeen sisältä tuleville neuvoille ja käytössäännöille. Itku on herkässä ja kun veljet ja sisaret evankeliumilla lohduttavat rättiväsynyttä äitiä ja isää. Siitä saa hetkeksi hyvän olon, koska siihen on tottunut. Unohtuu kuitenkin se tärkein, ja se on sydämen usko. Ei usko vaadi tekoja, ei kelpaamista Jumalalle sitä kautta, että suorituu mahdollisimman hyvin kaikista liikkeen sisältä tulevista kulttuurisista elämäntapa-ohjeistuksista. Itse olen syntynyt vanhoillislestadiolaisuuteen ja liikkeen mukana olen edelleen, tiedostaen sen, että kaikkien uskonystävieni mielestä en ole "oikeasti uskomassa", koska lapsilukumme tuli täyteen jo joitakin vuosia sitten. Silloin jouduimme tilanteeseen, jossa oli pakko ottaa ehkäisy käyttöön toisen puolison täydellisen, vakavan uupumuksen jälkeen. Lapsia meille ei enää tule, mutta sydämessä minulla on usko hyvään Jumalaan ja armoon ja tunne siitä, että Jumalalle ei tarvitse tämän enempää yrittää.

varma tieto
25.6.2012 15:39

Kiivas jumala ei armoa anna. Se kostaa pahat teot. Pitäishän se tietää.

Vaikeaa on
25.6.2012 15:54

Ymmärsinkö oikein: Uskonveljet ja sisaret lohduttivat evankeliumilla kunnes saivat tietää että käytät ehkäisyä etkä siis olekaan "oikeasti uskomassa". On sulla uskonystävät ja "ystävät" oikein parhainta A -luokkaa kun eivät pikkuasioiden (esim. henk.koht intiimiasioiden) vuoksi käännä selkäänsä. Yritä nyt sentään suoritua mahdollisimman hyvin kaikista muista liikkeen sisältä tulevista kulttuurisista elämäntapa-ohjeistuksista, eli rajoituksista ja kontrolloimisesta, jotta "uskonystävät" edes tervehtisivät vastaan tullessaan.

Naisten puolesta
26.6.2012 19:18

Hei, oletpa tosi hyvin kunnioittanut vaimoasi.

Kaarin
25.6.2012 13:11

Kyllä sitä jaksaa, jumala antaa voimia.

Vilma
25.6.2012 13:10

Kannatettava ajatus.

Pari riitti
25.6.2012 09:07

Tuota on varmasti tehty aina. Niin miesten kuin naistenkin osaslta. Ei kaikki jaksa olla 10-18 lapsen vanhempia onhan se selvä asia.

jake
25.6.2012 08:02

On täällä suomessa melko turhaa porukkaa. Keskustella siitä miten lestadiolaisten pitäisi elää. Kyllä kait nyt lestadiolaiset aikuiset ihmiset tietävät itsekin mitä tekevät. Ei lestadiolaisia pakoteta tekemään mitään uskontonsa eteen. Kaikki tekeminen tehdään omilla päätöksillä omantunnon mukaan. On media saanut kyllä aikaiseksi melkoisen uskonvihan Suomessa. Iltalehden viimeaikaiset jutut ovat niin täyttä kuraa ja uskovaisena mietityttää onko edes ollenkaan totta.

PPL
25.6.2012 09:00

Mutta kun eivät kaikki uskalla olla "liikkeen yleistä mielipidettä" ns. kollektiivista omaatuntoa vastaan. Henkinen ja sosiaalinen paine pakottaa tekemään enemmän lapsia, kuin mihin voimat riittäisivät. Surullista, mutta monessa tapauksessa erittäin totta. Olen itsekin lestadiolainen, joten tiedän mistä puhun. Nyt on koittanut avoimuuden aika ja viimeinkin saa puhua asioista niiden oikeilla nimillä, niin kuin ne ovat. Olen samaa mieltä siitä, että media retostelee tietyillä jutuilla liikaa, mutta meidän uskovaisten on nyt aika lisätä avoimuutta ja tehdä rohkeasti oman tuntomme mukaan. Mikään maallinen liike ei voi sanella, kuinka tulisi elää. Usko on omakohtainen asia, ja lapsiluvulla ym. asioilla ei ole uskomisen kanssa mitään tekemistä. Tiedän, että moni kanssasisar- ja veli ei pidä oikeana sitä, että keskustelu käydään täällä netissä, mutta jossain se on pakko aloittaa ja jossain on pakko puhua, jotta tilanne muuttuisi.

Kari
25.6.2012 11:18

PPL

En kuulu kirkkoon enkä tietenkään mihinkään uskonnolliseen lahkoonkaan,
mutta, kiitos avoimesta ja humaanista kommentista.

Väne
26.6.2012 06:36

Totta toinen puoli Jake...Tekevät mitä ovat oppineet tekemään kun ovat ikänsä olleet uskossa ja lähes kaikki sosiaalinen elämä on ollut liikkeen sisällä. Monissa päätöksissä ette käytä omaa harkintaa vaan teette sen nii kuin Se on aina lahkossa tehty. Joillekkin iso perhe sopii ja vanhemmat jaksavat ison lauman kanssa, mutta ei kaikki ole tällaisia isiä ja äitejä. Se sanonta ettei kenellekk. Tule taakkaa enemmän kuin jaksaa kantaa,sen saa heittää ajatusten romukoppaan.jos mielenterveys pettää niin eikö silloin ole menty rajan yli?

köpsi
26.6.2012 07:51

On ihania suurperheitä uskovaisilla ja ei uskovaisilla.On vanhana mahtavaa,
kun on huolehtijoita. Sanot: sosiaalinen elämä on liikkeen sisällä ja puhut lahkosta.
VL ei ole lahko vaan kirkon suunta niinkuin muutkin herätysliikkeet. Jokaisella
ihmisellä ja perheellä on oma sosiaalinen elämä. VL: n ihmiset ovat innokkaita
yhteiskunnan rakentajia.

Puhutaan oikeilla nimillä
26.6.2012 11:25

Virallisesti ja teoriassa VL on kirkon suunta. Oikeasti ja käytännössä se on lahko. Tässä muutamia lahkon määritelmiä: - Vain liikkeen opit ovat oikeita ja ne ovat arvostelun yläpuolella. - Kriittisen ajattelun kieltäminen ja siitä syyllistäminen. - Pelottelu: vain liikkeen sisällä voi pelastua. Lisäksi VL:illä on sääntöjä (joita ei saa sanoa säännöiksi), joita ei muilla kirkkoon kuuluvilla, eikä sen liikkeillä ole. VL-liike/lahko ei ole yhtään sama asia, kuin muut kirkkoon kuuluvat liikkeet. Yhteisö on paljon suljetumpi (käytännössä) ja on enempi elämäntapa, kuin uskonto. VL:ille rauhanyhdistys ja SRK ovat paljon tärkeämpiä, kuin kirkko. VL on siis kiistämättä uskonlahko.

Mainos
Laurukainen 22.05.2013 06:35
Late Lapista. 22.05.2013 06:34
bandit 22.05.2013 06:33
Laurukainen 22.05.2013 06:33
Laurukainen 22.05.2013 06:30
Mainos
Päivän tykätyimmät viestit
15
huomenta 21.05.2013 07:47
ensinkin kun olisi niitä töitä halukkaille =) Tosi on kylläkin jos meillä ei olisi tällästä sos.turvaa mitä nyt on , ... Lue lisää »
11
Alliina 21.05.2013 06:57
En ole koskaan kuullut aiemmin että jonkun puolueen puheenjohtaja puuttuu toisen puolueen sisäisiin asioihin, täysin siv... Lue lisää »
10
bandit 21.05.2013 07:58
ei minusta ihminen ole huono jos käyttää ehkäisyä Lue lisää »
8
Tuntematon 21.05.2013 08:18
ei todella, ehkäisy on hyvä ja hienoa asia. Nyt jo liikaa porukkaa pallolla joilta uupuu ruokaa ja hoivaa, kodista puhum... Lue lisää »
8
jokin 21.05.2013 14:39
Islam on niin väkivaltainen uskonto että sitä ei suomeen kannata touhuta ! Lue lisää »
8
Yrke Man 21.05.2013 16:13
Olen samaa mieltä kanssasi. Ei lastenhoito ja kaupassakäynti, ruanlaitto työtä ole. Ne ovat normaalin arjen rutiineja. M... Lue lisää »
Mainos
Mainos
Takaisin ylös